Efter att ha känt oss för ett par år så har vi nu bestämt att en gigantisk skogslönn i rakt västerläge får stryka på foten i vinter. Det har varit ett ångestladdat funderande för lönnen är verkligen vacker och säkert närmare 20 m hög. Tyvärr stjäl den all sol från kl 16 och det går inte ihop med hur vi använder trädgården.
Ungefär där lönnen står idag ska vi plantera nya träd på en sträcka av 12-15 m. Bakgrunden är en gammal stenmur som nog skulle vara fin ihop med extra vacker bark. Har själv funderat på Näverlönn och Ullungrönn eller Ginnalalönn. Glanskörsbär är ett sådant där drömträd men kanske inte realistiskt i z 3 om man vill ha det 5 m högt? Ta en titt och ge några förslag!
Här har vi först den enorma lönen i fråga.
http://www.odla.nu/album/data/carren/3823_p37718.jpgHär syns den sträcka som vi vill nyplantera på. Lönnen till vänster i bild. Till höger en stor plymspirea och därefter en 3 m hög syrenhäck som går i lila.
Det vore himla bra om ett av de nya träden blir så pass stort att det täcker fönstret på 2a våningen i det röda huset mittemot.
http://www.odla.nu/album/data/carren/full_...3823_p37717.jpg
Ophelia
11-10-2005, 20:16
Kanske något storvuxet fruktträd?
Tyckte lönnen var så fin. Förstår er känsla över att ta bort den. Jag kanske har fel men jag tycker att storleken på träden är passande för den lilla del jag ser av trädgården. Synd att ni upplever att den stjäl solen.
Det är svårt att komma på träd som kan "matcha" den lönn ni har och som inte kommer att ta det ljus du vill ha in.
Glanskörsbäret Prunus Serrula kan bli 5 meter i zon 3, men för att bli vackert rödstammig vill den ha väldränerat och dessutom kräver den mycket bevattning (märker jag som satt på olika ställen på senare år). Näver-/gulbarkiga näggen Prunus mackii blir väl någonstans kring 4 meter ungefär, och den vill ha ungefär samma omständigheter för att ge fin bark. Ingen av dem blir särskilt långlivade, men nog kan de leva 30 år iallafall.
Ullungrönnen blir hög, ca 10 meter. Stammen är inte särskilt märkvärdig, men det är ett vackert träd.
Finare tycker jag att gullregnets bark är (illgrön i vintersnön) och den passar mer i höjd också.
Strimlönnarna Acer Tegmentousum eller A pennsylvanica blir ungefär i höjd som ullungrönnen och har i mitt tycke spännande bark.
Ett annat lika högt träd som jag gillar unga trädets bark på är sälgen, den kan bli silvergrönprickig och dessutom är blommen härlig. Den kan man "starta om" genom att ta ned till stubbe när den blir för hög eller stor.
Vildapeln Malus sylvestris har bronsfärgad bark.
Många prydnadsaplar, särskilt de rödblommande, blir ca 5 meter höga, lika breda, och har som unga fin, kastanjerödbrun bark.
Många prydnadskörsbär har glansig brun bark som unga.
Flerstammiga körsbärsbenveden Cornus más har kanske inte så rolig bark men mycket tidig gul och mimosadoftande blom. Kan bli 5 meter och högre om man gödslar.
Pfaffan
12-10-2005, 18:44
Ett av de vackraste träd jag vet är Näverhägg (Prunus Maackii). Jag har lyckan att ha såna utanför flera av mina fönster, och de är utmärkta insydskydd (sommartid iaf) samtidigt som de släpper in ljus.
Dessutom är de som sagt vackra: rundad krona, guldbrun näver, skirt ljusgrönt bladverk som blir intensivt halmgult på hösten. Bladen är tidiga att slå ut på våren, blommorna är mindre än på vanlig hägg men i min mening finare, och på sensommaren får de vackra svarta bärklasar som fåglarna gillar.
Åtminstone får de bär här i zon V, har hört att det inte är säkert söderut.
Kan bli upp till 10 m högt och växer relativt fort även i kallt klimat.
Tyvärr har "mina" träd tappat de flesta bladen redan, annars skulle jag ha gått ut och fotograferat dem till denna tråd, inga bilder som google hittade gör dem rättvisa.
/Pfaffan