Full version: zigadenus
Gåsis
Sådde förra året zigadenus elegans och det blev två strån av varje frö som jag gladdes åt hela sommaren. I år har det varit fyra strån. Jag är väl fortfarande glad för dom, men nu börjar jag bli lite otålig. Hur länge tar det egentligen innan det blir nåt?

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Jo, det tar lite tid tongue.gif ett par år till får du nog räkna med. Jag brukar sätta ihop rätt många strån och det tar ändå minst 3 sommrar efter frösådd innan jag tycker att det ser ut för något. Sen tar det ett tag till innan tuvan blir stooor biggrin.gif man får inte ha bråttom, den som väntar på något gott..... / Helen
kerstin z5-6
hehe ... biggrin.gif jo det tar tid , men med tanke på hur svår den är att få tag i så tycker jag det är värt väntandet
Kajsa
Har flera byttor och trångt med en massa strån, ska dom delas
kanske bäst vänta till våren eller ? Har dom i min pallkrage visst kan dom stå kvar där i vinter, skulle inte hitta dom i rabatterna än.
Helen i Piteå Zon 5
Jo, jag tycler du ska vänta till våren med omskolningen och delningen av stråna. Dom mår absolut bäst nu i pallkragen under vintern. /Helen
estet
Oj, oj är den så segstartad...har just bytt till mej frön av den.

Kerstin, du får väl komma mot kusten å handla. Jag tycker inte att den är så ovanlig längre jämfört med nåt år sen. tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
Den går lätt att fröså, jag ska berätta hur jag gör. Hhmmm, jag tjuvstartar i början/mitten av december med att fröså och ställa ut krukan i garaget där tempen pendlar mellan +8-+15gr. Fröna gror innom ca. 1månad. Ställer krukan under lysrör och dom står fortfarande i garaget. I april/ maj skolar jag om med några strån i varje kruka, står numera ute i växthuset. Jag planterar ner mina plantor på sensommaren i rabatterna och det har hittills gått bra, både med Z.elegans + Z.nutallii. Men sen tar det ändå några år innan det blir en stooor tuva, men det gör ju inget tongue.gif / Helen
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...3_zigadenus.jpg
Gåsis
Jag var lite ängslig för mina hemsådda strån första vintern.
Hade fått en tuss zigge av Jerker och Björg som inte klarade vintern. Men kanske var det sorken som varit där sad.gif

Nu är stråna i alla fall inne på år två och ser ut att växa - men inte fort som sagt.

Men jag vill har en stor rugge så jag kan vänta wub.gif

När tussen är klar kanske dom tom finns att köpa i östersund blink.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Jasså ni har den där .. vid denna kust finns den inte smile.gif Tre plantor fanns på Nordviksmarknaden o de slogs de om i princip ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon