Eva i Skåne
Med sorg i hjärtat har jag tömt mina sista utekrukor idag. Snöflingorna (växterna alltså) hade fortfarande blommor och likaså blommade gycklarna med sammetsröda blommor, men nu var det ändå dags. Annars tror jag inte att jag blivit färdig att rensa bort dem på hela vintern, Någon kruka får jag nog vinterpryda för det blir så tomt annars. Jag är inte så förtjust i silverek och ljung och det har väl blivit för kallt för krysantemum nu. Några trevliga förslag?
Idag har jag istället fått ut fågelbordet. Nu är det bara att vänta på att småfåglarna upptäcker det igen. Det är härligt att sitta vid köksbordet och se på dem.
Det blåser svinkallt i Skåne idag för övrigt. Nu ska till och med jag plocka fram vantarna.
Helen i Skåne
Håller med, det känns lite sorgligt men jag antar att det är blåsten som påverkar... sad.gif
Jag kör med murgröna, håller för allt! smile.gif

Helen i Skåne
Louise i Göteborg
Sylvia tipsade för nån' vecka sen om att fylla krukor med vintergröna kvistar (avklippta antar jag), har gjort det kompletterat med lite snygga fröställningar och knotiga kvistar.

Blev riktigt snyggt smile.gif

På min utflykt till plantskolerean (suck) hittade jag nåt' lågt med röda bär (vinterbär?), ser ut som förstorade lingonplantor. Några plantor i en kruka blev en söt låg kudde.

Slutpyntat för i höst!
Hannele
Alla tomtar och sommarkrukor inne i förrådet.
tongue.gif Neongrön och orange ljung på plats i nya vackra krukor!

gammelnalle
CITAT (Eva i Skåne @ 06-11-2002, 17:04)
Med sorg i hjärtat har jag tömt mina sista utekrukor idag. Snöflingorna (växterna alltså) hade fortfarande blommor och likaså blommade gycklarna med sammetsröda blommor, men nu var det ändå dags. Annars tror jag inte att jag blivit färdig att rensa bort dem på hela vintern, Någon kruka får jag nog vinterpryda för det blir så tomt annars. Jag är inte så förtjust i silverek och ljung och det har väl blivit för kallt för krysantemum nu. Några trevliga förslag?
Idag har jag istället fått ut fågelbordet. Nu är det bara att vänta på att småfåglarna upptäcker det igen. Det är härligt att sitta vid köksbordet och se på dem.
Det blåser svinkallt i Skåne idag för övrigt. Nu ska till och med jag plocka fram vantarna.

Men EVA!!! detta var ju 2 år sedan.... har det inte hänt mer??? Silvereken borde väl ha blivit ett korkek vid det här laget...

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 17-10-2004, 11:50)
Men EVA!!! detta var ju 2 år sedan.... har det inte hänt mer??? Silvereken borde väl ha blivit ett korkek vid det här laget...
Men skyll inte på henne...

sleep.gif Jag återanvänder allt, även gamla rubriker.
renate
Ingen ljung för min del,jag har inga riktiga höstarrangemang i år.Petunian blommar än i pensèkrukan,så har jag en kruka med gräs och i går tog jag hem lite Ormbunke från skogen.Så här ser det ut.
gammelnalle
CITAT (Hannele @ 17-10-2004, 12:05)
sleep.gif  Jag återanvänder allt, även gamla rubriker.

DEN VAR BRA!!!!!
smile.gif smile.gif tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif huh.gif ohmy.gif
Iris i V-botten

Så här har jag prytt mna blomlådor i väntan på vintern.
Varför köpa ljung o.dy. när naturen har så mycket att bjuda på.
Men så har jag ju också skogen inpå knutarna.
Annki
Den lådan var snygg, Iris! När jag var i lingonskogen i september kom jag hem med lingonris och rodnande blåbärsris med bär samt en del mossa och gräs som jag gjorde ett dörrhjärta av. Var snyggt innan det torkade alldeles. Men varje morgon var jag lite orolig för att tidningsbudet skulle ha missat frukosten och käka upp bären!

Har fortfarande en blomlåda kvar på balkongen med en bacopa som blommar ihärdigt. Några halvfrusna pellisar. Och temyntor som dansande älvor i kanterna. Men lantanan har nog dragit sin sista suck... Nu ska jag gå och strippa fuchsiorna. Inte kul, men vad gör man? Tänkte de skulle överleva till våren.
Kattgräs
Nu märks det att det är vinterdags. Nu i kväll for en hård vind genom träden och blåste ner det mesta av de löv som satt kvar.
Pionen la sig ner för gott. Där får den ligga och skydda knopparna jag hoppas finns där under.

Gräset är ganska mycket för långt, men det får vara i år (också).

Svarta vinbär blev det några kvar (förutom de som står i dunken och "matas" varje kväll), till trastarnas glädje.

En del av fallfrukten ska jag lägga på komposten. Nån annan dag. Sen.

Nu är tid att vila.

För oss, och för växterna. Kanske hösten inte är så tokig ändå? unsure.gif
renate
CITAT (Iris i V-botten @ 17-10-2004, 17:18)

Så här har jag prytt mna blomlådor i väntan på vintern.
Varför köpa ljung o.dy. när naturen har så mycket att bjuda på.
Men så har jag ju också skogen inpå knutarna.

Så fin din blomlåda blev.Jag bruka också göra skålar och krukor med det skogen bjuder på,har bara inte blivit ferdigt att hämta mossa och lite tillbehör.Skogen ligger en "stenkast " hemifrån. tongue.gif rolleyes.gif
Yin o Yang
Vilken läcker låda - måste nog försöka ta mig ut i skogen till helgen biggrin.gif . Har visserligen tagit in mina lådor, men har kvar krukor med jord som jag tänkte pryda med lite av varje som kostar gratis tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon