Full version: Kastanjer
pisanggoreng
Sådana ens dotter älskar att plocka lite varstans.... kan man äta dem? Och i så fall- hur gör man med dem?
Gurkan
Trädet heter Hästkastanj och vem älskar inte att plocka dessa vackra, blanka frön !! Har alltid några i fickan så här års.

Såvitt jag vet är dom inte ätliga.
pisanggoreng
Läste just att det finns två sorters kastanj i södra Sverige, och att den ena sorten är ätbar.
Gurkan
Kan du inte upplysa oss lite mer !?

Den vanliga "hästkastanjen" som finns i parker och längs gator och torg (iaf. i Lund) är inte ätligt, tom listad som giftig.

Så här skriver den virtuella floran om det hela :

Hästkastanj

Vackert namn har den iaf. familjen : Hippocastanaceae

Hittar inget om "äkta kastanj" eller vad den nu skulle kunna heta.
Gurkan
Ok, känns som vi glider från "receptavdelningen" men jag hittade lite mer "kastanjinfo" hos Stockholms stad :

kastanjsorter i Sockholm

Alla verkar dock vara "hästkastanjer", hippocastanum.

Finns det ätbara kastanjer att plocka nånstans i krokarna så är jag mer än intresserad så mer info pliiis, ni som vet. Mr Goreng ??
Gurkan
Ok, ett sista inlägg :

Äkta kastanj
pisanggoreng
Det verkar inte som våra svenska kastanjer lämpar
sig för matlagning!
KURT
Den äkta kastanjen (Castanea sativa) är inte släkt med hästkastanjen. Men istadsparken och botan i Lund kan man hitta äkta kastanj. Äkta kastanj är bara säker i zon 1, skyddat läge kanske zon 2.
Gurkan
Det var intressant Kurt, jag ska ta en sväng förbi stadsparken om jag kommer ihåg och får tid så kanske jag hittar det eftersökta trädet.

Vet du när de kan tänkas vara mogna, hästkastanjerna formligen vräker ner just nu ? Plockar man dem när de fallit eller ska de skördas tidigare ?
L8 B.
Läste i ett annat forum om ekollon - vad tror ni om dem? http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...a5a6bbad450de49
Kajsa H
Vi plockade en del äkta kastanjer igår under ett jättestort träd! De är alltså också mogna just nu. Vi provade också att fröså några kastanjer i fjol och har nu några små träd i kruka som kanske är blivande vårdträd. Jag bor i Kivik.

Sök på "äkta kastanj" i avdelningen buskar och träd, där finns en hel del info!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon