Full version: Fälla gammal pil
David_Q
Jag har en jättepil på min tomt. Den är säkert lika gammal som huset, dvs 30 år. Den är planterad 10-15 meter från huset men jag oroar mig lite för rötterna, iofs dränerade jag om och såg då inga rötter som tog vägen in under huset. Trädet står dock nära gatan och man ser hur trottoaren början få stora sprickor.

Om jag vill ta ner den, hur gör jag för att få så lite rotskott och besvär som möjligt och finns det andra saker jag bör ta i beaktande?
KURT
Antingen så ringbarkar man och väntar 2-4 år, tills trädet dött. Eller så fäller man bara och fräser bort stubben, rötterna som blir kvar kan visserligen skicka upp några skott men det blir inte så mycket.
Big Gardener
Vill man försvaga rotsystemet i så hög utsträckning som möjligt är ringbarkning det bästa sättet. Ringbarkar man nu innan vintervilan hinner inte rötterna få så mycket näring lagrad. Fäller man direkt utan att ringbarka är risken större för rotskott.
David_Q
Om man bara fäller utan att ringbarka, kommer då rötterna leva vidare men utan att växa eller hur funkar det? Lite orolig är jag, kanske i överkant, att t ex rötter dör och multnar och gräsmattan eller i värsta fall huset sätter sig sad.gif
Big Gardener
Det finns alltid reservenergi lagrat i rotsystemet. Om trädkronan med alla blad försvinner använder trädet reservenergin till att bilda nya blad vilket bara kan ske genom rotskott. Rotskotten kan sedan leva vidare som egna individer. Det stora rotsystemet dör och multnar bort efterhand som det inte kan försörjas.

Det fina är att om man styper näringstillförseln till rotsystemet genom ringbarkning så svälter man ihäl hela rotsystemet utan att det skjuter rotskott. Trädet finns kvar och skickar hela tiden signaler oma tt det behöver mer och mer vatten, men ingen näring kommer ned till rotsystemet.
Åsa zon 6
Ska du verkligen ta ner pilen? Jag har en ca 30 år gammal bollpil 3 meter från huset och den är jag jätterädd om. Jag tycker den är så vacker! Den har inte skadat huset heller (även jag har dränerat och passat på att titta efter) även om rötterna ligger utmed husgrunden. Asfalten på garageinfarten och trottoaren har också klarat sig. Kanske har jag tur, eller beror dina asfaltsprickor på något annat?
unsure.gif
Gossen Ruda
Tjaa, man kan ju även ta död på trädet med Roundup men troligen går det åt en hel del så jag rekommenderar inte den metoden. Ringbakning är väl den bästa metoden.

Pilar växer otroligt snabbt men är tyvärr inte speciellt långlivade, även om det varierar mellan olika sorter. Här runt där jag bor planterade man tydligen en hel del pilar för 30-40 år sen. Nu är dom enorma med stamdiametrar på över metern. Tyvärr börjar dom också dö så nu sågas dom ner i snabb takt. Ibland rasar det nämligen ner grenar från dom halvdöda träden.
David_Q
Tyvärr är det även som Gossen Ruda skriver att trädet tappar grenar och är lite krassligt. Många blad torkar ihop och blir bruna (tror det kallas pilsjuka) men trädet är maffigt, man har inte en chans att nå runt med armarna biggrin.gif

Jag har gått och tvekat sedan vi flyttade in 2002 men nu känns det ändå som att det väger över mot att fälla. Någon som har tips på träd att ha istället? Pilen står i en slänt upp mot en villagata, står nära en trottoar mm på baksidan av huset.
KURT
Så här på hösten (fast det är ju faktiskt fortfarande sommar i södra Sverige) skall man passa på att spana efter vackra höstfärger på träden. Lönnen har nog de klaraste höstfärgerna, och lönnen brukar också ha alla nyanserna från gult till rött. Men även kastanj har fina höstfärger.
Cilla
Pilskorv (Fusicladium saliciperdum) är vanlig på vissa pilar ja, särskilt Fontänpil Salix 'Elegantissima'. Svampen blir värre ju fuktigare det är på våren. Pilarna har god förmåga att överleva länge med den eftersom de snabbt skjuter nya skott, men om man ska ha en infekterad pil utan döda kvastar av småskott kräver den ett årligt beskärningsjobb.

Andra mycket mäktiga pilar med hängande grenverk är vitpilen Salix Alba och Silverpilen Salix alba var sericea. De blir sällan skorvangripna. Båda är mycket stora träd.

Om du ska fälla din pil och den har en mäktig stam kan du efter ringbarkning kanske hugga ut en stol av den. Eller en tron...

En gammal pil tar flera år på sig att dö efter en ringbarkning, men det är som flera sagt tidigare det bästa sättet att bli av med rotskott. Jag har sett pilskott på 30 meters avstånd från en moderpil som togs ned, och det finns exempel på skott som kommit upp så långt som 40 meter från moderträdet. I värsta fall får man skott i halva trädgården om pilen fälls utan att man väntar på ringbarkningens effekt.

Att rötterna dör i gräsmattan gör bara mattan gott, problemet är om rötterna inte dör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon