|
Full version: 122millioner
Tänk på den stackaren som vann så mycket pengar. Vilkna bekymmer han dragit på sig??? För det är ju imesta laget. Men visserligen, han kan ju skänka bort en stor del . Vad skulle ni gjort om ni vann 122miller???????????
Ja, det är onekligen en nätt, liten summa. Bortsett från att skänka pengar till hjälporganisationer, ge pengar till nära och kära samt lösa skulder, så skulle jag resa, köpa hus, studera vidare samt skriva den där boken som ligger och väntar på att komma på pränt.
*Felix matte*
10-10-2005, 05:42
Dela jämnt mellan alla familjemedlemmae. Eftersom vi snart är 16 st så skulle var och en få ca 7,6 miljoner. Sedan vore det upp till var o en att göra vad de vill med summan. Själv skulle jag inte göra något speciellt förutom att dela med mig "personligt" till såna jag vet är i behov av lite guldkant eller till vardagligt.
122 miljoner Pja.. lösa lån, plugga klart utan CSN:s hjälp *lycka* Sedan jobba halvtid resten av livet. Ge barna en bra startsumma hmm.. ny bil.. renovera renovera lite mera Finns massa man skulel vilja göra. Men det såklart.. 122 miljoner gör man ju inte av med i 1:a taget
titti49zon6
10-10-2005, 06:18
Dela med mig till dem som verkligen behöver, lösa in lån, ge ungarna en rejäl slant så dom kan lösa sina lån och sen skulle jag förvekliga en dröm som jag har. Göra en rosenpark på andra sidan vägen där vi har ca 1000 kvm fin mark-fd potatisland- längst upp mot träden skall det stå ett stooort växthus,naturligtvis vinterbonat så att jag kan vistas där året om Därinne skall jag ha en avdelning för tropiska växter, en fika hörna och en del för vinterförvaring Utanför en ljuvlig rosenpark omgärdad av ett jägarstaket och allt detta kan jag då se från mitt köksfönster En dröm som jag närt länge men som troligtvis aldrig går i uppfyllelse, men det är ju bra att ha drömmar också och jag kan se detta framför mig när saker ibland känns grått o trist och då känns det bättre Behövr jag säga att jag har fastnat i rosenträsket???
Ja, jag skulle sprida pengarna till nära och kära.Sen skulle jag resa och förverkliga en massa drömmar här hemma.Såna som man idag vet med sig är ganska orealistiska. Fast jag tycker nog att det är otäckt mycket pengar. Och nej titti 49, du behöver nog inte bekymra dig om att vi inte skulle ha förstått det där med rosenträsket
netaave
10-10-2005, 07:30
Skaffa ett hus med strandtomt Lösa lånen köpa ny bil se till att barn och barnbarn fick ett bra liv resa skänka till alla organisationer för sjuka barn starta en fond för hjärntumörbarn ha kul
Jag skulle dela med mig till familjen och sedan skulle jag lyxa till det en sväng. Har alltid velat göra en Pretty Woman och gå in i en butik och bara spendera utan att behöva tänka på prislappen.  Sedan skulle jag resa och givetvis lösa lånen från CSN. Och jag skulle rusta kåken jag bor i och sedan skulle det bli en massa pengar att lägga ner på trädgården. Slutligen skulle jag köpa mig en riktigt bra travhäst (förhoppningsvis) och ha riktigt roligt och vinna storlopp med den. Det har jag drömt om länge. Men pengar gör ju inte en person lycklig men det underlättar livet onekligen... Ciczi
lilla mamma
10-10-2005, 08:19
Allt ni andra sagt, köpa huset och dra långt från arbetsförmedlingen.
Inte ska jag jobba, nej nej här skulle vi starta egen handelsträdgård
Hannele
10-10-2005, 08:22
Percy Barnevik fick ju över 900 miljoner i fallskärm, småpotatis åt gubbarna. Själv har jag allt, har svårt att önska mej mer "saker". Betalar man av sitt hus, får man väl bara förmögenhetsskatt? Det underbaraste jag läst, är mannen som vann "bara" 1 miljon; han tog tjänstledigt ett år och skrev sin bok om grodor han alltid drömt om, och sedan gick han tilllbaka till sitt arbete igen.
här är en "pretty woman" till oj vad jag skulle handla
labarradepan
10-10-2005, 10:52
betala tillbaka lite lån. skänka pengar dit det behövs.. samt ha stor fest för alla o bjuda mamma o pappa på resor.. m.m
Jag skulle delar allt med mina 4 barn;det vill säga alla skulle vi få lika stor del. Så skulle jag starta ett fond för djur,där folk skulle få låna pengar utan ränta,när deras djur är sjuka.
Blomstertanten
10-10-2005, 11:49
Tänk va många hoyor det skulle bli !!!
Latmask
10-10-2005, 11:51
Betala bort alla lån, lägga undan en slant till sönerna som de kan få när de är vuxna. Inte för mycket, utan lagom så att de fortfarande får kämpa och skapa sitt eget liv.
Ge bort till hjälporganisationer och släktingar/vänner som hjälpt mig genom åren.
Ge till mamma.
Sen skulle sambon och jag gå ner till halvtid, inte sluta jobba helt, jag förmultnar om jag inte får jobba alls. Bara så vi får mer kvalitetstid med varandra och barnen.
Renovera huset och bygga en stor lyxrastgård till katterna.
Köpa en till bil.
Investera en större del av det som är kvar och ha resten till att leva lite godare resten av livet. Och aldrig behöva tänka på om det som finns i plånboken räcker eller inte till det jag vill köpa.
Linda_A
10-10-2005, 11:56
CITAT (Blomstertanten @ 10-10-2005, 13:49) Tänk va många hoyor det skulle bli !!!  hehe ja du min tanke med. Jag hade gett pengar till min familj, mina svärföräldrar. Köpt en villa åt mig och sambon. Åkt på en lång resa utomlands. Studerat utan csn och KÖPT en massa akvarium och hoyor. Och en massa godis till maysan. Och sen hade jag nog med velat gå in affär utan att behöva tänka på pengar. Både åt mig och sambon.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-10-2005, 13:56
Jag/vi skulle inte ha några problem med såååå mycket pengar. Sammanlagd har vi 6 barn och 11 barnbarn. Men ja skulle inte ösa pengar över alla. Utan hellre ville vara lite generös när det behövs. Klart att alla skulle få en bra slant i början, sedan lite då och då. Själv skulle jag unna mig mycket för att förbättra hälsan. Eftersom jag bara har stått i sjuvårdskö och aldrig fått hjälp så skulle jag unna mig allt som finns här och utomlands för att må bättre. Samma för min sambo som har svår wiplashskada. Så vi skulle gotta till det riktig. Kanske vi skulle köpa en lägenhet nere vi Lindholmen, med stor uteplats/balkong när man inte behöver bry sig om den månatliga avgiften. Men som min gubbe alltid säger vi behöver inte funderar om sånt eftersom vi ändå inte vinner..... Elisabeth
Jag hade byggt en ny fancy lagård åt gubben och anställt nån så vi fick semester ibland...själv skulle jag starta handelsträdgård (med anställda..."jobba när jag ville..dadidadidadida..") Göra sånt jag drömt om som att leva vildmarksliv och självhushållning en period...resa lite, köpa ett hus i solen (här alltså...bara så jag får sol på vintern också) Skulle nog försöka fortsätta leva som jag gör fast utan stressen man har nu...men genomföra drömmarna som hindrats av det ekonomiska.. Mina barn skulle naturligtvis få del av skärven...fast inte så att de blir några "bratz" för det vill jag absolut inte...men de skall inte behöva bekymra sig om att har råd med körkort och bil och boende när de flyttar ut.. Fritidsgården skulle slippa nedläggningshotet och en öppen förskola skulle finnas här igen...och min syster hade fått en barnflicka om hon ville... Sen skulle jag sätta en hel del pengar på banken och bara vara nöjd för dem och inte bekymra mig en massa om hur de skall bli fler...och glatt betala min skatt så att ambulanshelikoptrar kan fortsätta att flyga barn som blivit påkörda av tåget till en väl fungerande sjukvård så att fler föräldrar kan uppleva lyckan i att ha sina barn kvar i livet...
Läste just i Metro att kiillen som vann vill köpa ZLATAN och sätta in honom i Gute IF i Visby. Smart!!!
Otroligt så många varma goda hjärtan det finns här inne , som tänker på sina medmänniskor , djur och växter .Underbart . Hoppas ni alla får en bra slant så ni kan förvekliga altt detta . Hoppet är det sista som lämnar människan
Sulawesii
10-10-2005, 17:10
Jag har en dröm att sprida en massa nya bilar omkring mig..... bland dem jag älskar och bryr mig om. Och bjuda dem på resa, allihop samtidigt till samma ställe. Vinner man sådär mycket pengar kan man ju verkligen skämma bort andra än sig själv!
Sulawesii
10-10-2005, 17:13
CITAT (Blomstertanten @ 10-10-2005, 12:49) Tänk va många hoyor det skulle bli !!!  Ett jätteorangeri skulle jag skaffa till alla mina växter. Och ett litet hus till det. Suck...... jag vill vinna 122 miljoner!!!
Eva i Skåne
10-10-2005, 20:18
Såklart skulle jag också dela med mig till familj och till vänner. Betala skulder, köpa ny bil, riva min sommarstuga och bygga ett nytt hus på tomten och ett uppvärmt växthus. sluta jobba skulle jag nog inte göra, men man kunde ju ta ledigt lite oftare. Tänk vilken känsla att retas med arbetskamraterna "ni tror väl inte jag går här för lönen"
*Felix matte*
10-10-2005, 20:22
Jag har funderat och funderat idag men kommer inte på något jag skulle sätta sprätt på slantarna på... för egen del Är jag ensam om att vara nöjd med det jag har?
Felix Matte Jag är helt med på din linje ! Blir mörkrädd när man ser vad folk (inte just de i denna tråd bara) vill göra om dom får pengar. Vräka pengar i boutiqer och fylla garaget med lyxbilar ... Jag hatar lyxliv och prylar för min egen del. Fast det är klart, en liten grundplåt till ett litet hus på landet skulle ju vara bra att ha.
lisselbo
10-10-2005, 22:17
CITAT (Felix matte @ 10-10-2005, 21:22) Är jag ensam om att vara nöjd med det jag har? Nej, det är du inte alls. Här är en till som faktiskt är nöjd med det jag har. Livet blir säkert mycket enklare om det inte finns några penningbekymmer, men å andra sidan så tror jag att man inte längre känner uppskattning för det man har - om man kan skaffa allt, och lite till, av det man vill ha.
titti49zon6
11-10-2005, 07:01
[QUOTE]CITAT (Felix matte @ 10-10-2005, 21:22) Är jag ensam om att vara nöjd med det jag har? Jag är också rätt nöjd med det jag har, men drömmar kan man ju ändå ha vet ju att det bara är just drömmar och när snön vräker ned i vinter kan just drömmen om en rosenträdgård göra att man står ut med vinterrusket och att det snart kommer en vår 122 miljoer är för mycket pengar jag tor att man efter ett tag skulle känna precis som idag och kanske drömma sig tillbaka till hur det var tidigare innan alla pengar gjort livet till ett helvete med alla tiggare som träder fram och all avundsjuka från omgivningen Har bestämmt mig - fortsätter att bara drömma
Sulawesii
11-10-2005, 10:17
CITAT (Felix matte @ 10-10-2005, 21:22) Jag har funderat och funderat idag men kommer inte på något jag skulle sätta sprätt på slantarna på... för egen del Är jag ensam om att vara nöjd med det jag har? Jag har nog levt med för lite pengar i mina tidiga år och som ensamstående förälder för att någonsin bli nöjd med det jag har. Min särbo, som inte har samma ekonomiska erfarenhet som jag, påpekar då och då att jag har ett väldigt oavslappnat förhållande till pengar. Pengar är inte allt, men mycket....
birgitek
11-10-2005, 10:46
Jag vet precis hur jag skulle använda 122 miljoner. jag skulle köpa en stor gård vid havet, där skulle jag ha en massa djur, hästar, grisar, åsnor, hundar m.m. Jag skulle bygga upp en fantastisk trädgårdsanläggning med hjälp av en anställd trädgårdsmästare, vidare skulle jag ha ett galleri med modern konst. Vintertid skulle jag resa runt och leta föremål till mitt galleri. Min man och två barn skulle få pengar för att förverkliga några av sina drömmar. Blev det sedan något över skulle jag köpa en takvåning med havsutsikt i Las Palmas. Drömma kan man ju alltid! Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 11-10-2005, 11:46) Drömma kan man ju alltid! Birgit Ek japp...drömma är bra håll drömmen levande
Jag skulle bygga bostäder som folk vill ha  . Lägenheter eller radhus för att hyra ut. Det finns väldigt mkt av "kommunala standardbaracker" här...Radhus existerar inte alls, tråkigt. Skulle satsa på fina material, genomtänkt ute och inne. Trevliga trädgårdar omkring...Någon hyra behöver man ju inte ta in heller  ...
lavendel2
11-10-2005, 15:36
Drömma kan man alltid!! Först skulle jag säga upp mej på jobbet...kanske kunna göra nån deal så jag slapp 3 månaders uppsägningstid...betalade gärna nåt skadestånd för det!!! Sen tror jag jag skulle tänka att...har jag fått så mycket gratis så vill jag gärna ge bort en del...jag skulle försöka hitta det bästa sättet att öka mitt stöd till Vi-skogen och andra projekt som ger människor möjlighet att påverka och förbättra sin tillvaro! Alla katthem skulle jag stödja! Och sedan skulle jag ägna min tid åt att hitta drömhuset...ett litet hus med vedspis och kakelugn...men med mycket mark och havsutsikt...och så skulle jag bara odla och odla....och bjuda hem släkt och vänner..små gästhus skulle jag bygga på mitt stora markområde...och jag skulle vara sååå lycklig!
Ophelia
11-10-2005, 20:24
Jag skulle nog dö av chock. Annars skulle jag nog ta och betala av mina pluggskulder, ta körkort, köpa en cabbad bagge, köpa liiitet hus med stooor trädgård, omskola mig till trädgårdsnisse av något slag (kanske försöka utnyttja min nuvarande utbildning)  Skulle även rusta mina föräldrars hus, bygga ut altanen och se till att huset var i TOPPTRIM. Bygga ut/om min syster coh svågers hus samt se till att greja till trädgården Skulle nog resa en del. Absolut besöka min drömsemesterplats Svalbard. Skulle även åka till Påskön och lite andra annorlunda ställen samt ta en tur till Azorerna och slappa med en bok och pilla navelludd. Ingen aning om vad jag skulle göra med jobbet för jag trivs där
CITAT (Ophelia @ 11-10-2005, 21:24) Ingen aning om vad jag skulle göra med jobbet för jag trivs där  köpa det kanske.... tänk att få bli chefens chef
mamamaggan
12-10-2005, 00:05
Skänka minst hälften till behövande, skaffa fadderbarn, dela ut till nära o kära .......... Behövs verkligen renoveras här hemma , kan inte göra sådant själv längre, och då har jag ju äntligen fått råd att anlita hantverkare. Men sedan skulle min man sluta jobba, så att vi kan tillbringa mer tid tillsammans. Man vet inte hur länge man har varandra. Resa skulle vi göra, både inrikes och utrikes, och stanna såpass länge på varje ställe att man lärde känna deras vardag. Skulle också köpa en fastighet på landet. Ni vet , den där lilla röda stugan vid sjön med skogen i bakgrunden. Fast stugan behöver inte vara såååå liten eller ens röd. Vilka drömmar  !
Sulawesii
12-10-2005, 17:01
CITAT (Ophelia @ 11-10-2005, 21:24) Jag skulle nog dö av chock. Det stämmer nog in på mig med. Släkt och vänner får köpa sina bilar själva. För arvet, då.
Ophelia
12-10-2005, 18:58
CITAT (pejori @ 12-10-2005, 00:22) CITAT (Ophelia @ 11-10-2005, 21:24) Ingen aning om vad jag skulle göra med jobbet för jag trivs där :)
köpa det kanske.... tänk att få bli chefens chef  Hmmmmm...blir lite svårt. Är anställd av Sverige/staten och någon vinst är inte att tänka på Pengarna skulle rinna ut på en dag
CITAT (Hannele @ 10-10-2005, 09:22) Betalar man av sitt hus, får man väl bara förmögenhetsskatt? Det får man nog ändå om man har 122 miljoner på banken...
CITAT (Ophelia @ 12-10-2005, 19:58) aj...fan..då är det bäst att jobba bara en dag i veckan, för att hålla igång hjärnan då
Hannele
12-10-2005, 19:58
CITAT (pejori @ 12-10-2005, 20:21) aj...fan..då är det bäst att jobba bara en dag i veckan, för att hålla igång hjärnan då  De flesta svenskarjobbar 5 dagar i veckan, men får betalt bara för 2 dagar. Först betalar man 30% skatt på inkomsten och sedan 25% moms på allt man köper.. Lite dum är man allt.
Först och främst skulle jag skatta bort 1,2 mkr varje år. Fast, det är klart, förmodligen får man bättre ränta/avkastning än så, varför pengarna inte borde minska. Låt säg att man kan få fyra procent ränta => ca 5 mkr i ränta varje år. 1,5 mkr av det går i skatt på utdelning och 1,2 går i förmögenhetsskatt så det blir ändå en ökning med 2,3 mkr varje år. Bara det är 6 300 kr per dag. Det blir svårt att göra av med pengarna. En ny Ferrari varje år, kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|