lisselbo
Fick i Fredags se mitt nya schema på jobbet.
Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag fick det i handen.
Det slutade med att jag blev heligt förbannad.
Mina nya arbetstider innebär att jag inte kommer att se mycket av min familj.
Eftersom jag är beroende av att åka buss, som inte går så ofta här ute på landet, så betyder det att vissa dagar så kommer jag till jobbet nästan 2 timmar innan jag ska börja arbeta.
När jag sedan ska hem så kommer jag hem med "min" buss 1-2 gånger i veckan. Annars har jag ca 5 km hem från en annan buss.
1 vecka av 4 ska jag jobba 3 dagar till 22.15 och börjar då antingen 12.00 eller 16.00.
En lördag i månaden ska jag jobba 12.00 till 22.15.
Söndagar blir det också i stort sett hela dagen.

Till saken hör att jag har jobbat där i 20 år och man tycker att man skulle kunna få bättre arbetstider för lång och trogen tjänst.
Men icke sa nicke värre och värre blir det.
Jag är inte ensam om att ha fått ett sådant schema.
Vi "äldre" misstänker att detta är ett sätt att vi ska säga upp oss för att företaget ska kunna anställa yngre och billigare (oerfaren) personal.
Jag blir så himla arg och besviken.

Imorgon ska jag prata med chefen om mitt schema och är det så att det inte går att förbättra så lämnar jag fram ett litet fint kuvert med min avskedsansökan.

Jag är inte gift med mitt jobb, utan jag är gift med en underbar man och har två underbara barn som betyder mer för mig än jobbet.
*Felix matte*
Förstår dig till fullo. wub.gif Det låter ju helsjukt att ha sådana tider ... kanske är det som ni misstänker sad.gif
lisselbo
Det första chefen säger till mig när han lägger fram schemat är "att det här är inga tider du får för att du ska sluta", det kändes ärligt talat som ett dj...a hån.
*Felix matte*
ohmy.gif man tror knappt det är sant att en del chefer kan bete sig så. Usch! mad.gif
Hannele
CITAT (lisselbo @ 09-10-2005, 10:04)
Imorgon ska jag prata med chefen om mitt schema och är det så att det inte går att förbättra
så lämnar jag fram ett litet fint kuvert med min avskedsansökan.

Hot är ett dåligt förhandlingsläge, det ska man aldrig börja med.
Många företags policy är att aldrig ta emot hot, inte ens av viktiga nyckelpersoner.
"Varsågod och gå" säger de. Till alla. Tiderna är dåliga, så tänk efter noga.
Lotta150
Förstår dig absolut när det gäller arbetstiderna, men en annan sak som har anknytning till ditt första inlägg och som också gör en heligt förbannad är bussbolagen. mad.gif mad.gif De drar ju bara in buss efter buss. Min 76-åriga mamma som är pigg och kry och gärna åker "in till sta'n" då och då och bor ca 4,5 mil från sta'n har ytterst få bussar att välja på. Lördag/söndag ingen alls mad.gif Fast nu känner jag att detta bör bli en annan tråd.... kom bara att tänka på det då du skrev att du inte hade så många bussar att välja på.

Stå på dig och lycka till!
pisanggoreng
Kolla med facket (om det finns ett sådant).
lisselbo
CITAT (Hannele @ 09-10-2005, 10:15)
CITAT (lisselbo @ 09-10-2005, 10:04)
Imorgon ska jag prata med chefen om mitt schema och är det så att det inte går att förbättra
så lämnar jag fram ett litet fint kuvert med min avskedsansökan.

Hot är ett dåligt förhandlingsläge, det ska man aldrig börja med.
Många företags policy är att aldrig ta emot hot, inte ens av viktiga nyckelpersoner.
"Varsågod och gå" säger de. Till alla. Tiderna är dåliga, så tänk efter noga.

Har inte tänkt att hota, däremot prata med honom.

Vi är alltså några av dom "äldre" som har fått helt omänskliga tider.

En som han vet är extremt kvällstrött och är morgonmänniska ska jobba mycket kvällar.

En annan som har diabetes har fått väldigt oregelbundna tider som inte är så bra för henne.
Men där är det förhandlingar på gång.

Det tråkiga är att våran lediga dag som vi har i veckan, och som alltid har varit samma dag varje vecka, rullar så att det är olika dagar.
T ex Måndag ena veckan Torsdag den andra osv.

Jag vet dom som brukar gå nå´n kurs när dom är lediga, men det blir ju lite svårt att hänga med på något sådant nu.

