Full version: Frösådd
swe_gittan
Hallå igen!!!

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att så änglatrumpeter från frön - hur svårt eller lätt det är - hur man bäst lyckas mm..

blink.gif
pisanggoreng
Jag sådde i våras (i mars) med extrabelysning inomhus.

Stoppade ner fem frön i såjord och alla har kommit upp. Den som fått störst kruka är runt två meter idag, har blommat och har nu nya knoppar på gång (!).

Fröna köpte jag från Impecta, förresten.

De som fått stå kvar i sina små krukor är inte mer än en meter höga och har inte blommat, och tänker inte heller göra det i år.

Så här såg den ena ut för några veckor sedan:

De lär visst trivas i rikligt med gödning, men det kan man nog itne säga att min fått.
Gillan
Jag gjorde likadant och min blev också ca
2m hög, men den har inte blommat.Får se fram mot nästa år.
Roligast var ju att det fungerade.
Annika Ljunggren
Hur har ni lyckats med att få upp Änglatrumpeter? ohmy.gif

Jag har provat med Änglabasun (frön från Impecta) och dom kommer ju aldrig upp!! Det borde väl inte vara så stor skillnad på Änglabasun och Änglatrumpet? biggrin.gif Eller? unsure.gif

Jag filade bort det hårda skalet innan jag satte ner dom i såjord och sedan fick dom står ganska varmt (ca 21 grader). Är det helt fel?
Christer i Falköping
Jag blir lite fundersam när du skriver "Det hårda skalet". Fröet ligger i segt fruktkött, det skall tas bort, men själva fröet skall du låta vara som det är. Kan tänka mig att du helt enkelt skadat fröet när du filat på det. Inte lätt om man inte vet. Bättre lycka nästa gång.
Christer.
Annika Ljunggren
Aha. Segt fruktkött? Jag tror inte att det var något sånt på min fröer. Ser man det?

Jag ska bara peta ner dom i jorden nästa gång så kanske det går bättre! biggrin.gif

Tack för tipset! rolleyes.gif
Sollan
Jag pillade bort det yttre skrynkelmjuka och pillade sedan ner dem. Hade prövat att inte göra så först men fick efter några veckor pilla upp fröna och skala dem...
swe_gittan
Hallå alla.
JAg ahr nu skaffat mig boken om änglatrumpeterna och där står det att man kan lägga fröna i vatten innan sådd så gror dom fortare och bättre.
Man lägger dom i blöt i en halv till ett dygn.
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon