Full version: Fläder och aronia
SannaLasso
Nästa vecka får jag hit en liten papegoja som jag skall vara extramatte åt till framåt vårkanten.

Nu undrar jag om någon vet om man kan ge den några bär av aronian eller flädern. Båda har fulla klasar just nu. Fåglar tål ju inte det vi tål alla gånger, avokado dör dom av t.ex.

Även vindruvsplantan har fått små klasar fast den växer utomhus i zon 3, ca 100 små blålila vindruvor med frisk smak och ganska stora kärnor blev det denna första gång plantan bar frukt! De mognar sent så alla är inte färdiga än och de hinner knappast bli klara innan kölden kommer heller. Jag antar att det går att ge papegojan av dem också. Om jag inte stoppar i mig dem själv.

sleep.gif
amaira
Jag skulle inte prova.

Flädern du pratar om är alltså druvfläder. Bären är giftiga för människor men de ingår i de vilda fåglarnas föda, har jag läst (inte sett).
Varför prova? Ge sådant som du VET att den kan äta och som är bra för papegojor.
Om du har äppelträd däremot(obesprutade förstås), så kan du ta grenar och ge den, att klätta och gnaga på.
KURT
Jag har sett fläderbär säljas som fågelmat, vet inte om det var avsett just för papegojor dock. Är det druvfläder eller vanlig fläder?
amaira
CITAT (KURT @ 10-10-2005, 08:22)
Är det druvfläder eller vanlig fläder?

Okej, jag tänkte fel. Det är säkert den vanliga flädern. Det är ju den som är mogen nu, inte druvflädern. sleep.gif
Gertie
Bäst är att ta reda på vad gojan brukar få.
Annars är de ganska bra på att välja själv.
Min Jako äter gärna äpplen, apelsiner och vindruvor.
Nektariner däremot tar hon bara när det inte finns något bättre.
Favoritfödan just nu är inte frukt, utan honung och vinbärsgelé.
SannaLasso
Tack så mycket för svaren.

Ja, det är vanlig fläder.

Jag ger inte papegojan något som jag inte fått OK att ge, men ibland kan man ju hitta något som både fungerar för magen och är "gottgott". Så länge jag inte fått klartecken (eller stopptecken) från någon som provat och vet hur det fungerar så håller jag fingrarna i styr!

Aroniabär är tydligen gott för vissa fåglar, men vilka? Än så länge är det ingen som smakat varken på dem eller fläderbären. De sura men röda och vackra körsbären gick dock åt över något dygn sedan någon väl börjat. Jag såg en trast i trädet någon dag innan bären var borta. Den kanske tipsade en hel stor flock för trädet var fullt av bär.

Honung och vinbärsgelé låter jättegott. Men kladdigt. Man får väl bre lite på en brödbit så inte både goja och pinnar blir kletiga. smile.gif
KURT
CITAT (SannaLasso @ 11-10-2005, 13:15)
Tack så mycket för svaren.

Ja, det är vanlig fläder.

Jag ger inte papegojan något som jag inte fått OK att ge, men ibland kan man ju hitta något som både fungerar för magen och är "gottgott". Så länge jag inte fått klartecken (eller stopptecken) från någon som provat och vet hur det fungerar så håller jag fingrarna i styr!

Aroniabär är tydligen gott för vissa fåglar, men vilka? Än så länge är det ingen som smakat varken på dem eller fläderbären. De sura men röda och vackra körsbären gick dock åt över något dygn sedan någon väl börjat. Jag såg en trast i trädet någon dag innan bären var borta. Den kanske tipsade en hel stor flock för trädet var fullt av bär.

Honung och vinbärsgelé låter jättegott. Men kladdigt. Man får väl bre lite på en brödbit så inte både goja och pinnar blir kletiga. smile.gif

Både fläder och aronia går ju naturligtvis att äta för människor, men det betyder ju inte att de är säkra för papegojor.
Powerowic
apropå fläder hur mycket fläderbär kan man äta färskt utan att få ont i magen o dyl
ingrid fuxwall
Tycker att du ska ta reda på vilken sorts papejoja det är och sedan leta reda på ett forum för den sorten och där kan du ställa alla dina frågor, här får du bara spekulationer.
Själv har jag två nymfparakiter och dröm om min förvåning när jag fick veta att det finns forum för även dessa djur ! Men inget att hänga läpp över, fick mycket tips där.

ingrid
SannaLasso
Lite uppdatering:

Nu har jag pratat med ägaren till papegojan (en morhuvad, en liten afrikansk sort som hatar mig som pesten sad.gif ) och ägaren har i sin tur frågat uppfödaren till gojan. Det är helt OK att ge några av aronia och fläderbären. Ägaren hade redan testat fläder och det gillade fågeln och den blev inte magsjuk. Jag har fått hit den nu och den tycker lite mer om aroniabären än fläderbär. Mer än några få färska bär ska man tydligen ändå inte ge, för mycket frukt av samma sort kan lätt göra dom lösa i magen. En sån liten som den här får bara tre eller fyra bär per dag = Dagens uppskattade vitaminpiller! smile.gif

(Vindruvorna hann ta slut innan gojan kom. Mums för mig!)
Ingis
En liten "hint" om att aldrig ge en fågel avokado, det är giftigt för fåglar.
Det är ju svårt att förstå tycker jag. Jag gav det till min nymfparakit en gång men som tur var åt han det inte.
Senare läste jag att det är väldigt farligt.
Lycka till med inackorderingen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon