|
Full version: Ide`förslag
Är det nån/några som har nåt kul förslag till vad vi ska göra med rabatten:Jag tycker rötterna är så tjusiga och skulle vilja "spara" dem på nåt sätt. /Evgeni   Ok! Kanske inte vore så dum med bild också
pisanggoreng
09-10-2005, 11:36
Skulle man kunna göra en damm där..?
Jag skulle kunna tänka mig en surjordsrabatt a la Peter Gauniz, en sådan han gjorde här i Torslanda i våras. Nu ser den ut så här. Peters surjordsrabatt
Det tål att tänkas på Sylvia. Och ditt förslag var inte heller dumt pisanggoreng /Evgeni
Jag skulle lägga markduk, och bara lägga ett snyggt grus och sedan använda till olika krukor beroende på årstid.
Lena zon 4
kerstin z5-6
12-10-2005, 07:48
Grusrabatt !! Men inte krukor -plantera direkt i gruset i stället ! har en plats här där din rot skulle platsa utmärkt!!!! bild kommer
Helen i Piteå Zon 5
12-10-2005, 08:13
Jag skulle också göra en grusrabatt, fylla upp med ett par större stenar, smågrus och sen vackra alpinväxter, träroten har du ju redan. Stubben skulle jag gröpa ur och plantera ner några sorters mossa i. /Helen
kerstin z5-6
12-10-2005, 08:21
och roliga ormbunkar de små tex denna --Athyrium-niponicum-pictum ursulas red
Ja, grusrabatt var verkligen inte nån dum ide´. Och jag föredrar personligen att plantera i stället för att ha krukor. Det har jag såna mängder ändå. Jättefin ormbunke Kerstin. Fler planteringsförslag tack
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-10-2005, 09:21) och roliga ormbunkar de små tex denna --Athyrium-niponicum-pictum ursulas red  Någon som vet var man hittar så roliga ormbunkar?
Hannele
12-10-2005, 09:20
Evgeni har fått så bra idéer, att jag har inte så mycket mer att komma med. Ska bli spännande att se, hur det blir.
Är det nån som har lust/kan tala om för mig hur man anlägger en grusrabatt? Jag menar, den kan ju/väl inte bara bestå av grus Kom gärna med fler växtförslag /Evgeni
Eftersom du vill odla direkt i den blir det ju lite mera komplicerat än om du bara har den till att ställa saker på typ krukor, stenar och eller trädgårdsprydnader av olika slag.Jag skulle bestämma var jag vill ha växterna, gräva ur och lägga i den jord som behövs för varje växt,och plantera dem sedan markduk runtom för ogräsets skull och på med gruset.
Lena
Maria i Helsingborg
12-10-2005, 20:10
CITAT (Fredi @ 12-10-2005, 09:47) CITAT (kerstin z5-6 @ 12-10-2005, 09:21) och roliga ormbunkar de små tex denna --Athyrium-niponicum-pictum ursulas red  Någon som vet var man hittar så roliga ormbunkar? Här är ett förslagRegnbågsbräkenUrsnygg, den där Ursulas Red!  .....kan man ta fröer av den som står på Botan i Gbg?
Åh vilket fantastisk spännande vackert "utgångsläge" du har! *avis*
Grusrabatt skulle jag också föreslå, med låga växter givetvis, så stubbens rötter framhävs. Ska bli riktigt spännande att se hur denna "stubb-grop" kommer att utvecklas! Det får vi väl följa, eller hur!?
Där jag har grus, har jag först lagt en marktäckare, sedan skär jag hål där plantorna ska planteras. Sist av allt kommer grus och stenar på. Det är LÄCKERT!
Hur jag skulle göra med stubben, skulle jag fundera över! Det vore ju synd om den ruttnade bort efter några år... (vilket är stubbars öde) Mina stubbar i trädgården, har jag något över, t.ex. en glasskiva. En bit masonit kanske kan vara något? Formad ungefär som stubben och med mossa ovanpå? Mossa växer bra på masonit. Det finna andra material också som mossa gärna växer på, och som kan skydda själva stubben.
