Full version: förvuxen syrenhäck
Keya
vad gör man med en"syrenhäck" som har fått växa så mycket att det nästan blivit syrenträd. Måste man såga ner allting?
Ophelia
Nä...inte om du inte vill det. Går ju bra att spara vissa högre stammar och såga bort andra. Syrenen kommer då att skjuta skott från backen.
Tesa
Det rekommenderas ju att man skall skära bort var fjärde, vart fjärde år för att föryngringsbeskära en syrenhäck..då hinner det skjuta nya skott som hinner bli ganska stora innan man tar bort det sista av de gamla grenarna..
Började så...men kom ju av mig som med allt annat så jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet hur det fungerar rolleyes.gif
Ophelia
Ja...jag har beskurit en häck och det sköt skott rejält och blev tätt. Attans vad det blir liv i häcken. Det är ju viktigt att beskära med jämna mellanrum, det är ju då den blir så tät och fin smile.gif

Fast jag kan tycka att syrenträd är vackra med sitt knotiga sätt att växa wub.gif
Begonia
Syrenen kan beskäras med ungefär en tredjedel per år. Syrener är väldigt tåliga. Det är inte så noga när man beskär. Jag har gjort det från våren fram till hösten. Skär olika längder på grenarna så blir det snyggt ska du se. Lycka till! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon