Camilla
17-04-2003, 07:28
Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Vår trädgård är väldigt öppen, dvs lite träd och mycket insyn till altanen och även in i huset. Nu skulle vi vilja plantera några småträd eller buskar som är snabbväxande. Dessa tänkte jag plantera längs vägen för att få bort mycket av insynen. Har ni några tips på såna som klarar sig i zon 5, vi bor i Örnsköldsvik. Tacksam för alla tips och råd. Kanske finns det annat vi kan göra för att rama in trädgården.
Hälsningar Camilla
Om du har lite bråttom så är en variant att sätta en mur av Thuja. Grön och tät året om!!.
Det är om du tycker barrväxter är OK. Jag har klurat på samma fråga för en del av vår trädgård som behöver insynsskydd. Och det blir nog Thujor där, för vi behöver tätt ända ner till backen.
Sedan kan du ju plantera lite roliga växter/buska på insidan mot trädgården till. Jag har på lantstället en kaprifol som slingrar sig upp i en thuja, det blir jätteläckert när den blommar. En blandning av skirt och robust.....
Hoppas dock att du får svar på trädfrågan också, jag har en annan del av trädgården där jag behöver ett träd i den höjden.
Mvh
Fia
Hej igen!
Kan ju lika gärna dela med mig av resten av mina egna funderingar kring min egen tomt. Jag har hört att vissa sorters körsbär skulle kunna passa och växer till sig på relativt kort tid. Det finns de som inte blir så hiskeligt höga.
Glad Påsk!
Fia
Ann i Göteborg
18-04-2003, 20:47
Zon 5...Övik - där har jag tillbringat MÅNGA sommarlov eftersom min far är därifrån. Bara glada minnen och många släktingar kvar. Var i Övik bor du?
Lite mer info om växtönskemål t.ex. önskad höjd, friväxande/klippt, städsgrön, lövfällande etc. skulle vara bra, men tills vidare får du...:
...tips på mina favoriter som borde fungera är:
- några surkörsbär som stora klarbär eller skuggmorell (är dessutom självfertila tror jag)
- plommon som också borde gå bra och är självfertila är Czar och Experimentalfältets sviskon
- äpplen finns flera - antonovka, transparent blanche m.fl. fråga i plantskolan efter lämpliga sorter att sätta för pollineringens skull
- vackra träd och buskar som går bra och växer riktigt fort är t.ex. häggmispel och blodhägg, svartaronia, korallkornell, amerikanskt hagtorn
luktolvon, måbär(häck)
Ofta, är min erfarenhet, är det en typ av insynsskydd som behövs på sommaren då man är och sitter ute i trädgården, och en annan typ av skydd som behövs året om när man är inne i huset och inte vill att andra ska se in.
Det skydd som behövs för utevistelser måste inte vara grön året om, och om de som kan titta in genom ett fönster är en bit bort behövs inte heller barr eller blad året om för att skydda.
Vill man döremot ha ett kompakt insyns-, vind- och bullerskydd året om så är granhäck eller tuja nog de bästa alternativen. Att ha det kring en hel liten trädgård eller som bersåer kan dock bli lite mörkt.
Mindre träd och högre buskar som klarar zon 5:
syrén, rönn (olika sorter), prakthäggmispel, kopparhäggmispel, häggmispel, slånaronia, koreansk berberis, häckberberis (låg), häckkaragan, fjäder- och häckkaragan, betula nana (dvärgbjörk), kornell (gulbrokig och korall-), hassel (corylus avellana), trubb- och pärlhagtorn, vingad benved, forsythia, pelarbrakved, syrentry, bäraple, pelarbärapel (malus baccata och malus baccata 'Columnaris'), bukettapel, paradisapel, doftschersmin, fågelbär, svartplommon, hägg, rödek (mindre träd som ger illröda höstlöv), rosor: rosa canina, rosa carolina, rosa nitida, rosa rubiginosa, rosa rugosa, rosa virginiana, rosenhallon (vissnar ned helt på vintern), oxel, brudspirea, bukettspirea, snöbär.
Ska man hägna in eller insynsskydda en hel trädgård och kanske göra skydd för en eller annan uteplats kan det vara bra att sitta med ett uppslagsverk, titta på varje växtslags krav och behov, utseende, doft mm och göra så mycket variation man bara kan!
Camilla
22-04-2003, 15:11
TACK snälla ni för era tips och alla goda råd! Jag är som ni kanske märker väldigt ny på detta med trädgård. Intresse finns och nu även tiden.
Jag ska slänga mig in på biblioteket och förkovra mig i alla dessa växter ni har tipsat om.
En annan tanke som har slagit rot är att bygga någon typ av uteplats med trall som "golv" och sedan dessa nya snygga staket som har kommit. Och runt detta kan jag då sätta många roliga växter och även ha krukor på trallen fulla med roliga blommor.
Återigen TACK!!!!!
Camilla
Vet någon hur fort lönnen växer?
Jag funderar på någon japansk variant men de kanske inte blir så stora?
Bor i zon 3.