Christoffer
08-10-2005, 09:51
Nu har jag beställt Impectas sticklingshjälp.
Någon som har provat denna?
Hur mycket fortare påskyndas rotbildningen jämfört med annars?
Hur fort går det med vedartade sticklingar?
Ophelia
08-10-2005, 10:00
Ring/skriv och fråga. De är ju väldigt duktiga.
Jag har använt Weibulls rotningspulver, de är väl snarlika skulle jag tro, och det fungerar helt klart bättre med hormon än utan, snabbare och högre rotningsprocent.
Jag lyckas (än så länge) dåligt med mina höststicklingar (finns en tråd om det), men vårsticklingarna får ökad rotningskraft av hormonet, så det blir nog alldeles utmärkt!
Christoffer
08-10-2005, 13:12
Hur många dagar tog det innan roten/rötterna slog ut?
Ingen aning..

Men det gick fortare än utan hormoner!
Christoffer
09-10-2005, 02:52
Så det är alltså bara en fråga om förkortning av rotbildningstid när man använder hormon, eller är det också en fråga om att rötterna blir starkare?
Sven Karlsson
09-10-2005, 19:40
På äpplegrundstammar gjorde det ingen nytta. Granngården föreslog bakpulver och det ger ingen hjälp. Jag fick andra förslag som också var värdelösa.
Ytan medel så tog sig stammen på 6-8 veckor men bara en av hundra? Man förstår att vi i Sverige är i ett b-lag mot övriga europa där de använder rotningshormon. SÄLG går inte att använda för att det kan föra över frukträdskräfta.
Slå er i hop och köp grundstammar då blir de inte så dyra.
B491 kostar en 15:-
plommon kostar7-8:-
rosor kostar 3:-
Det betyder att ni måste slå ihop er t. ex. en förening så kommer ni lindrigt undan och vet att det är i en del fall fröstammar med rätt kvalitet.
(B-stam blir 2-2,5 meter höga ock tål liga som Antonovka i kyla enligt med USA och Canada där det blir som i zon 7-8 alltså kallt och lång vinter.
Tänk att vi hade en del kalla vintrar på 40-talet och de brukar komma med 50-100 års mellanrum.
Riktigt rotningsmedel finns i en del länder men var förr olika för olika växter. Så behöver du det köp över internet och inom europa så får du ta in det? Du är ju europe eller hur?
Lorangafilm
10-10-2005, 07:55
Jag skrev ett mejl till Impecta där jag frågade vad rotningsmedlet innehöll.
Dom svarade:
Den verksamma substansen i sticklingshjälpen är Beta 3-indolylättiksyra.
Den ska vara baserad på havsalger har vi fått information om.
Jag provade att sticklingsföröka en massa lönnar nu i sommras & det verkar som om i princip alla skaffat rötter. Jag vet inte hur svårt det är att få igång en lönn stickling på sensommaren men enligt uppgifter skall det inte vara självklart.
Många vedartde växter brukar det vara säkrare att ta sticklingar från på hösten när de gått i vila. Sedan sätter man dem utomhus i sandblandad jord, så kommer de igång till våren. Vad jag vet så får man inte sälja rotningshormon till konsumenter i Sverige?
Att sedan endel växter (havsalger sailx m f l) innehåller naturligt rotningshormon , gör att extrakt från dessa kan marknadsföras som rotningshormon.
Christoffer
10-10-2005, 09:25
Men hur är det med gibberelinsyra... eller är det bara ett hormon för att få igång frön och få bär att bli kärnfria?
CITAT (Christoffer @ 10-10-2005, 10:25)
Men hur är det med gibberelinsyra... eller är det bara ett hormon för att få igång frön och få bär att bli kärnfria?
Nej, gibberelinsyra stimulerar lateral tillväxt, det säljs för övrigt inte heller i Sverige.Se mera om växthormoner på
Plant-Hormones. Bara för att de flesta växthormonerna är ganska enkla kemiska strukturer, så är de inte ofarliga!
Christoffer
10-10-2005, 10:19
På Gröna rum var det en tjej som också finns här på odla, som fick i stort sett 100%-ig grobarhet med hjälp av kraftigt utspädd gebberelinsyra.
Intressant sida! Varför får inte dess hormoner säljas i Sverige?
CITAT (Christoffer @ 10-10-2005, 11:19)
På Gröna rum var det en tjej som också finns här på odla, som fick i stort sett 100%-ig grobarhet med hjälp av kraftigt utspädd gebberelinsyra.
Intressant sida! Varför får inte dess hormoner säljas i Sverige?
De ingår i samma kemikalielagstiftning som andra kemikalier. Så endel av dem får säljas, men oftast finns det begränsningar i vad de får användas till. Att sälja växthormoner till allmännheten är nog inte speciellt lönsamt, så det kanske bara inte är någon som är intresserad av att ansöka om tillstånd.
Information om att någon fått "100%-ig grobarhet" är meningslös, om man inte anger vad det är som grott! Eller gror ALLT med "hjälp av kraftigt utspädd gebberelinsyra"? Även glasspinnar?
Christoffer
10-10-2005, 11:57
Så sant, så sant

Dessvärre minns jag inte vad det var för frön.
Jag får se om jag hittar henne här på odla... Kerstin z- någonting. Minns inte exakt.
CITAT (Christoffer @ 10-10-2005, 12:57)
Så sant, så sant

Dessvärre minns jag inte vad det var för frön.
Jag får se om jag hittar henne här på odla... Kerstin z- någonting. Minns inte exakt.
Att få frön att gro har inget med rotning av sticklingar att göra!
Christoffer
10-10-2005, 13:36
Nej, det är sant, men som många andra trådar, så kommer det ju följdfrågor...
Lorangafilm
10-10-2005, 22:09
Idag fick jag reda på att Beta 3-indolylättiksyra (substansen i Impectas sticklingshjälp) är ämnet som hormonet Auxin utvecklas av. Ren Auxin är väl olagligt att sälja/köpa i Sverige?
kerstin z5-6
11-10-2005, 09:26
harkel .. det var bla gentiana acaulis, samt ytterligare två sorter av gentiana som är erkänt svårgrodda .. jag använder Ga 3 varje år med goda resultat , till just svårgrodda fröer -....men som sagt det har inget med sticklingar att göra
och det går utmärkt att köpa via nätet -tex från Gardens North
Christoffer
11-10-2005, 09:58
Ja, det var dig vi pratade om!
Finns det några regler på vilka fröer gibberelinsyran fungerar på?
Lorangafilm
11-10-2005, 10:35
Detta var intressant!
Kan man behandla t.e.x. Acer frön så att man slipper kallstratifiera dom?
Det vore ju mäktigt.
kerstin z5-6
11-10-2005, 13:12
Eftersom jag vet att du Christoffer gillar utförliga texter -här är en länk

ja , jag har inte prövat just Acer men gör du det, är jag intresserad av resultatet

Hårdskaliga fröer som behöver 12 mån eller mer och flera växelvarmkall/perioder är särskilt intressanta när det gäller ga3
fö förekommer Ga 3 naturligt i naturen -sila blötlagda löv o skogsjord ger ga3 blandning .. men den innehåller även en hel del oönskade fröer
mer om ga3
Christoffer
11-10-2005, 16:10
Tack! Den var utförlig!
Den sparade jag direkt ner på datorn.
Christoffer
12-10-2005, 15:03
På Impectas sticklingshjälp Impectal står det att man ska pudra sticklingen och sätta ner i jord och hålla den undan solen.
Jag hade alltid för mig att man skulle ge sticklingen sol för att
den lättare skulle bilda rötter.
Har jag alltid haft fel som gett sticklingarna sol?
Lorangafilm
12-10-2005, 16:44
En stickling som är på väg att rota sig behöver ljus för att utveckla rötter. Fotosyntesens metabolismer fungerar inte utan ljus.
När Impecta pratar om att hålla undan sticklingen från solen så menar dom antagligen att undvika direkt solsken. En av dom viktigaste faktorerna vid rotning av sticklingar är att hålla nere respirationen så att sticklingen inte behöver ta upp en massa vatten. (Innan den utvecklat egna rötter..)
Direkt solsken=uppvärmda blad=onödig respiration=energifrigörning=mindre vatten & energi till fotosyntes=sämre rottillväxt.
Ljus är essentiellt men bladtemperaturen skall helst inte överstiga lufttemperaturen.
Christoffer
12-10-2005, 17:15
Aha! Bra! Då ska vi se hur det blir av det.
Fungerar varmvita lysrör lika bra som vanlig höstsol vid rottillväxt?
Lorangafilm
12-10-2005, 22:13
Det där med artificiellt ljus är en djungel.
Jag har en blandning av lysrör, 830 (varmvitt, används vid fröuppdrivning vid olika Svenska universitet), 840 (rekommenderat av många) & 860-serien som skall likna en molnig dag.
Personligen tror jag att när man kommer ner under 830 (827 etc.) så är det för lite av det blåa spektrat & för mkt rött ljus som gör att plantan sträcker sig & blir ranglig.
Å andra sidan så är solskenet som träffar jordytan vid ekvatorn mkt fattigare i det blåa spektrat än växter som växer i en svensk sommar.
Som sagt är det en djungel.
Är det 830 lysrör så kör hårt, jag använde bara sådana i min förra växtverkstad å det funkade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.