UlfS
Nybyggt gråvitt kedjehus i zon 3, 150 kvm nylagd väldränerad gräsmatta. Tujahäck längs tomtgräns. Söker lämpligt träd att skugga uteplatsen som vetter mot syd och väst. Ej vintergrönt (för att inte skymma vintersolen), ej fruktträd. Skall planteras nära (cirka 1-2 m från) uteplats, garageuppfart och hörn på huset. Några bra tips till en nybörjare på vackert litet träd, 3-4 meter, som inte växer alltför sakta?
KURT
En klotlönn kan ju vara vacker, den har ju vackra höstfärger och brukar växa ganska fort och håller sig . Någon form av rönn kan också passa.
Hannele
Gröna Rum förra veckan hade förslag på många fina små träd.
Sommartorparn
Vad gäller lönn på utesplats så kan jag av egen erfarenhet säga att det blir MYCKET djup skugga under en sådan. Det ideala uteplatsträdet tycker jag ska ha lite mindre blad som rör sig och liksom silar ljuset (ungefär som björk, men det är olämpligt just här av andra anledningar....) Och så ska trädet inte heller släppa ifrån sig en massa skräp som man får i kaffekoppen. Och så får det naturligtvis gärna dofta någon gång under året. Jag har tyvärr inget bra tips på träd att ge, eftersom jag själv grunnar på vad för slags träd ska få ersätta lönnen hemma hos mig. rolleyes.gif
Betty
Eftersom du har tänkt plantera trädet så pass nära som 1-2 meter från uteplatsen så föreslår jag att du väljer ett flerstammigt träd, ett som växer mer sirligt/busklikt. Själv har jag satt en Maackia (M. amurensis) ett par meter från min uteplats. Det är ett intressant flerstammigt litet träd som blommar med gula doftande blommor på sommaren. Vackra blad med ett spännande grått bladutspring på våren.
HÄR är en bladbild jag tog på min Maackia den 12 juni i år.

Maackia-LÄNK. Här är en till Maackia-LÄNK.
Big Gardener
Sorbus 'Dodong' -Ullungrönn
Amelanchier 'Laevis' eller 'Lamarckii' - Häggmispel (uppstammad)
Ophelia
Nu kommer jag inte med förslag om något träd men kanske bygga en ställning och ha klättrande växter på.

Annars är ju silverpäron ett vackert träd. Big Garderners tips på häggmispel som är urtjusigt som uppstammat. Kanske uppstammad gullregn t e x Vossii?
Anders zon 1
Håller med Big Gardener om att kopparhäggmispel (Amelanchier laevis) eller prakthäggmispel (A. lamarckii) nog skulle passa i det läget. Kan bli mycket vackra småträd! Obs! viktigt att det är just dessa arter av häggmispel och inte bärhäggmispel (A. alnifolia) eller vanlig häggmispel (A. spicata) eftersom dessa växer på ett annat sätt och inte blir träd. Är dock litet mer tveksam till Ullungrönn eftersom den växer rätt fort och kan bli ganska omfångsrik med åren - kanske inte rätt träd på en så liten tomt. Det finns en del andra rönnar som också är fina och som blir mindre, t ex Carmencitarönn (Sorbus 'Carmencita'), kashmirrönn (S. cashmiriana), Pärlemorrönn (S. prattii) och spetsrönn (S. 'Chinese Lace'). Det finns även många mindre lönnar som kanske skulle passa - till exempel ginnalalönn (Acer ginnala), kopparlönn (A. griseum), vinlönn (A. circinatum) eller någon mer storvuxen variant av japansk lönn (A. palmatum) till exempel sorten Osakazuki som har vackra blad och får en fantastisk höstfärg. När det gäller dessa lönnar så ska man dock tänka på att de, möjligen med undantag av ginnalalönnen, växer sakta och är känsliga för blåst.
Big Gardener
CITAT (Anders zon 1 @ 12-10-2005, 08:25)
Är dock litet mer tveksam till Ullungrönn eftersom den växer rätt fort och kan bli ganska omfångsrik med åren -kanske inte rätt träd på en så liten tomt.

Det är helt sant. Även om Ullungrönnen växter ganska kompakt de första åren, så kan den bre ut sig rejält och bli hög med åren. Skippa det förslaget. De rönnar som Anders föreslår är betydligt bättre.

Japanska lönnar eller kopparlönnar av olika slag är väldigt vackra träd, men de gillar inte att stå kallt eller blåsigt eller i för mycket morgonsol. Om du befinner dig i zon III kanske man bör man ha ett varmt läge i trädgården där man ska sätta dem. Normalt är japanska lönnar härdiga i zon I-II, medan kopparlönnen klarar zon I-IV.
MB1965
Kanske en blodlönn? det finns sorter som tål upp till zon 4, blir kankse 4-5 meter stor. Jag har två här vid min uteplats.

Dessutom kan jag inte låta bli att föreslå en magnolia merril- tål z3. Blir litet träd eller stor buske. Underbara blommor, skön doft smile.gif
Big Gardener
Blodlönn, Acer platanoides 'Schwedleri', är troligtvis inget lyckat val eftersom den gärna blir 10-12 meter, enligt litteraturen upp mot 15.
KURT
CITAT (MB1965 @ 12-10-2005, 12:19)
Kanske en blodlönn? det finns sorter som tål upp till zon 4, blir kankse 4-5 meter stor. Jag har två här vid min uteplats.

Dessutom kan jag inte låta bli att föreslå en magnolia merril- tål z3. Blir litet träd eller stor buske. Underbara blommor, skön doft smile.gif

Förutom att blodlönnen (liksom även blodbok och blod.....) är tråkiga eftersom de har samma bladfärg året om, så drabbas de mycket ofta av bladmögel. I år har det inte varit så stort problem , men de 2 föregående åren har de flesta blodlönnar blivit helt vita av bladmögel redan i slutet av Juli. Och tappat bladen helt redan i början av Augusti.
Betty
Några fler förslag: Crataegus 'Toba' - Pärlhagtorn, blir ca 3 - 5 meter hög, den får rosa blommor (växer fort och vackert ända uppe hos mig i zon 6) BILD
Ett annat litet hagtornsträd är Rosenhagtorn, det blir ungefär lika högt som C. 'Toba' och blommar med röda blommor i Juni, det är härdigt till zon 4 BILD
Prunus triloba - Rosenmandel, litet träd på ca 2 - 3 meter som får stora rosa blommor på våren. Uppstammad och som buske
MB1965
CITAT (Big Gardener @ 12-10-2005, 12:38)
Blodlönn, Acer platanoides 'Schwedleri', är troligtvis inget lyckat val eftersom den gärna blir 10-12 meter, enligt litteraturen upp mot 15.

Hej BG!

Nu tänkte jag på Acer plat Faassens Black.Blodlönn Röda blad 4-6 m zon 1-4 smile.gif
så här ser den ut:

Enligt min plantskola blir den 4-6meter i vårt klimat?? Har de lurat mig?

..::EDIT::.. Min plantskola hade fel och du rätt Birger.

@KURT: Jag har inte märkt av något sådant problem på mina två eller på andra blodlönnar i min omgivning. Att det skulle vara tråkigt? Blanda med gräs, lökvöxter elelr några rosor så blir det röda en fin brytning.

Annars kan en mispel vara fint:

Praktäggmispel, Ultuna variant:

Kopparhäggmispel ( A laevis Bäcklösa )

Bärhäggmispel
Big Gardener
CITAT (KURT @ 12-10-2005, 12:40)
Förutom att blodlönnen (liksom även blodbok och blod.....) är tråkiga eftersom de har samma bladfärg året om, så drabbas de mycket ofta av bladmögel. I år har det inte varit så stort problem , men de 2 föregående åren har de flesta blodlönnar blivit helt vita av bladmögel redan i slutet av Juli. Och tappat bladen helt redan i början av Augusti.

Inte bladmögel men väl lönnmjöldagg. Bladmögel är en allvarligare svampsjukdom.

Angående Blodlönn råder det en viss namnförvirring. Både A.p. 'Faassens Black' och A.p. 'Schwedleri' heter på svenska Blodlönn. Detta är ett utmärkt exempel på att vi bör använda de vetenskapliga namnen smile.gif

Båda når ungefär samma storlek, 10-15 meter. I kallare klimat kan den naturligtvis bli lägre, men vid god etablering och bra läge så kan den bli stor även i zon IV. 'Faasens Black' är dock den finare av de två under hela året. 'Schwedleri' är fantastiskt djupt röd vid bladsprickningen men får en dassigare röd färg senare under året.
Carex
Något japanskt körsbär av något slag? Tänk mängder av fina rosa blommor på våren och sedan snöoväder av fallande kronblad!
Sommartorparn
Häggmisplar o körsbär är vackra, men fåglarna kommer att bajsa på trädgårdsmöblerna pga dom goda bären.

Hoppas fortfarande om att här få tips på det "ideala" uteplatsträdet. Vad med magnolia? Hur länge dröjer det tills det är så stort så man kan sitta under det?
MB1965
CITAT (Sommartorparn @ 19-10-2005, 16:48)
Häggmisplar o körsbär är vackra, men fåglarna kommer att bajsa på trädgårdsmöblerna pga dom goda bären.

Hoppas fortfarande om att här få tips på det "ideala" uteplatsträdet. Vad med magnolia? Hur länge dröjer det tills det är så stort så man kan sitta under det?

man kan köpa stora träd med en gång. en 2-2,5m hög magnolia merrill kan du få för runt tusenlappen

mvh
cato
Tips på lämpligt småträd för skugga.
Vad jag blev glad då jag läste den rubriken. Det är just mitt problem.
Men sedan såg jag att trädet skulle ge skugga, mitt skall växa i skugga.

Nu är frågan: Vad finns det för små trevliga träd som trivs någorlunda i skugga?
Big Garderners förslag på Prakthäggmispel låter intressant, men enligt den literatur jag läst i föredrar den sol till halvskugga. Kan den möjligen trivas även i halskugga till nästan helskugga??
Tacksam för ett bra tips.

Cato
Big Gardener
Vi kan ju börja med att klargöra vissa saker när det gäller ljus och skugga. Skugga behöver inte betyda frånvaro av ljus. Ett bladverk släpper ofta igenom en hel del ljus och skyddar samtidigt från solen kraftiga strålar. Man bör kanske hellre tala om ljusa lägen och mörka lägen. Även ett norrläge kan vara ljust även om solen inte lyser direkt på den platsen. Ljusförhållandena beror mycket på den omgivande växtligheten och, i vissa fall, bebyggelse.

Häggmispel har en ganska bred ståndort på det sättet att den klarar av både full sol och halvskugga, i ljusa lägen. Ett mörkt läge eller full skugga är däremot mindre lämpligt.

Jag har sett välutvecklade prakthäggmisplar både i full sol på öppna torg och i lägen dit solen större delen av dagen silas ned genom en högt lövverk. Så det är lite flytande.
Betty
Visst kan du ha häggmispel i halvskugga! Men den blommar rikligare om den får mer sol.
cato
Tack för era tips!
Vore även kul att veta om det finns alternativa träd, som trivs i mörka lägen. Blomning är ej helt nödvändigt.

Hälsningar
CATO
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon