Full version: Sökes
e_sedell
Jag söker långbönor. Jag såg den i nyhetsmorgon. De skrev det vetenskapliga namnet där också men jag hann inte skriva ner det. Inte heller hittar jag det på hemsidan eller textv. Någon som vet var man kan få tag på denna växt eller vad den heter på vetenskap? De beskrev den som herrkuvär fast längre. De hade skidor på 30-40 cm som var avtagna, förmodligen på mitten. Set skulle vara en klätterväxt har jag för mej.
e_sedell
Jag tror jag hittade det vetenskapliga nemnet!

Haricots verts

Jag tror det är dom i af. Någon som har frön, eller vet var man kan köpa?
Ina
Kan det vara såna här?

VIGNA sesquipedalis
Sparrisböna 'Yard Long'

Här kan du hitta dom!!

Haricots verts uttalas "herrkuvär", så det är samma namn. Franska, betyder helt enkelt "Gröna bönor"... rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Haricot verts är tyvärr inget vetenskapligt namn Haricots verts brukar man benämna brytböna som skördas tidigt medans de är små.

Kan det vara sparrisböna du såg den brukar ha långa baljor 30-40cm eller mer, tyvärr så är den mycket värmekrävande hos mig funkade den inte ens i kallväxthus.

Här är bild på den sorten Impecta har som jag provat odla.
Sparrisböna Vigna unguiculata ‘Yard Long’

Här hittas bild på den sortens sparrisböna som Lindbloms frö säljer (den har jag inte provat kanske den sorten är bättre än Impectas)
http://www.lindbloms.se/Lindbloms/10000/13650.html

Annars så finns det ju massor av goda störbönor som också klättrar och som klarar vårat klimat bättre. Störbönor finns i en massa olika färger, det finns gula, gröna, purpurfärgade mm. Även Rosenböna/blomsterböna klättrar och har mycket goda stora baljor som bör skördas innan fröna sväller, populär utomlands exempelvis i england men tyvärr odlas den oftast bara som prydnad hemma hos folk i sverige.
e_sedell
någe i den stilen, men de här skidorna jag menar är säkert 70cm långa. Det är möjligt att det var de som lindbloms har.

Rosenbönor har jag haft ett par år nu, men nu tror jag att jag glömde att ta frön =(
JOLE
Jag har odlat långsmala bönor i flera år. "String beans" ur Hammenhögs orientaliska sortiment. De ger stora skördar av upp till 50 cm långa bönor (godast om de skördas ca 25 cm långa). De går bra att odla i kallväxthus i zon 1.
e_sedell
Okej, tack så mycket då ska jag se om jag hittar den...
e_sedell
Jag hittar inte "String beans" hoss hamenhögs eller hoss någon annan =/
Åsa, mälardalen zon 2
Jag testade söka på "String bean" + svensk text, och fick en träff froer.nu har frön till en böna under namnet String bean/spagettiböna vilket gör mig förvirrad för i boken "Odla orientaliskt" står det att spagettiböna är ett annat namn för sparrisböna alltså borde String bean, sparrisböna och spagettiböna vara samma sak. Tittar man i kulturväxtlexikonet så hittar man det riktiga svenska namnet långböna.

froer.nu har satt ut det vetenskapliga namnet Vigna unguiculata på String bean/spagettiböna vilket är det korrekta namnet på långböna enligt kulturväxtlexikonet, tittar man på det namnet som Impecta satt ut i kulturväxtlexikonet så hittar man en hänvisning till namnet Vigna unguiculata.

Så alltså långböna = String bean = sparrisböna = spagettiböna

Kärt barn har många namn, detta är ett exempel på att det är bra att ha vetenskapliga namn.
lilla mamma
Vad ni strir!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag odlade sparrisböna=string beans förra året i zon 3 i kallväxthus och fick hulkstora bönor. 70-100 cm långa ut IMPECTAS katalog och har kvar bönor till utsäde.
Erik, vill du ha?

Anita smile.gif
e_sedell
Vi strider väll inte? Diskuterar litegranna bara =)

Ja visst, om inte du behöver dem själv då? I så fall vad vill du ha i utbyte?

Jag sökte på google och fick 8 340 träffar på "Vigna unguiculata" och
på "Haricots verts" fick jag 21 200. Frågan är vad som stämmer. På bildsökningen så fick jag 69 och 176 träfar. Det känns lite missvisande. På Haricotos får man mera recept träffar och på Vigna får man mera om fårskning. Kan det vara så att Haricotos är det gammla namnet eler nåt. Bilderna ser ungefär lika dana ut. eller kan det vara som med t.ex kaktusar att de som lever i africa heter så och de som bor i america heter så, även fast de ser lika dana ut?! Jag tror jag frågar gröna rum. Då kanske man kan få svar i programet för jag blir inte klok....
Ingrid på Västkusten
Bön-namn är mig också förvirrande :-D

String beans är i alle fall namnet på dem Du söker Erik ;-)
och det heter Haricot inte Haricotos Erik ;-)) och är inte gammelt namn alls - i bönvärlden har kära bönor många namn och grupper.

Kul att höra att Ni har lyckas i kallväxthus för det har itne jag,som har testat en gång, hur gjorde Ni?
Kruka stor liten värme skugga etc?

Hälsar Ingrid
Ina
CITAT (Ina @ 17-04-2003, 11:20)
Haricots verts uttalas "herrkuvär", så det är samma namn. Franska, betyder helt enkelt "Gröna bönor"...  :rolleyes:

Läs, Erik!!! wink.gif
lilla mamma
iNgen extra värme, mycke vatten mot en varm vägg.
inget krångel bara tur.
nej jag menade inte att ni strir, en värmlänning strir allti,
hele tin
e_sedell
okej
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon