Alli
Har en Hortensia som jag fick förra sommaren. Då ägde vi ingen trädgård, så den fick stå kvar i fönstret. Nu har vi trädgård, men jag har alldeles glömt bort den lilla raringen.
Är det för sent att sätta ut den nu? Vi har inte haft någon frost än. Vet inte om den klarar en vinter till i fångenskap, läste någonstans att det inte går att övervintra dem inne egentligen.
ÅsaF
Vi flyttade våra klätterhortensior för nån vecka sen och hittills ser det ut att ha gått bra. Se till att vattna ordentligt bara. Jag tror det är svårare att få den att överleva inne än ute så jag skulle definitivt chansa.
Alli
Jag får väl våga mig på ett försök! Annars blir det till att köpa ny(a...) nästa år!
Bengt i Särö
Hej Alli.
Hortensian som du har inne i fönstret bör du inte sätta ut,vänta till våren.
Hälsningar
Bengt i Särö
lilla mamma
I växthuset kanske, fick du några vindruvor förresten?
Alli
Nu blir jag lite tveksam... unsure.gif
Men om jag känner mig själv rätt så blir den kvar i fönstret, det innebär minst arbete så laugh.gif

Lilla mamma: jodå det blev vindruvor, men det är någon som stulit dem!!! mad.gif sad.gif Vi skulle skörda när vi kom hem från semestern på Azorerna, men då fanns inte en endaste liten druva kvar, varken på rankorna eller marken. Inga fåglar kan ta sig in i växthuset, så det är väl någon ohederlig person som ansåg sig ha rätt att äta upp dem. Kan inte vara något barn heller, de når inte upp att öppna dörren.
Har tokarna tagit sig? Vi har fler kvar om det saknas... smile.gif
lilla mamma
Vi får se till våren, de kanske sover nu... MEn en av spireorna växer och är vacker. Råttfällor, stoooora råttfällor i människopassform, Alli.
Big Gardener
Visst kan du plantera ut dina hortensior förutsatt att de hortensior du har är naturliga uteväxter. Det du bör tänka på är att plantor som stått inne i rumstemperatur länge tar tid på sig att avmogna och aklimatisera sig till temperaturens dygnsrytm. Därför bör du börja försiktigt och inte låta dem gå från 20 grader till 0 grader direkt. Du kan börja med att sätta ut krukan om dagarna och förvara plantan i kallförråd om nätterna.

Ska du plantera ut är det bra om plantan är avmognad så mycket som möjligt, d.v.s. gått in i vintervila. Då befinner den sig inte i tillväxt, dricker väldigt lite vatten och är mindre känslig för yttre påverkan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon