Full version: Amaryllis
Anki V
Det är flera år sedan jag provade att sätta Anaryllislökar sist. Jag tröttnade för att endera delen så blommade dom i början av december eller då i mitten av januari. sad.gif Efter det så har jag köpt mina färdiga.

Senaste gången satte jag en lök till en kär vän och den blommade naturligtvis med två stänglar på julafton.blink.gif Mina egna, satta samtidigt, blommade som vanligt i januari.

I år tänkte jag göra ett försök igen. Visst är det väl hög tid att få ner dom i kruka? Det säljs ju lökar överallt just nu.

Anki
Helen i Piteå Zon 5
Att träffa helt rätt är faktiskt ganska svårt, men jag brukar säga 6-8veckor före jul. / Helen
Carex
I min bok står det att den har stänglar sex till åtta veckor efter plantering. Eftersom Amaryllis ofta säljs till jul förväntar sig många att den ska vara en julblomma, och visst kan den drivas till det, men när drivningen gått ur blommar den följande år enligt sin naturliga rytm, vilket blir på vårvintern här. Var inte ledsen för det, glädj dig åt dina amaryllisar under slitiga januari och februaridagar istället! Då uppskattar du dem nog bättre. Och glöm inte att det är en nyckfull lök vi pratar om, vissa får för sig att blomma mitt i sommaren, vi kan inte göra så mycket åt det, utan bara glädja oss åt dem när de behagar blomma.
Dessutom lönar det sig att spara lökarna, de blir bara mer blomkraftiga år efter år, köp en du tycker om och spara den i fler år!
Om du absolut vill att den ska blomma till jul så köp en med välutvecklade knoppar någon vecka innan jul.
Om du undrar mer så sök på nätet, där finns fler odlingsråd till denna lök än något annat ställe!
Ingrid på Västkusten
Amaryllisens naturliga cykel gör att den faktiskt blommar två ggr per år här - oftast på sommaren för mig förutom våren då.

Och sedan beror det på - de nyare småblommiga sydafrikanska sorterna som kommit på senare år blomamr gärna i Januari oavsett vad man gör!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon