Full version: Pelargonfråga
Magdalena
Jag köper nya pelargoner varje sommar, har de i krukor ute. DE är alltid så fina i början - froddiga med djupgröna blad. Mot slutet av sommaren blir blomstängslarna gängliga och bladen visset rosa-rödaktiga. Var är fel? För mycket/lite vatten, för mycket/lite sol? De står i sydläge med vanlig plantjord. Vattnas inte så ofta, bara vid långvarig torka. Tänkte fråga så jag lär mig bättre till nästa år.... tongue.gif
Fenja
Så kan de bete sig när de lider av näringsbrist. Om du köper pelargoner så ta dem alltid ur krukan och kolla om den är full av rötter. Om så är fallet så klipper man ett kryss i botten på jordklumpen och ända upp efter sidorna, detta för att rötterna inte ska fortsätta att snurra. Sätt den sedan i en större kruka med ny jord. Pelargonér gödselvattnas vid varje vattning hela sommársäsongen.
Mvh
Fenja
Ophelia
Min kompis hade samma problem med sina pellisar. På frågan om de fick gödsel så såg hon helt oförstående ut. De blommade som attan men bladen var inte vackra. Förmodligen blommade pellisarna i panik för att de trodde att de skulle dö. Pellisar (zonalpelargoner) är väldigt tacksamma men näringen försvinner ganska snabbt på en begränsad yta och trots deras suveräna överlevnad så kan de behöva ha näring och vatten för att se fräscha ut.

Ska tillägga att denna sommar ser min kompis pellisar väldigt fina ut. Blommar mycket OCH har gröna fina blad smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon