Full version: Har ni någonsin....
Nanna
varit med om en hoya som fått löss?? ohmy.gif
iscah
oja

provado spray, provadopinnar säger jag bara.
och bladglans i förebyggande syfte.
*Felix matte*
Finns Bladglans att köpa idag ohmy.gif jag har inte sett det sedan början på nittitalet. sad.gif
iscah
det finns. =) hittade min på ica. det är faktiskt jättebra mot löss!
*Felix matte*
Inte för att jag nånsin haft löss på nån växt men jag minns att gröna växters blad blev så fina av den.
Ett tips som jag fick av lärare på skolan var att ha i 1 msk såpa i 2 l vatten... vattna en gång i veckan så hålls bladen blanka och fina. Minns inte hur resultatet blev sleep.gif
wolkenkrabber
jag tror inte att bladglans och såpvatten är bra för växterna i längden, porerna täpps till får jag för mig....

o nej, jag har aldrig haft löss på en hoya
*Felix matte*
CITAT (wolkenkrabber @ 08-10-2005, 22:41)
jag tror inte att bladglans och såpvatten är bra för växterna i längden, porerna täpps till får jag för mig....

o nej, jag har aldrig haft löss på en hoya

Såpavatten är absolut ofarligt... så mycket vet jag... men jag minns inte om bladen fick och behöll glansen... ska testa i veckan tongue.gif

Ett till tips är att bläta liten bomullslapp i mjölk och torka av bladen... det var på sextiotalet jag fick tipset smile.gif
Nanna
Okej, ska skaffa provado imorgon då. Min älskade hoya får bara inte dö! Han är sååå fin.
Nanna
Men vad är det här. Upptäckte just att ett par pelargonsticklingar också fått löss. *suck* Har aldrig haft löss innan.
Flyger de eller? Bara undra, eftersom pelaronerna är i ett annat rum?
*Felix matte*
Pratade häromdagen med syrra som hade haft både bladmögel och löss på bl.a rosor.

Lössangrepp spolade hon först av med kallt vatten, sedan duschade hon dom med en blandning av 1 liter vatten + 1 tsk bikarbonat.
På det viset hade hon klarat alla angrepp denna sommar/höst
Till gröna växter tillsatte hon också 1 tsk matolja i vattnet, bladen blev blanka och fina men olja skulle man inte använda mer än en gång så att inte porerna täpptes till.

Hon berättade om rosor som haft stora anhopningar av svarta löss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon