Full version: Göra stamros själv?
stina
Jag skulle så gärna vilja ha en stamros. Men inte en som är ympad uppe på stammen, utan en rotäkta. Zetas säljer visst sådana, svindyra.

Kan man göra en stamros själv? Hur gör man? Lämplig rossort. Ser framför mig en rosa, remonterande ros.....

Har för mej att jag läst att man både kan göra "vanliga" stamrosor eller välja en klätterros och på något sätt fläta grenarna runt en pinne och få en ros a la gullregnsmodellen???? Skulle gärna prova båda metoderna om det går....

Nån som försökt och lyckats och som har tips att ge mej.

/Stina
Kajsa
Hade denna i tanke Pink Grootendorst en rugosa som blommar om hela sommaren, den var kal i stammen och jag började men så har jag slarvat i sommar, ska ta en titt imorgon. Men Rugosa rosorna som tål en massa kyla eller Kanadarosna borde bli utmärkt. Man ska ha ca 6-8 grenar till kronan när man bestämt höjden.
Pink Grootendorst, blomman är så söt med fransig kant.
Carex
Kan man inte bara göra som när man stammar upp vilken annan växt som helst?
Kajsa
Man man kan ta en äldre ros i trädgården som är lång och kal nertill om den är tillräckligt härdig, rabattrosor är för klena. Stamrosorna man köper är ockulerade på två ställen mot varandra, så det blir en tät krona.
Och stammen är alltid kraftig så den orkar bära upp kronan, inte så lätt få till det där tjusiga trädet, det görs för hand har jag läst, och tar några år.
En stamfuchsia är enklare få till.
kerstin z5-6
Javisst -det går med i princip vilken ros som helst -lättast o bäst är kraftiga rosor som Hansa och Tornedalsros som jag stammat -de nya årsskotten är ju precis lagom på våren och har den 5-6 korta grenar i toppen , är det bara att gräva upp det rotskottet o hålla efter .
Allt på stammen måste bort -och kronan bindsihop till vintern så den inte knäcks av snön smile.gif
stina
CITAT (Kajsa @ 11-10-2005, 21:31)
Hade denna i tanke Pink Grootendorst en rugosa som blommar om hela sommaren, den var kal i stammen och jag började men så har jag slarvat i sommar, ska ta en titt imorgon. Men Rugosa rosorna som tål en massa kyla eller Kanadarosna borde bli utmärkt. Man ska ha ca 6-8 grenar till kronan när man bestämt höjden.
Pink Grootendorst, blomman är så söt med fransig kant.

Jösses vilken liten gobit!!! Måste genast antecknas till "måste ha"-listan

Rugosarosorna borde ju funka hyfsat, dom får ju ganska kraftiga grenar snabbt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon