rodeorm
16-04-2003, 22:15
Har upptäckt att en del thujor verkar torra och färgnedsatta nu i vår på de
som jag planterade förra året. De lider ej av torka utan något har hänt i vinter. Har tittat på de som har planterat thujor och sett att även ett flertal
hade samma problem. Har de frusit i vinter eller har tjälen tagit dem då det
varit barmarksperioder med stark kyla. Går de att räddas.
MVh.
Röde orm
Många tycker kanske att vintern har varit tuff, men det har faktiskt inte varit så kallt och det har ofta funnits skyddande snötäcke. Jag misstämker sitället:
1. Torka de senaste veckorna, solsken samtidigt som det fortfarande är tjäle så att den inte kan ta upp vatten.
2. Den varma och fuktiga förra sommaren, många träd fick då problem med mögelsvampar. Värst drabbade var nog blodlönnarna som, alla fick vita blad som tappades redan i augusti.
Waldemar
18-04-2003, 08:34
Jag håller med Kurt om att det troligen beror på att marken varit frusen samtidigt som solen torkat ut thujorna. Detta är tyvär ganska vanligt och det man bör göra är att i förebyggande syfte skydda thujorna mot solen genom att skugga dem med skuggväv eller liknande. Thujor är också känsliga för vägsalt som gör att de blir bruna. Hoppas att Dina thujor klarar sig men det är nog många som blivit av med sina just pga torka på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.