Om mossa kommer att växa där, och vilken sorts mossa som kan växa, beror på läget.
kerstin z5-6
13-10-2005, 07:17
Det finns många sätt , men såhär gör jag Bottnar med duk om nödvändigt -din "ogräs urgrävning såg bra ut -så det kanske du inte behöver ?-men kring kanterna kan det ju växa in Lägger nåt gott i botten .. kodynga tex naturgrus -inte krossat -30 cm Planterar i gruset -med den jord om växterna har med sig i byttan inget mer göder tre ggr / säsong för de som vill o behöver ja, jag planterar alltså direkt i gruset -växterna behöver ingen jord -men näring , vilket finns i naturgrus , men kan även tillföras via flytande gödning -blåkorn eller liknande Detta ger en - bra miljö för växter med känsliga rothalsar för dem som inte gillar stående väta , varm miljö - ogräsrensningen blir minimal så detta är en metod för de som gillar lättskött Penstemoner Lewisia -om du är duktig med gödseln Botaniska tulpaner många alpiner små barrväxter -tjälen går fortare o de blir inte bruna så lätt i denna miljö Yucca filamentosa Diantus-nejlika sedumarter osv -läget har ju betydelse för växtvalet
Jisses, vilka bra tips ni kommer med här börjar jag skriva svar och upptäcker att det kommit ännu ett inlägg. Vad inspirerad jag blir. Det kliar i fingrarna. För 5 min. sen fick jag ett stort lass med grus. Ca 15 ton  . Låter mer än det är.Gruslasset var redan beställt när ni kom med era ideér, så det kunde ju inte bli bättre. Och tack Maria för inspirerande sida som kommer att göra mig fattigare än fattigast Tack ska ni ha! Nu ska här planeras
kerstin z5-6
13-10-2005, 07:35
Blomstergården har Ursulas red o mkt annat med Blomstergården
Varför finns det ingen smilie för dregla /Evgeni
Caprice
13-10-2005, 11:28
Jag skulle göra en pinjebarkplantering...! Med vita växter...
En vit klematis som klättrar upp på själva stubben (Klematis 'Henryi'), vit marktäckande ros (Swany) i själva rabatten och vita nävor i framkant (Geranium silvaticum)....
CITAT (amaira @ 13-10-2005, 08:05) Hur jag skulle göra med stubben, skulle jag fundera över! Det vore ju synd om den ruttnade bort efter några år... (vilket är stubbars öde) Mina stubbar i trädgården, har jag något över, t.ex. en glasskiva. En bit masonit kanske kan vara något? Formad ungefär som stubben och med mossa ovanpå? Mossa växer bra på masonit. Det finna andra material också som mossa gärna växer på, och som kan skydda själva stubben.
Om mossa kommer att växa där, och vilken sorts mossa som kan växa, beror på läget. Ja, just stubben är ett väldigt känsligt ämne. Det är en Ek-stubbe, och en Ek tar man ju bara inte bort hur som helst  . Vi hade tyvärr inget val (men det är en helt annan story ). Glas eller masonit, ja, det tål ju att tänkas på? Men, om man bestämer sig för glas? Vad får det för effekter?, - Ja, kontra masoniten, menar jag? Konstigt!?- Ja, det tycker jag med
Inga från Närke
15-10-2005, 11:49
Evgeni Kolla in min grannes ekstubbe. Där har hon planterat i en gammal bykgryta i koppar. Varje år varierar den. Krasse, blomsterbönor har hon och div. andra växter, pelagoner m.m. Du kunde ju sätta en klematis som hänger ner från krukan och stubben t.ex. Ville bara visa en variant.
CITAT (Inga från Närke @ 15-10-2005, 12:49) Evgeni Kolla in min grannes ekstubbe. Där har hon planterat i en gammal bykgryta i koppar. Varje år varierar den. Krasse, blomsterbönor har hon och div. andra växter, pelagoner m.m. Du kunde ju sätta en klematis som hänger ner från krukan och stubben t.ex. Ville bara visa en variant.  Ousch Vilken prakt Ja, när man tänker på " enbart stubben " uppifrån, får man väl kanske tänka sig nåt sånt. Men jag får inte glömma bort rotsystemet som jag tycker är så vackert  . Det var ju det som var poängen ifrån början
Inga från Närke
15-10-2005, 12:11
CITAT (Evgeni @ 15-10-2005, 13:05) Ousch :o Vilken prakt :wub: Ja, när man tänker på " enbart stubben " uppifrån, får man väl kanske tänka sig nåt sånt. Men jag får inte glömma bort rotsystemet som jag tycker är så vackert  . Det var ju det som var poängen ifrån början  Jo men det har du ju nedanför och då har du ju fått många bra alternativ. Tänk dig denna med utgrävning runt om så rotsystemet kommer fram det skulle bli fint med de olika växtförslagen som du har fått. Grannens man ville inte ha den kvar men efter viss övertalning så har den nu stått i drygt 2 år. Han vill mest ha gräsmatta för att slippa köra runt en massa. Det krävs mycket gödning för att få denna prakten. Jag tror hon gör det flera ggr per vecka med blå korn.
Rodnar  , när jag hör talas om clematis Jag har redan sex stycken, och blir alldeles galen av att få ytterligare en anledning att införskaffa ännu en Det bästa är att jag kan skylla på "odlaister". Själv är jag ju helt oskyldig  , skulle aldrig kommit på tanken om det inte vore för er /Evgeni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|