Katti med torpet
Har fått hem ett lass matjord och inser att allt inte kommer att gå åt i höst. Kan jag låta jordhögen ligga till våren eller blir den försötd då?
Om jag skall spara den, bör jag i så fall täcka den på nått vis eller?
Susanne i Linköping
En presenning över lär i alla fall minska risken att det börjar växa ogräs i högen.
Gossen Ruda
Jorden blir absolut inte förstörd, då skulle ju all jord ute i naturen förstöras. möjligen kan näringsämnen lakas ur i viss grad men det avhjälps med lite gödning.
Katti med torpet
Åh vad skönt att höra!
Jag tror att jag har hört någon som menade att mikroorganismerna inte kan leva i en stor jordhög utan bara i ytdelen. Därför skulle jorden vara "död" om den fått ligga för länge.
Påsjordar sägs ju vara färskvara men det kanske är skillnad, lufttätt och så... unsure.gif
Gossen Ruda
Har du en stor hög på nån eller några meter så kanske mikroorganismerna i mitten inte mår så bra men för det mesta används jord till rabatter och liknande, inte för att odla mikroorganismer. rolleyes.gif

Det är väl mest ekologiodlarna som ömmar för dessa organismer men dom behövs inte för normalodlarna. Dessutom kommer dom snabbt tillbaka när förhållandena blir bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon