Eva i Skåne
Jag har två olika kaprifolsorter som jag satte för ca 6-7 år sedan och ingen av dem har blommat!!!! mad.gif

Växer gör de, massor av långa taniga skott.
Ifjol klippte jag ner den ena i ren ilska. Den har växt till sig i år igen, men inga blommor nu heller.
I helgen klippte jag ner den andra. Lika ilsken igen sleep.gif

De står inte i speciellt näringsrik jord, men det ska väl inte kaprifoler behöva? Men några gånger på sommaren får de näring när jag vattnar.
Österläge.
Det har stått en kaprifol för många år sedan på ungefär samma plats och den blommade.

SÅ kul är de ju inte när de bara är gröna wink.gif
Kajsa
Har två vanliga i trädgården och dom blir risiga med åren, men dom åren jag skurit ner kaprifolen helt, får man inga blommor året efter, så den blommar på rankor som måste vara två år. Har sandig jord, och har nog aldrig pysslat så mycket med dom, men på med lite kogödsel i vår, eller gräv om om hela växten, byt jorden. Har flyttat mina en ggn och dom klarade det.
Har mina i öster och västerläge, med växter runt fötterna.
Hoppas dom tar sig biggrin.gif
Ophelia
En kaprifol kan ta år på sig att blomma. Klipper du ner din så försenar det ju blomningen. Förvisso klarar den sig i relativt knappa förhållanden men är alltid tacksam för lite kogödsel. Släng på en giva i vår och klipp den inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon