LadyAdina
Det finns ju ett par finländare här (Åbo och Dzad kommer upp i huvudet direkt), och jag funderar på det här med att ta in sticklingar från USA/Canada (dvs utanför EU). Jag har nämligen just blivit erbjuden en stickling av en helt underbar hibiskus ('Sprinkle Rain') wub.gif men hur är det nu då? Är det fritt fram att ta emot eller är det byråkrati i vägen? Jag antar att den går att skicka i brevformat, så det skulle inte bli något paket att hämta hos tullen. Gör det någon skillnad? Är det någon av er infödda finländare som kan hjälpa denna stackars invandraren? tongue.gif biggrin.gif
Micke
Finländsk lagstiftning som reglerar import av växter gäller för det mesta handeln, inte privatpersoner. Men det finns ändå vissa regler. Den form av införsel du beskriver torde väl motsvara vad man personligen kunde ta med sig från en resa i USA/Kanada och finländsk lag säger bl.a. så här: "Från länder utanför Europa (inklusive Turkiet) kan en resenär medföra växtdelar så som snittblommor (förutom krysantem, nejlika och orkidéer) och frön samt sådana växtprodukter (så som grönsaker), som inte kräver sundhetscertifikat. Införsel av krukväxter, akvarieväxter samt plantskoleväxter kräver sundhetscertifikat. Importförbud gäller för bl.a., potatis, värdväxter av päronpest, jord (åkerjord), kompost och kreatursgödsel."

Nu är ju frågan om en stickling motsvarar "växtdelar så som snittblommor"? Så skulle åtminstone jag tolka det. Det väsentliga är att det inte finns jord, mull, torv eller motsvarande med i paketet. Dessutom finns inte hibiskus upptagen på Finlands lista över växter som det är förbjudet att importera.

För säkert besked kan du kontakta Kontrollcentralen för växtproduktion, KTTK, deras hemsida hittar du här (bestämmelser hittar du i vänstra menyn under "KSO meddelar").

Micke
LadyAdina
Tack ska du ha!

Ja, jag skulle också tolka det som att en stickling hör hemma bland de nämnda "växtdelarna". Det vore ju enkelt att be om en väldigt liten, helt nyskuren stickling, som går i vanligt brevformat och är helt fri från allt vad jord eller annan materia heter. smile.gif
Åbo
Tur att du fick svar av någon annan, för fastän jag bor i Finland så har jag ingen koll på sånt. (Är dessutom också invandrare som du LadyAdina.)

Lycka till med importerandet iallafall!

Åbo
LadyAdina
Skrev igår kväll ett mail till KTTK och bad om besked. Har inte hört något från dem ännu, men hoppas på svar så snart som möjligt. Ska försöka komma ihåg att skriva här vad svaret blev, så kanske fler får nytta av det. smile.gif
LadyAdina
Har inte fått svar ännu, men måste bara kolla med dig/er att jag har förstått saken rätt att frön är ok att ta emot också?
Micke
Frön går bra från hela världen, det framgår också av det regelverk jag citerade.

Micke
mulle
Jag kollade upp detta för bara tre veckor sedan eftersom jag skulle till New York och var sugen på att ta med mig växter hem.
Jag pratade både med tullen och med växtskyddsmyndigheterna och fick beskedet att det är helt OK att ta in plantor från USA om det är fråga om prydnadsväxter från en vanlig plantskola och för eget privat bruk.
Åland följer i det här avseendet de finländska bestämmelserna.
Mulle
LadyAdina
CITAT (Micke @ 18-10-2005, 12:53)
Frön går bra från hela världen, det framgår också av det regelverk jag citerade.

Micke

Jo, men det gällde väl bara om man själv är resenär? Eller har jag missat nåt??? (Mycket möjligt, vimsig som jag är)

Fick förresten idag svar från KTTK och man får INTE ta emot per post ens sticklingar om de inte har ett sådant där sundhetscertifikat. (Nu gällde min fråga till KTTK specifikt hibiskussticklingar från Canada eller USA.)
Micke
Jaha, jo de är lite petiga där på KTTK, men det skall de också vara. Jag är inte förvånad över att de inte går med på införsel av sticklingar, men regelverket var lite oklart på den punkten (även snittblommor kan ju i princip ses som sticklingar...).

Men frön borde det inte vara några begränsningar på - övervakningen är dessutom omöjlig, folk skickar frön i mängder och massor till varandra kors och tvärs över hela världen. Internet har ju verkligen öppnat portarna för ett intensivt globalt utbyte av frön. Transportsättet - i ditt eget bagage eller per post - är ur växtskyddssynpunkt likgiltigt.

Men om man nu ska vara riktigt petig på avdelningen frön finns det en del växter vars frön också ska vara försedda med sundhetsintyg om de kommer från länder utanför EU:
Cruciferae (korsblommiga), Poaceae (Graminae, gräsväxter) och Trifolium spp. (klöver),
Capsicum spp. (paprika), Helianthus annuus L. (solros), Lycopersicon lycopersicum (L.) Karsten ex Farw. (tomat), Medicago sativa L. (blålusern, alfalfa), Prunus L. (bl.a. hägg, körsbär och plommon), Rubus L. (hallon, björnbär och hjortron), Oryza spp. (ris), Zea mays L. (majs), Allium ascalonicum L. (schalottenlök), Allium cepa L. (lök), Allium porrum L. (purjolök), Allium schoenoprasum L. (gräslök) och Phaseolus L. (bönor) samt Beta vulgaris L. (gul-, röd-, foder- och sockerbeta samt blad- och stjälkmangold) och spannmålssorterna (utsäde, fodersäd och matsäd) Secale (råg), Triticum (vete) och X Triticosecale (rågvete).

Micke
Micke
CITAT (mulle @ 18-10-2005, 14:08)
Jag kollade upp detta för bara tre veckor sedan eftersom jag skulle till New York och var sugen på att ta med mig växter hem.
Jag pratade både med tullen och med växtskyddsmyndigheterna och fick beskedet att det är helt OK att ta in plantor från USA om det är fråga om prydnadsväxter från en vanlig plantskola och för eget privat bruk.
Åland följer i det här avseendet de finländska bestämmelserna.
Mulle

Jo, men "införsel av krukväxter, akvarieväxter samt plantskoleväxter" kräver ändå att du har sundhetscertifikat (Phytosanitary certificate) för växterna. Annars blir det stopp i tullen - om tullarna nu alls är på plats... tongue.gif

Notera att bl.a. potatis och värdväxter för päronpest är helt förbjudna. Värdväxterna för päronpest är häggmispel (Amelanchier spp.), rosenkvitten (Chaenomeles spp.), oxbär (Cotoneaster spp.), hagtorn (Crataegus spp.), kvitten (Cydonia spp.), japansk mispel (Eriobotrya spp.), äppelträd (Malus spp.), mispel (Mespilus spp.), Photinia davidiana, eldtorn (Pyracantha spp.), päronträd (Pyrus spp.) och rönn (Sorbus spp.).

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon