netaave
Fick idag en lapp från skolan att man gjort schema över dom som ska gå som vuxna på byn, klassvis från årskurs 6-9.
Vår flicka går i årskurs 6 hon umgås inte så mycket med sina klasskamrater eftersom hon tävlingsdansar och har sina bästisar i dansgruppen. Hon har heller aldrig hittills varit ute på kvällarna.
Vi är utan att ha blivit tillfrågade uppsatta att gå på byn en lörd mellan 23-01.
Skulle vi göra det skulle alltså dottern få vara ensam hemma under tiden vi går ut och vaktar på andras ungar.
Aldrig i livet var min första spontana tanke. Hur skulle ni gjort.
Ralf
Jag skulle vägra ställa upp. Har varit med om precis samma sak o ställt upp en gång. Jag kom då snabbt underfund med att det var dom skötsamma barnens föräldrar som ställde upp, dom vars barn inte ens var ute.
Kathy
CITAT (netaave @ 10-10-2005, 15:28)
Vi är utan att ha blivit tillfrågade uppsatta att gå på byn en lörd mellan 23-01.

Skolan hade väl kunnat prata med er föräldrar först, innan de bara sätter upp er på listan sådär. ohmy.gif
Jag menar, dagen/tiden kanske inte alls passar?? blink.gif
liv
Visst är det bra med vuxna ute om kvällarna . Men det är väl ett frivilligt val, inget man kan påtvingas av skolan .

Annars är det intressant och se vilken värld barn ungdomar lever i.
Man kan komma i kontakt med många vilsna själar som ingen bryr sig om , och därigenom göra en insats för en individ .
Det kan ju vara en förberedels för att se hur det är när flickan säkerligen en gång vill ut . Den tiden brukar komma .

Men som sagt skolan kan inte kräva detta från er.
Björken
Förstår din frustation över att utan att bli tillfrågad blivit inplacerad i ett "föräldrarpåbynlista".
Samtidigt är det nog så, talar ur egen erfarenhet, efter att många år varit nattvandrande mormor att det är vi, föräldrar och andra vuxna med goda normer och värderingar som behövs ute bland de unga.
Att nå de föräldrar som verkligen skulle behöva vara ute och se vad deras barn/ungdomar gör, är som nästan överallt annars mycket svårt. Det kan man bara se på föräldrarmöten i skolan, vilka kommer inte jo det är de som bäst skulle behövas där.
Nu klankar jag inte på något sätt ner på dem utan jag tror att det är så att de ofta är i den situationen att de skäms över sina barn. Vi har gjort så istället att vi har tagit kontakt med de som vi vet skulle behöva vara ute och så har de om det har gått att övertyga dem fått gå med någon annan som redan är väl inkörd på att nattvandra.
De som vi fått med oss har varit mycket tacksamma för det stödet, säger att de aldrig hade kunnat ta det steget själva, en del för att de haft barn som förbjudit dem att visa sig ute och andra för att som jag sa skämts för att de vetat att deras barn varit "de som vi kollat extra på".
Gillan
klart det inte ska vara ett tvång och jag
håller med om att det ofta är de "ordentliga"
barnens föräldrar som är ute och nattvandrar.
Men det finns ingen regel utan undantag.

Var själv aktiv nattvandrare när våra var i
tonåren.Och jag tycker att det var väldigt
givande.Man får en helt annan inblick i
tonåringens värld. Man möter dessutom
väldigt stor respekt från dem.
De flesta tycker om att man finns där.

Och den dan kommer förmodligen när
din tjej också vill vara ute.
/Evgeni
Betty
Håller med i de övrigas kommentarer och naturligtvis ska du inte behöva gå ut och hålla koll på andras ungdomar om det samtidigt innebär att du måste lämna din egen utan tillsyn. Den dagen kommer kanske så småningom när din dotter vill vara ute på byn sena kvällar och nätter - och då tycker jag du ska ställa upp och nattvandra, både för hennes och hennes kompisars skull. smile.gif
Hannele
Hur skulle ni gjort.

Du ska ställa upp. Man ska inte tänka "våra barn" och deras barn. Det är alltid trevligt att lära känna andra vuxna och även ungdomar, som bor i ens närhet. Det kan vara väldigt bra för dej att se, att det inte är så "farligt", om din dotter går ut någon gång. Jag tycker du ska ta din dotter med, om du tycker, att hon inte kan vara ensam en kväll 2 timmar. Vi har ställt upp på massa olika saker, sålt korvar på fotbollsmatcher och kaffe på hockeyträningar och allt vad det har varit.
netaave
CITAT (Hannele @ 10-10-2005, 20:45)
Jag tycker du ska ta din dotter med, om du tycker, att hon inte kan vara ensam en kväll.

Du kan inte mena allvar!!!
Ska jag ta med henne ut på byn mellan 23-01 en lördagnatt, där många äldre ungdomar raglar omkring fulla?????
Hon är 12 år!!!!

Nej du det rådet beaktar jag inte, det var det värsta jag hört på länge!

Har meddelat att vi inte ställer upp! Däremot har jag lovat att vara med på kyrkans ungdomscafé fre-lörd.nätter som vuxenstöd när min äldsta dotter f -87 och hennes kompisar jobbar där.
birgitek
Nej, jag skulle inte heller ställt upp under de förutsättningar du beskrivit.
Tycker att det är självklart att du skall se till din egen dotter i första hand.
Birgit Ek
Hannele
CITAT (netaave @ 10-10-2005, 20:52)
Jag tycker du ska ta din dotter med, om du tycker, att hon inte kan vara ensam en kväll.

Ska jag ta med henne ut på byn mellan 23-01 en lördagnatt, där många äldre ungdomar raglar omkring fulla?????
Hon är 12 år!!!!

En 12-åring kan vara ensam 2 timmar, en lördag natt.
Ifall hennnes storasyster inte kan hålla henne sällskap.

Hur vet du, att många äldre ungdomar raglar omkring fulla??
Det låter som någon som inte varit ute på byn mellan 23-01 en lördagnatt..
Eva i Skåne
Det går inte att tvinga ut föräldrar på byn, men det är en intressant upplevelse att vara med och se var ungdomarna håller till och vilka man träffar på.
OCH det upplevs ofta positivt och tryggt av ungdomarna som är ute. De flesta av dem är inte stora och tuffa utan tycker det är tryggt med vuxna som finns i omgivningen.

Vill man inte nattvandra så finns det ju andra sätt att ställa upp på, t ex på ungdomskafé eller vakta på disko.
*Felix matte*
Vi (maken och jag) har brukat vara ute då våra egna barn varit på ex. betygsvaka och Barnens dag mm... men jag tycker inte att man ska känna tvång att gå ut och "vakta" andras barn och ungdomar.

Så stort ansvar har jag aldrig känt för andras barn att jag hade lämnat mina egna ensamma för att gå och nattvandra. Låt vara att det kan ses som egoistiskt, men jag ser det lika som att jag inte delar min lön med dem som tjänar mindre.
netaave
CITAT (Hannele @ 10-10-2005, 20:57)

Hon är 12 år!!!!

En 12-åring kan vara ensam 2 timmar, en lördag natt.
Ifall hennnes storasyster inte kan hålla henne sällskap.

Hur vet du, att många äldre ungdomar raglar omkring fulla??
Det låter som någon som inte varit ute på byn mellan 23-01 en lördagnatt..

Men nu vill hon inte det, och hennes storasyster som är 18 är inte alltid hemma.
Dock är hon inte ute på byn på nätterna.
Jo jag har sett och hört och framförallt sett spår av hur ungdomar beter sig.
Vår husvagn är t.ex. nerklottrad.

Och självklart ser jag till mina egna barn i första hand!
Ophelia
Har meddelat att vi inte ställer upp! Däremot har jag lovat att vara med på kyrkans ungdomscafé fre-lörd.nätter som vuxenstöd när min äldsta dotter f -87 och hennes kompisar jobbar där.

Låter som om du skulle ha fullt upp ändå. Det är ju en omöjlighet att vara på fler ställen samtidigt.

Fast jag får den uppfattningen om att du är en vettig person och jag tror att många unga skulle behöva just en sån person som dig att prata med. Å andra sidan så lär du ju träffa på ungdomar i kyrkan som behöver någon vuxen smile.gif
Hannele
CITAT (netaave @ 10-10-2005, 21:36)
Jo jag har sett och hört och framförallt sett spår av hur ungdomar beter sig.
Vår husvagn är t.ex. nerklottrad.

Vår och grannens garagedörr blev också nerklottrad, men det har hänt en gång på 15 år.
Dessutom var inte ungdomar, som bor här, utan "besökare".
Så man ska inte dra alla ungdomar över samma kam.
netaave
CITAT (Ophelia @ 10-10-2005, 21:38)

Låter som om du skulle ha fullt upp ändå. Det är ju en omöjlighet att vara på fler ställen samtidigt.

Fast jag får den uppfattningen om att du är en vettig person och jag tror att många unga skulle behöva just en sån person som dig att prata med. Å andra sidan så lär du ju träffa på ungdomar i kyrkan som behöver någon vuxen smile.gif

Åhhh, tack! wub.gif wub.gif
Vettig vet jag inte men hönsmamma är jag och det är jag stolt över! biggrin.gif
Anki på Öland
Hur skulle ni gjort.

Du ska ställa upp. Man ska inte tänka "våra barn" och deras barn. Det är alltid trevligt att lära känna andra vuxna och även ungdomar, som bor i ens närhet. Det kan vara väldigt bra för dej att se, att det inte är så "farligt", om din dotter går ut någon gång. Jag tycker du ska ta din dotter med, om du tycker, att hon inte kan vara ensam en kväll 2 timmar. Vi har ställt upp på massa olika saker, sålt korvar på fotbollsmatcher och kaffe på hockeyträningar och allt vad det har varit.

Ja, det är sorgligt att vi inte alla är så rekorderliga som du verkar vara!
Anki
evarina
Jag skulle ärligt talat inte ställt upp under de förutsättningar som du anger.

Men jag kommer att ställa upp när min lille plutt är så stor att han börjar vara ute på kvällarna (och då kommer han sanna mina ord vara äldre än 12!!).

Tycker du kan vänta tills det är aktuellt.
Hannele
CITAT (Anki på Öland @ 10-10-2005, 22:31)
Ja, det är sorgligt att vi inte alla är så rekorderliga som du verkar vara!
Anki

Jag tror att alla som har barn, får ställa upp både på det ena och andra, oavsett om man alltid tycker att det är så roligt. Det kan vara tufft många gånger, för alla har ju arbete att sköta också, men det finns en gammal tradition i Sverige, attnästan all föreningsliv och ungdomsverksamhet sköts av frivilliga krafter, det är fint. Har du några barn själv?
lisselbo
Jag skulle inte ställa upp jag heller.
Skulle göra det om mina egna var ute på byn, men nu är det så att dom och deras kompisar hellre är här hemma hos oss.
Fullt hus nästan varje helg, skönt att dom trivs här tycker jag.
netaave
CITAT (lisselbo @ 10-10-2005, 23:00)
Jag skulle inte ställa upp jag heller.
Skulle göra det om mina egna var ute på byn, men nu är det så att dom och deras kompisar hellre är här hemma hos oss.
Fullt hus nästan varje helg, skönt att dom trivs här tycker jag.

Då är vi två då!
SOLVEIG
Godafton! Självklart skall ni ställa upp!Det kan kanske förebygga att ett barn på glid klappar till ett annat barn , kanske ert eget (den ilskne kanske inte har NÅGON som lyssnar på eller bryr sig om vad barnet har för sig).

Du skrev vår flicka, kanske är ni två som går ut!

Kan du inte komma överens med föräldrar till ett annat barn att era barn kan kinesa över hos varann den kväll ni är ute, det kanske barnen skulle tycka var kul.

Andra föräldrar har ju samma dilemma.

Detta är bara mina spontana tankar. Apropå tiden ni fick så måste det ju gå att byta till en som passar er!

Skulle gärna vilja höra hur det går för er! Det är otroligt vad många vilsna, ensamma små tuffingar det finns ute!

Bästa hälsningar från 3-barnsmor ( Födda tätt med ett års mellanrum, nu vuxna).

PS! Vi hade som regel. Om ni står någonstans och inte vet riktigt hur ni trivs så: " Ni kan alltid ta hem kompisarna och det och det får ni alltid bjuda på utan att fråga ex. te. Detta har kostat oss så lite och har betytt så jättemycket! DS!
caprifol
Jag gick inte ut och nattvandrade!
Under en period blev även vi ombedda att nattvandra (blev dock inte pådyvlade någon tid). Min son var inte ute "och sprang" på kvällar/nätter då, utan hela kompisgänget satt hemma - oftast hos oss - och spelade dator, tittade på hyrfilmer m m. Det kändes helt snett att gå ut och lämna ett gäng ungdomar ensamma.

Egoistiskt? Tycker jag INTE! Vi bemödade oss om att ungdomar skulle trivas, att vi skulle finnas där men inte störa o s v. Vi vet också att flera andra föräldrar, som själva inte hade den möjligheten, uppskattade att de visste var deras ungdomar höll hus.

Så stanna hemma med din tjej UTAN dåligt samvete!
Ewa L
Jag har också varit i precis samma situation. Mina barn drog inte heller på sta'n, utan hade ofta fullt hus hemma.

Skulle jag då lämna dem för att gå ut och vakta andra barn?? unsure.gif sad.gif

Däremot tog jag ofta sena kvällspromenaden med hunden genom de stråk där det förekom mycket ungdomar. Ibland stannade vi till och samspråkade lite, de ville gärna klappa hunden etc.
Ställde också upp och var disco-vakt så fort något av mina barn var där.

Alltså: Jag tycker inte du har skyldighet att gå ut och nattvandra under dessa premisser.
Hannele
CITAT (SOLVEIG @ 10-10-2005, 23:29)
Godafton! Självklart skall ni ställa upp!Det kan kanske förebygga att ett barn på glid klappar till  ett annat barn , kanske ert eget  (den ilskne kanske inte har NÅGON som lyssnar på eller bryr sig om vad barnet har för sig).

Du skrev vår flicka, kanske är ni två som går ut!

Kan du inte komma överens med föräldrar till ett annat barn att era barn kan kinesa över hos varann den kväll ni är ute, det kanske barnen skulle tycka var kul.

Andra föräldrar har ju samma dilemma.

Detta är bara mina spontana tankar. Apropå tiden ni fick så måste det ju gå att byta till en som passar er!

Skulle gärna vilja höra hur det går för er! Det är otroligt vad många vilsna, ensamma små tuffingar det finns ute!

Precis, SOLVEIG, kloka tankar, men netaave visste svaret själv redan innan hon ställde frågan,
hon ville bara få medhåll här, och det är väl ok.
LadyG
Skulle vi göra det skulle alltså dottern få vara ensam hemma under tiden vi går ut och vaktar på andras ungar.

Detta kan jag känna är väldigt fel av skolan. Schema över nattvandringar sätter man upp i samråd med de som vill ställa upp. Man tvångsrekryterar inte folk sådär.

Det kan finnas tusen skäl till varför man inte kan ställa upp. Men framför allt ska man inte vara tvungen att göra det. Ingen kan tvinga föräldrarna att ställa upp. Tänk på de som jobbar skift, de som är ensamstående och kanske har mindre barn eller de som helt enkelt inte törs? Ingen vinner på att folk tvingas ut mitt i natten. Sånt märker ungdomarna. De kan se när vuxna är engagerade för att de är intresserade och när de vuxna egentligen bara vill hem och sova.

Det finns redan så mycket krav på föräldrar: Ställ upp som dansvakter vid skoldisco, köpa saker för att sponsra klassresor, följa med på utflykter, delta i diverse föräldragrupper och sen har vi föreningarna...

Det är samma föräldrar som ska hinna med allt de som ska hinna sköta hus och hem och samtidigt heltidsarbeta.

Snacka om bror/syster duktig-syndrom... Det är sånt kvinnor får hjärtproblem av i långa loppet. Alla dessa krav på att vara så förbannat rekorderliga.

Nej Neta, stanna du hemma och ta hand om dina telningar och se till att ha det lite lugnt och skönt. Det är inte så ofta föräldrar får ha det nu för tiden verkar det som. smile.gif

Jag skulle verkligen inte ställt upp kan jag säga. Jag hade stannat hemma med mina flickor och sett till att ta hand om dem, gått och lagt mig tidigt och stigit upp med tuppen. Nattsudda är inget för mig, det förstör hela min dygnsrytm i en vecka.
pisanggoreng
Enkelt svar: NEJ, man måste inte ställa upp.

Jag hade inte gjort det heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon