Magda16
Hejsan! Är ny på forumet fastän jag har kikat in många gånger. Och nu behöver jag lite hjälp tongue.gif

Jag har ett rum i en våra bodar som jag brukar ha alla sommarblomssådder i. Det är en högtrycksnatriumlampa över(400 W tror jag) och det har funkat bra. Nu så har jag flyttat ut mitt inomhusväxthus (från Husqvarna) dit och har sått perenner.

Problemet är att det blir för varmt under dagarna och jag vet inte om jag ska använda högtryckslampan eller växthuset, de små krukorna i inomhusväxthuset och sedan under högtrycken, och var ska de plantor som jag vill ska övevintra stå? De vill ju ha svalt, och även perennerna vill ju det när de har kommit upp lite.
Jag har även ett vanligt 12 kvm växthus i 6mm isolerplast. Är det kanske bättre att sätta högtrycken där och köra plantuppdragning i rummet? Jag gissar att elen kommer att kosta en del då.

Grundproblemet är alltså att jag inte vet hur plantorna reagerar när det är ca 6 grader med frostvakt till vintern och när det under dagarna temperaturen kan komma upp i 25 grader(solen + lampor). Har någon koll på detta?

Mvh Magda
jessica zon6
Har du sått perenner, som precis har kommit upp lite, eller lite större, eller rent av nysått?

Om de är höstsådder ska de stå ute, så att de inte hinner gro nu utan till våren.

Om det är lite större perennsådder är det väl bättre att förvara dessa ute /kallbänk än inne?

Det är väl så att du har tänkt att så på senvintern/våren och inte nu?

Till våren tror jag att småplantorna tycker det är trevligt med lite svalare om natten.

kolla vad såexperterna kerstin och Helen tycker smile.gif

Mvh Jessica
Magda16
Jag planterade om dem igår så de är i trebladstadiet, därför vill jag inte sätta ut dem. Jag har sått dom mest för att kunna utnyttja hela året för att dra upp nya plantor, men man kan kanske inte rucka alltför mycket på deras cyckler rolleyes.gif
Nu när jag har testat så blir jag lite stressad för hur de ska må, de är ju ändå bebisar, mina bebisar.

Eller hur!!!

Magda
kerstin z5-6
nja -det är ingen hit att så perenner så tidigt att de gror innan vintern . Risken är att de dukar under .. så o ställ ut i januari i stället ...
Eller så i december inne under ljus -de känner på sig att de är på rätt sida om våren då ...smile.gif
Värma upp ett växthus hela året är mkt dyrt om vi talar om oisolerat växthus -perennerna blir svaga o mesiga att att stå för varmt o mörkt ett helt år -även om du har ljus till dem sad.gif
Magda16
Jag kör på det, behåller dem jag har sått och planterat om och kör resten i december. Man behöver ju också längta till att få sätta igång igen, och det kliet finns ju egentligen inte just nu. Det är ju ganska skönt att det är dags att lägga tomten i vila och sätta igång med alla projekt man har inne i stället.

Kramar Magda smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon