Spirea
Blir mer och mer förvirrad, om olika råd hur man skall klippa den och när det är dags och klippa den.
Vissa säger att man inte skall klippa den från den har nått önskad höjd, men kan klippa sido grenarna så den blir tättare. några säger att man inte skall klippa den alls tills den har nått önskad höjd.
Skulle bli hemsk glad, om någon kunde hjälpa mig.
Skull även bli glad, om någon kunde beskrriva hur jag klipper häcken och när det är bäst och göra det.
häcken planterades för ett årsen och nått höjd en meter.
KURT
Bok och avenbok (gäller alla häckväxter med genomgående stam) skall inte klippas på höjden förrän den nått önskad höjd. Däremot kan man klippa sidogrenar som sticker ut. Ofta gör man avenbokshäckar mycket smala och då måste man beskära dem hårt på sidan så att de bryter med nya grenar och häcken blir riktigt tät. Då får man klippa flera gånger under växsäsongen. En bokhäck är svårt att få lika tät som en avenbokshäck, och en bokhäck tycker jag passar bättre att släppa upp till lite högre höjd. Både avenbok och bok kan behöva stöttas med individuell bambukäppar så man får en rak genomgående stam.
Big Gardener
Kloka ord från Kurt!

Det som är viktigt att betona är att just att det är bra att klippa den hårt från början och bara släppa ut den lite i taget för att få den riktigt tät. Det gäller alla häckar. Gör man det är det inga problem att också få en bokhäck tät. Men visst har den en tendens att bli glesare med åren när den blir grövre.

Kan tillägga att när det gäller formen är det inte fel att hålla sin häck lite pyramidal. 10 graders lutning räcker. Den blir lättare solbelyst på hela sidan då samtidigt som det är lättare att komma åt i toppen.
Spirea
Tack för svaren!
en fråga till. Är det för sent och klippa häcken nu? Skall jag vänta till juli?

Big Gardener,
Tack för hjälpen med björkarna, dom har klarat sig jättebra!
Gossen Ruda
Undrar lite över varifrån uppgiften att man inte skall kapa toppen kommer från. Även om man gör det så växer häcken vidare på höjden men det blir givetvis inte samma raka stam som om man inte hade kapat. Jag har flera gånger tagit ner höjden på mina avenbokshäckar men måste ändå hela tiden hålla efter dom på höjden och ibland göra om proceduren. Stammarna skall ju ändå inte synas.
Big Gardener
Det har att göra med grenbyggnaden och skillnaden mellan träd och buskar. Träd klassar vi som träd eftersom de har starkare apikal dominans än de som vi klassar som buskar. Träd växer starkt i toppen och "huvudstammen". Buskar kan ha många huvudstammar och kan bilda välvinklade sidogrenar från nästan vilket skott som helst. Träd har en huvudstam och sidogrenar.

Du ser ju själv vad som hände med din ask. Kapar du av huvudstammen kommer all tillväxt att koncentreras dit och du kommer att få en starkare topptillväxt spridd på flera skott. Hur mycket du än kapar dessa kommer tillväxten alltid att vara starkast på höjden och du får inte de välvinklade sidogrenar du så väl behöver i en häck för att den på lång sikt ska bli tät.

Låt mig illustrera det hela med en skiss:

De röda strecken markerar senaste beskärningspunkten. Visst får du en höjdtillväxt men ingen bra häckbyggnad på sidorna vilket är det du egentligen vill ha.
Gossen Ruda
OK, jag förstår. I mitt fall är det ju en redan etablerad häck som kapas ner så den har ju redan sidogrenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon