irenep
Jag undrar om man ska beskära marktäckande rosor som The Fairy? I så fall hur och hur mycket?
stina
Jag beskär dom bara när jag tycker att dom blivit FÖR täta och stora. Annars behövs dom inte beskäras.

/Stina
Hannele
CITAT (irenep @ 09-10-2005, 16:48)
beskära marktäckande rosor som The Fairy? I så fall hur och hur mycket?

Jag har inte beskurit min Fairy någon gång på tio år,
rensat bort lite dött på våren bara.

Kajsa
Man kan beskära den hårt på våren 10- 20 cm rakt av, eller gallra äldre grenar. Själv är jag bara glad för det som inte frusit efter vintern, men det beror ju på var man bor i för zon.
Ewa L
Jag beskär också hårt på våren. Ett år var jag lite "fjösig" och finputsade bara och då blev de höga och spretiga. Inte alls låga och kompakta som jag vill ha dem.
stina
Å jag som tycker dom är så fina när dom slänger iväg sina långa armar.... Men smaken är ju olika.....

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

/Stina
irenep
Tack för era svar. Det låter som att man kan prova sig fram lite och att det kan bli bra hur man än gör. Jag bor i zon 1 och är därför lite slarvig med att vintertäcka rosorna.

Hälsningar
Irene
stina
Jag bor i zon 3, visserligen zon 2-klimat pga mycket sten, men jag har aldrig täckt mina Fairy-rosor och det har aldrig frusit en endaste gren på dom!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon