CITAT (Hannele @ 11-10-2005, 17:16)
CITAT (LadyG @ 11-10-2005, 12:04)
Inte för att det egentligen är effektivt självförsvar att sparka högt
Jag gillar också sparkas och boxas, tränar det med min dotter.
Egentligen vill jag skrika högt också, men är för blyg för det.

Kiai (höga skrik från magen) är ytterst effektivt mot en oberedd motståndare, så det rekommenderar jag verkligen att du testar. Första gången hoppar de bakåt i rena förskräckelsen, det är jättekul!

CITAT (Sanna @ 11-10-2005, 17:30)
Är det du som är svartbältet eller gulbältet?
Själv har jag tränat karate i omgångar och jag funderar ständigt på att ta upp det igen...man "växer" på något sätt när man tränar kampsport - inte bara muskulärt.
Det är jag som sparkas, fast bältet är grönt, inte svart (dåligt ljus i bilden) även om jag skulle vilja det.
Jag känner mig mycket lugnare och mer harmonisk efter att jag återupptog kampsportsträningen igen. Man får svettas av sig alla spänningar och aggressioner, och sen har man en lugn och skön meditation efter träningen. Sen är man helt avslappnad och mår superbra.
CITAT (Stina @ 11-10-2005, 18:01)
Jamenvisst är det underbart att använda kroppen. Att pressa den och känna sig så där skönt slut...
Snacka om endorfinkickar!!!!
Ser jättekul ut!
Oja, det är det också. I vår klubb kör var och en efter sin förmåga, så att alla kan vara med. Den äldste vi har i klubben är en bit över 65 och den yngste i vuxengruppen är nog 19 eller 20. Alla tränar med alla, och är man duktig visar man mer hänsyn helt enkelt. För det är ju inte roligt att bara få spö, man vill ju lära sig något också

Som sagt, jag älskar träningen för man får använda huvudet också. Man får lära sig saker om hur människan fungerar och varför man beter sig på olika vis, och hur man kan hantera angripare som är både större och starkare.
Sen får man lära sig en hel del om hur man undviker att behöva använda det vi lkär oss, och det är nästan det bästa för bästa sättet att undvika bråka är att inte vara där