Visst har vi ju facket, men tyvärr så är det ju arbetsgivarens marknad just nu.
netaave
Du har ju samma kedja här hemma!
Säg upp dig och kolla om du inte kan få börja extra som vik härute så kanske det kan leda till någonting.
Har svårt att tänka mig att "vår" chef skulle kunna agera så här.
Vet också att dom sökte folk på macken för ett tag sen.

Annars kan du få skriva in dig på den vikförm där jag jobbar, vi behöver äldre tjejer med egna barn och skinn på näsan.
lisselbo
CITAT (netaave @ 09-10-2005, 13:21)
Du har ju samma kedja här hemma!
Säg upp dig och kolla om du inte kan få börja extra som vik härute så kanske det kan leda till någonting.
Har svårt att tänka mig att "vår" chef skulle kunna agera så här.
Vet också att dom sökte folk på macken för ett tag sen.

Annars kan du få skriva in dig på den vikförm där jag jobbar, vi behöver äldre tjejer med egna barn och skinn på näsan.

Jodå, tankarna har fladdrat iväg till affären här ute.
Har tänkt prata med Bertil.
Magdis
CITAT (lisselbo @ 09-10-2005, 13:09)
En som han vet är extremt kvällstrött och är morgonmänniska ska jobba mycket kvällar.

En annan som har diabetes har fått väldigt oregelbundna tider som inte är så bra för henne.

Fy fasen vilket sätt att behandla gamla trogna medarbetare! mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Ophelia
Har bara vissa fått sådana där tider? Har din chef sagt något om varför tiderna har förändrats? Var det som chefen sa i en ton där han inte menade det du skrev? Vad är det som ligger bakom schemaändringen? Är det bara du som får problem med resandet?
Kathy
CITAT (Felix matte @ 09-10-2005, 10:07)
Förstår dig till fullo. wub.gif Det låter ju helsjukt att ha sådana tider ... kanske är det som ni misstänker sad.gif

Tja....den där typen av arbetstider har vi på vårt jobb.

Dock med en viss skillnad, mina medarbetare får, till viss del, vara med och bestämma sina arbetstider. Huvudsaken är att bemanningen ligger utifrån verksamheten - vem som tar vilka tider är av mindre betydelse.
evarina
Hos oss säger avtalet att ingen som pendlar ska behöva vänta mer än 45 minuter före och efter sitt arbetspass.
Kanske kan vara läge att lusläsa era avtal? Du kan ju höra med facket utan att "dra in dem" om du inte vill det.

Ni kan inte byta tider sinsemellan?

Hoppas det löser sig!
lisselbo
Nya scheman får vi i stort sett varje höst pga att cheferna byts ut lika ofta.
Då ska den nya chefen göra ett nytt och effektivare schema än den förra chefen.

Är osäker på om flera får problem med resandet.

Det är en annan butik inom samma kedja som slår igen vid årsskiftet och den personalen kommer då till oss, gemensam turordning.

Där är det tydligen också "äldre" personal som får dåliga scheman.

Troligtvis har chefen studerat och lyssnat på oss hur vi har det privat och sedan gjort scheman till oss så att det inte kommer att fungera jobb/privatliv.
Hannele
CITAT (lisselbo @ 09-10-2005, 22:47)
Troligtvis har chefen studerat och lyssnat på oss hur vi har det privat och
sedan gjort scheman till oss så att det inte kommer att fungera jobb/privatliv.

Behandla inte chefer som de var dumma, så behandar de dej också med respekt.
Rossi
Jag förstår att det måste kännas vääääldigt jobbigt. Samtidigt är det ju inte chefens fel att du bor långt från jobbet och att busstiderna inte passar schemat .....
lisselbo
CITAT (Hannele @ 09-10-2005, 22:54)
CITAT (lisselbo @ 09-10-2005, 22:47)
Troligtvis har chefen studerat och lyssnat på oss hur vi har det privat och
sedan gjort scheman till oss så att det inte kommer att fungera jobb/privatliv.

Behandla inte chefer som de var dumma, så behandar de dej också med respekt.

Har inte behandlat honom som att han är dum, han lyder nog order "uppifrån".
Han har ju en chef han också.
Men det är fördelningen av arbetstider/uppgifter jag/vi reagerar på.
lisselbo
CITAT (Rossi @ 10-10-2005, 07:46)
Jag förstår att det måste kännas vääääldigt jobbigt. Samtidigt är det ju inte chefens fel att du bor långt från jobbet och att busstiderna inte passar schemat .....

Har inte påstått att det är hans fel heller.

Sa upp mig idag iallafall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon