Får man gå ut i skogen och gräva upp och ta hem vilda träd och plantera ? När är bästa årstiden för det ? Nästa år funderar jag på att odla lite potatis, morrötter, dill, persilja, rädisor, sallad i några bassänger. Jag funderar också på att plantera några buskar; lönn, rönn, björk, mm. det är vilda träd. Det ska planteras fina blommor också. Min radhusträdgård utnyttjas inte som den ska. Jag blir så imponerad av kolonilottsodlar och deras fina lotter. Varför inte jag också ?
Big Gardener
10-10-2005, 14:45
Först och främst måste du ta reda på vad för mark trädet står på. Du måste alltid ha markägarens tillstånd, oavsett om det är kommunal, statlig eller privat mark. Är marken naturreservat eller annan skyddad mark är det direkt straffbart att flytta, ta eller på något sätt åverka växter från platsen.
Den bästa tidpunkten att flytta eller ta upp växter, ur växternas synpunkt, är när växterna är i djupast vila, d.v.s. mitt i vintern. Tjäle kan naturligtvis försvåra så en bra tidpunkt är annars när växterna är avmognade och i någorlunda vila, d.v.s. sen höst eller tidig vår.