Full version: Perenn luktärt
Zanna
Jag har en perenn luktärt som växer i gruset utanför min trapp. Jag undrar hur man ska sköta dem, har läst att de trivs i näringsrik jord - det får de verkligen inte nu! Nu ser den väldigt risig ut, ska man klippa ner den eller låta den vara tills våren? Kan man dela på den så här sent på hösten?

Den är underbar på sommaren, full med rosa blommor.
Fenja
Klipp ner till våren, den kan behöva grenverket som vintertäcke. Du kan nog dela den om den är stor eller ta fröer och så.
Mvh
Fenja
Zanna
CITAT (Fenja @ 11-10-2005, 23:14)
Klipp ner till våren, den kan behöva grenverket som vintertäcke. Du kan nog dela den om den är stor eller ta fröer och så.
Mvh
Fenja

Tack, Fenja. Jag ska prova dela på den och så får den vara till våren (brukar klippa ner den på våren).

Nästa sommar ska jag plocka blommorna så det inte blir frön, har läst att de blommar rikligare då.
Fenja
Jag har en "perenn luktärt" som jag tycker är lite roligare än den vanliga rosenvialen, som jag gissar att du har. Den heter Lathyrus tuberosus - Knölvial och DOFTAR underbart! Tyvärr har jag inte tagit några fröer som jag kan dela med mig av, men den finns på Impecta. Knölvialen lär vara en gammal grönsak och man åt de musliknande rötterna förr.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon