Ewa L
Jag hörsammade det lockande erbjudandet om rean på fröerna. Tror dock att det helt enkelt blir lite för många sorter för 2006. Kommer dessutom nämligen absolut köpa till mina favvisar: dubbla Petunior.

Undrar därför om det är någon av nedanstående sorter som är inte är OK att istället spara till 2007? Brukar ni spara frön år från år??

Akleja 'Tower White'
Lejongap 'Tom Thumb'/'Mini-Snap Mixed'/'Frosted Flames'
Dahlia 'Figaro Mixed'
Hänglobelia 'Sapphire Trailing'
Kantlobelia 'White Lady'/'Riviera Blue Splash'
Blomstertobak 'Roulette Mixed'/'MrF's Special Selection Mixed'
Ringblomma 'Art Shades'
Rosenskära 'Candy Stripe'/'Gazebo White'
Flitiga Lisa 'MrF Selection Mixed'
Kärleksblomster 'Five Spot'
Klätt 'Queen Mixed'
Skäggört 'Tubular Bells Rose'
Judekörs
Nattblomster 'Midnight Candy'
kerstin z5-6
nej -jag sparar aldrig .. och för många sorter??
Kom igen nu -det där var väl ganska modest ... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
många anueller dessutom smile.gif
Margith
Jag sparar ibland fröer när det är lite väl mycket fröer i påsen. Dahlior och aklejor har jag provat så från 1 år gamla fröer och det har gått alldeles utmärkt!
Ewa L
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-10-2005, 10:19)
nej -jag sparar aldrig .. och för många sorter??
Kom igen nu -det där var väl ganska modest ... biggrin.gif  :D  :D  :D  :D
många anueller dessutom  :)

Det var meningen att bara vara listan för annueller, finns även en perennlista. biggrin.gif
Det är nog snarare platsbrist fram på vårkanten + Hur många pottor kan man fylla... unsure.gif
Skulle jag så alltihop — och det gror — blir det väl i runda slängar 10.000 växter. rolleyes.gif biggrin.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Hm .. Akleja är väl perenn och penstemoner med -fast kanske inte namnsorterna , har dock för mig att denna är rätt robust

Helen -piteå sådde 300 SORTER i fjol...hon skolar väl fortfarande ut av dem
hihi biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-10-2005, 14:15)
Hm .. Akleja är väl perenn och penstemoner med -fast kanske inte namnsorterna , har dock för mig att denna är rätt robust

hihi biggrin.gif

Hördududu Kerstin tongue.gif Nu ska du inte skvallra sådär, men jag säger inget mer än att 300 sorter räckter inte, du får plussa på rätt många till biggrin.gif Förresten så tror jag inte du var så långt efter, för att inte tala om vad som kommer att bli tongue.gif Nu har du ju ett nytt växthus, ett gammalt växthus och ett stooort uterum!!! Hur mycket kommer det att bli till våren? Har du börjat? biggrin.gif laugh.gif tongue.gif / Helen
kerstin z5-6
viskar -(ja, jag har redan sått mer än 12 sorter ....hm )
Ewa L
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-10-2005, 14:15)

hihi biggrin.gif

Jo, jag missade att plocka bort Aklejan, den håller jag med om att den är perenn.
Men Penstemon? Har jag en sådan på listan?? Heter den något annat där??? Jag har iofs alltid velat ha Penstemoner, men... Snacka om att ha noll koll! biggrin.gif

300 sorter! Jag tror jag svimmar!! Hur sjuttsingen gör ni då? Bara ett frö av varje? unsure.gif
En del sorter är det ju tusentals frön av. Även med bara 50%-ig grobarhet blir det ju 500 plantor av bara den sorten?

Mig icke förstå. Hur som haver: Akleja och Dahlia fick jag som förslag av Margith. Ingen som har något mer????
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-10-2005, 14:55)
viskar -(ja, jag har redan sått mer än 12 sorter ....hm )

viskar tillbaka wub.gif (jag har också sått, 16sorter) hoppas inte BjurBerit ser vad vi viskar, hihihihiii
Helen i Piteå Zon 5
Eva! Skäggört är en penstemonsort...
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...hl%3Dsv%26lr%3D
Margith
Oj Ewa, jag förstår dig precis smile.gif
Kerstin, Helen och Bjurs-Berit, ja de känner mig allihop, så därför vågar jag säga: De är inte klok nån av dem laugh.gif laugh.gif Vaddå, 500 plantor av en och samma sort?? Det verkar de tycka är helt OK biggrin.gif
Får du inte bättre svar av någon annan, så tror jag att du kan spara allihop. Kolla mot STA:s 'Färska frö lista' Finns de inte med där, så kan du sannolikt spara de. Men du måste ha det latinska namnet för att hitta igen dem!!
Aklejor och dahlior är de enda som jag har egen erfarenhet av, därför vågade jag inte föreslå annat än dem.....
Förresten, tack Helen, jag fattade inte heller var penstemonen kom in i diskussionen biggrin.gif
Ewa L
Tack damerna!
Ni är underbara (och heltokiga), som vanligt! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon