Full version: Amaryllis
Anki V
Det r flera r sedan jag provade att stta Anaryllislkar sist. Jag trttnade fr att endera delen s blommade dom i brjan av december eller d i mitten av januari. sad.gif Efter det s har jag kpt mina frdiga.

Senaste gngen satte jag en lk till en kr vn och den blommade naturligtvis med tv stnglar p julafton.blink.gif Mina egna, satta samtidigt, blommade som vanligt i januari.

I r tnkte jag gra ett frsk igen. Visst r det vl hg tid att f ner dom i kruka? Det sljs ju lkar verallt just nu.

Anki
Helen i Pite Zon 5
Att trffa helt rtt r faktiskt ganska svrt, men jag brukar sga 6-8veckor fre jul. / Helen
Carex
I min bok str det att den har stnglar sex till tta veckor efter plantering. Eftersom Amaryllis ofta sljs till jul frvntar sig mnga att den ska vara en julblomma, och visst kan den drivas till det, men nr drivningen gtt ur blommar den fljande r enligt sin naturliga rytm, vilket blir p vrvintern hr. Var inte ledsen fr det, gldj dig t dina amaryllisar under slitiga januari och februaridagar istllet! D uppskattar du dem nog bttre. Och glm inte att det r en nyckfull lk vi pratar om, vissa fr fr sig att blomma mitt i sommaren, vi kan inte gra s mycket t det, utan bara gldja oss t dem nr de behagar blomma.
Dessutom lnar det sig att spara lkarna, de blir bara mer blomkraftiga r efter r, kp en du tycker om och spara den i fler r!
Om du absolut vill att den ska blomma till jul s kp en med vlutvecklade knoppar ngon vecka innan jul.
Om du undrar mer s sk p ntet, dr finns fler odlingsrd till denna lk n ngot annat stlle!
Ingrid p Vstkusten
Amaryllisens naturliga cykel gr att den faktiskt blommar tv ggr per r hr - oftast p sommaren fr mig frutom vren d.

Och sedan beror det p - de nyare smblommiga sydafrikanska sorterna som kommit p senare r blomamr grna i Januari oavsett vad man gr!

Hlsar Ingrid
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon