yla
Alltså den spindelrädde ska nog inte titta
men det är en mycket vacker o stor vattenspindel som sitter på mina fingrar
man kan se alla 8 ögonen om de nu e ögon
fin e den iallafalll

så scrolla ner då o kolla du som törs

nu har jag varnat ordentligt eller hur

smile.gif
Ophelia
Vad gulligt biggrin.gif
pejori
wawo!!!! vad läcker den var!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
sån har jag aldrig sett förut smile.gif
ialla fall inte så stor smile.gif
Berith
Tjusigt! wub.gif

Och visst ser man ögonen. Men jag hade inte trott att det var ögon allihop om jag inte lärt mej det hääär tidigare. sleep.gif
yla
CITAT (Berith @ 09-10-2005, 17:17)
Tjusigt! wub.gif

Och visst ser man ögonen. Men jag hade inte trott att det var ögon allihop om jag inte lärt mej det hääär tidigare. sleep.gif

jaaaa de va väl de jag visste att jag sett de här nånstans tack Berith
Gillan
Hohoho,brrr
Jaja, den är väl söt då ohmy.gif
Vad du är modig smile.gif
yenny
Hade jag fått en sån där i handen hade jag kastat den så långt bort det bara gick... hua ohmy.gif
*Felix matte*
Så HÄFTIGT STOOOOR ohmy.gif Tuff du är som vågar ha den i handen... jo jag vet... de gör inget men jag skulle ändå inte våga. sleep.gif (den symbolen använder jag för "skäms" eller "lite blyg")
yla
den spindeln o jag har träffats förr den gillar att ligg a i min båt o jag brukar släppa ut den
men den går tebax
fast nu har jag ju dragit upp båten så hon får skaffa nytt ställe rolleyes.gif o inte bits dom o inte ville hon kliva av min hand hon ville hellre sitta kvar i värmen så jag fick lov o putta lite
rolleyes.gif
amaira
Kärrspindel heter de väl de där stora spindlarna som är Sveriges största?

Nä, inte bits de inte. Djur bits inte för att de tycker det är roligt (inte insekter heller) utan när de upplever att de behöver försvara sig, (eller om de behöver mat, eller blod för att deras ägg ska kunna utvecklas).

Men jag tar inte gärna en spindel i handen, och hade jag fått den där spindeln på mig, hade jag instinktivt kastat den lååångt bort innan jag hunnit tänka.

Du ÄR modig du Oldwolfie! wub.gif
Oldwolfie- spindlarnas största vän wub.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Kärrspindeln är väl ljus på sidorna unsure.gif så har jag sett på bilder jag har.

Vattenspindeln däremot ser ut som Oldwolfies..tycker jag rolleyes.gif
yla
hihi jag har skrivit nästan lika mycke som amair hahaha
nej jag har inte skrivit allt själv,,,,,,,,,skojjar lite nu men visst vart de kul

ja de e nog en kärrspindel
för denhär gillar bäst o vara uppepå vattnet så jagtror amaira har rätt
hehe jag kallar den vattenspindel bara för att den går omkring på vattnet hm hm

jag e inte så vetskaplig i namngivningen
(ville hellre den heter sleipner fniss))

men nu har jag läst på o jämfört så som sagt vattensindlarna har en lite annorlund form på rompan också

hittat på nätet
Svar:

Trots att spindeln inte har några vita streck på sidorna, tror jag att det är en kärrspindel p.g.a. storleken. Det finns ju två arter av kärrspindlar.

hittade lite mera intressant att läsa om
Vattenspindel och spindlar i allmänhet

Vattenspindelns latinska, vetenskapliga namn är Argyroneta. Det betyder ungefär ”med ett silvrigt nät”.
Namnet har vattenspindeln fått av att dess bakkropp ser vackert silverglänsande ut när den hämtat luft för att andas. Det är en liten glänsande luftbubbla som fastnar och hålls kvar runt kroppen av många små, fina hår.
Spindeln simmar ner till sitt hus och ”skrapar” av luftbubblan, med hjälp av sina ben, inne i huset byggt av nät.
Luften i huset räcker flera dagar till spindeln. Huset fungerar nämligen som en dykarklocka!
Om spindeln är ovanför vattenytan har bakkroppen en sammetslen grå färg.

På våren eller tidigt på sommaren gör spindelhonan ett extra hus under vattnet och lägger en vit äggsäck.
Efter några månader är de små spindelungarna fullvuxna.

Är vattenspindeln farlig?
Nej, inte för oss människor.
Men vattenspindeln är ett duktigt rovdjur.
Den jagar småkryp som lever i vattnet, till exempel vattengråsuggor och små vattenloppor.
Spindeln är bra både på att simma och jaga.
När den simmar sprattlar den med alla sina åtta ben och tar sig fram upp och ner, med ryggen neråt.

Den dödar sitt byte med ett giftigt bett.
Alla svenska spindlar är faktiskt giftiga!
Men, oftast känner vi människor inte giftet.
Dessutom är det inte många spindlar som har så starka käkar att de kan bita igenom vår, för spindlarna, tjocka hud. Det är skönt att veta!
KURT
Jag har också bara sett kärrspindlar med ljusa fläckar (ränder) på sidan. Jag har för mig att kärrspindeln också är en av de få spindlarna som har ljud, den kan "trumma" med benen mot torra löv ganska högljutt.
*Felix matte*
Det skulle vara intressant att få svar av någon expert på området. Var jag än letar så hittar jag bara kärrspindlar med ljusa streck på sidorna. Så här stårt det t.ex
Kärrspindeln är lätt att känna igen på sina ljusa streck utefter sidorna. Den kan springa på vattnet och fångar ofta insekter som fallit i vattnet, men den kan också dyka och ta olika byten som insektslarver och småfisk under vattnet.

Läs här.
amaira
Oops huh.gif måste genast tala om att jag har ingen aning om vad det är för spindel. Kärrspindel vara bara en vildsint gissning tagen ur luften! Känner bara igen ca 4 arter spindlar och dit hör inte vatten- eller kärrspindlar.
KURT
Högskolan i Halmstad har ett kompendium i Evertebrat morfologi, där de tipsar om hur man skiljer vattenspindel och kärrspindel åt (sid 30 PDF-format):

http://hh.se/download/Kursmaterial/SET/nv/...ompendium04.pdf

Spindelarter och -familjer som ofta påträffas på kurserna:
1 Fångas företrädesvis vid vattenhåvning.................................................2
- Fångas företrädesvis vid håvning i torra miljöer (Är ni osäkra
får ni jämföra båda alternativen!)...........................................................4
2 Gråhårig bakkropp; nästan som fin, fin sammet. Lever under
vatten och dyker gärna med en glänsande luftbubbla runt sig.
................................................................................
.vattenspindel (Argyroneta aquatica)
- Annorlunda färgad. Lever på vattenytan eller på växter precis
intill vatten. (Om de hamnar i vatten flyter de antingen upp på
ytan eller försöker simma för livet...).....................................................3
3 Kan bli mycket stor. Benen hålls rakt ut runt om. Ljust eller
mörkt brun med två tydliga, ljusgula/vita linjer längs
kroppssidorna...........................................................kärrspin
del (Dolomedes fimbriatus)
- Mindre art. Avlång kroppsform. I vila håller den benen rakt
framåt respektive rakt bakåt, t. ex. när den sitter stilla på ett
vasstrå.........................................................................
.fam. käkspindlar (Tetragnathidae)
[Detta är en stor familj och alla arter är inte så här
långsträckta. Det finns även arter som är långsträckta
men som föredrar torra lokaler, och hittas t. ex. bland
barren på barrträd.]
4 Ofta ganska stora spindlar som är enhetligt färgade i gult, vitt
eller ljusgrönt. Hittas ofta i blommor (t. ex. på hundloka e. dyl.).
De två främsta benparen grövre än de bakre och hålls utspärrade
åt sidorna på ett "krabblikt" sätt..................................fam. krabbspindlar (Thomisidae)
[Också detta en artrik familj med många mindre och
mer varierat färgade arter. Vissa av dem ser endast
krabblika ut om man har stor fantasi... Men de båda
främsta benparen är större än de båda bakre!]
- Ej krabblika spindlar........................................................................
......5
5 Oftast små, kompakta arter med korta ben och förhållandevis
stora ögon. De har ofta skarpa, kontrasterande färger. Hoppar
snabbt när man försöker fånga dem eller om man försiktigt
petar till på dem med ett strå..........................................fam. hoppspindlar (Salticidae)
- Hoppar inte. Ögonen förhållandevis små. Varierande utseende.............6
6 På marken (eller inomhus på golvet). Springer snabbt...........................7
- Bygger stora, hjulformade nät. Springer inte om de blir
störda, men retirerar till kanten av nätet. Har oftast
förhållandevis stor bakkropp med vita teckningar på.
Korta och tjocka..............................fam. hjulspindlar eller "korsspindlar" (Aranei
yla
det här hittade jag så det finns två arter kärrspindel

o den uppför sej som en sådan

så kollade jag bilderna jag tog o på den här kan man ju ana de ljusa strecken eller hur
så etfre att nu nästa kunna allt hihi smile.gif om spindlar bestämmer vi de va eller ?????
Azur
oops fel tråd
Motti
Hu geda mig !bläää !spindlar ligge inte bland favoriterna -fear-.gif Men är inte Korspindeln den största vi har ?
yla
CITAT (Motti @ 07-06-2009, 00:06) *
Hu geda mig !bläää !spindlar ligge inte bland favoriterna -fear-.gif Men är inte Korspindeln den största vi har ?

nää korsspindlarna är inte störst som du ser,,,iallafall har jag aldrig mött en korsspindel lika stor som dennna vattenspindel
[attachment=36034:spider35876_9487.jpg]
här en annna fining hahaha jag gillar spindlar dom håller efter flugor de e bra eller hur,,alla har vi vår plats i naturen ;O)))
Danne031
CITAT (Motti @ 07-06-2009, 00:06) *

Korsspindeln är inte den största men däremot den vanligaste arten i Sverige om jag inte minns fel från skolboken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon