Full version: Pil berså
lillans
Hej!
jag håller på att bygga en uteplats/berså i min trädgård, först hade jag tänkt att fläta pil över hela, men det skulle gå åt alldeles för mycket pil, så jag tänkte istället sätta ned skotten och hoppas att de rotar sig och jag undrar följande;
1. Ska jag blötlägga först?
2. Hur djupt ska jag sätta dem?
3. Kan jag sätta nu?
4. Hur tätt?

Tack på förhand/lillan.
Åsa, mälardalen zon 2
Det dröjer ett bra tag till innan du kan sätta pil. Det du först behöver tänka på är att det ska vara ogräsfritt och iordningrävt (luckert) där du skall ha pilen. Pilen sticks ner i marken på våren (ca 20-30cm), man kan köpa färska orotade kylförvarade spön. Dessa måste man sedan se till att man vattnar REJÄLT första säsongen + att man håller efter ogräset. Spöna kan sättas så tätt som med bara någon dm ifall man vill.

Viktigt att tänka på är dock att man ska vara medveten om att pil är en törstig gröda och har man avloppsrör eller vattenledningar inom 10-15m avstånd från där man ska ha pilen så finns det en viss risk att pilens rötter tar sig in i dem och ställer till problem. Risken för rötter i ledningarna är större ju äldre ledningarna är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon