CITAT (annama @ 10-10-2005, 18:19)
Du Wolkenkrabber, du har sett "Den långa vandringen", den gamla versionen. Där var det en riktig engelsk bullterrier och en golden retriever samt en helig birmakatt. Jag har boken nånstans, kan inte hitta den just nu, men var gång jag läser sista sidorna storlipar jag. När den gamle bullterriern kommer knallande ner för backen och får se lillhusse, ojoj, då kommer tårarna. Jag törs nästan lova att författarinnan heter Sheila Burnsford. I filmen är det retrievern som råkar på ett piggsvin. Katten nästan drunknar och bullterriern råkar i slagsmål med en björn. Disneys filmer var ibland i grymmaste laget. Den nyare versionen är inte lika bra, där spelas bullen av en vit boxer, det är inte detsamma för mig som älskar bullterriers över allt annat.
Det är en sorglig historia med ett lyckligt slut tack och lov. Jag blir ledsen av att se såna här bilder, men jag tror inte att hunden hetsats att anfalla, förmodligen en nyfiken unghund. Hoppas innerligt att den klarat sig och lärt sig att akta sig för taggiga djur.
Jo, tack får påminnelsen om titeln.
visste inte att det fanns några nyare versioner...
det äer precis som du säger med djuren...
tror martin timell var rösten till bullterriern....
O ja.. det var ett Antal år senda jag såga filmen senast...
(sorry för trådkapnigen)