|
Full version: Vintertäckes?
Hej alla När det på en växt står "vintertäckes", vad täcker ni då med för material?
Lena zon 4
Kompostjord, gräver ut komposten vid denna tid, och när det inte räcker till så tar jag jord från grönsakslandet. Täcker bara klena rosor, undviker en massa löv över rosorna, det blir bara iskaka av dom.
kerstin z5-6
12-10-2005, 07:40
svårt att ge ett gererellt svar -vilka växter gäller det ? Är det klent härdiga , ej vintergröna växter? -jord + ev lövtäcke -är det sådant som eg inte tål vinterväta? Glas skiva på ,luta mot sten -förankra + ev skugga med granris vintergrönt ? -granruskor eller säckväv i februari mars känsliga rothalsar på små alpina växter -grushög runt växten zonknäckeri på vedartade växter som magnolia -täck jordytan med jord o löv runt växtens fötter  rosor -kupa upp jord på hösten och skugga mot vårsol
Kajsa, täcka med kompost? Är inte det väldigt kväverikt Jag kupar lite jord runt rosorna, ibland även täckbark och granris. Magnoliorna skall få pinjebark för att det är snyggare - med löv under
Trädgårdsavfallet i komposten är inte kväverikt, tvärtom. Har mängder av löv i den och det jag klipper från växterna under sommaren, det är lite grovt varje höst men det spelar ingen roll, maskarna drar ner det till våren. Jag behöver dom ca 15 skottkärror jag får ut att kupa med. Har även matkompost, men det gräver vi ner i grönsakslandet, i den komposten är det lite krut däremot
Det är i första hand rosor jag menar att täcka, samt lite dåligt härdiga växter samt nyplanterade perenner och clematis, jag har ingen kompost, den gjorde jag av med i våras , fel tydligen, brukar täcka med löv men jag tycker det är så jobbigt att få bort den halvfrusna tjocka kakan av löv på våren och så ska man ju inte täcka förrän marken frusit och då tycker jag det är kallt att krattta, hur gör ni andra med det?
Lena zon 4
kerstin z5-6
13-10-2005, 07:05
jag brukar köpa några säckar,- 5 för 100 kr- jord som jag förvarar i garage till det är dags för roskupning .. om jag skulle missa den där -dan innan minus heladygnet ..... numer försöker jag hålla mej till rosor som inte behöver så mkt sånt , men det finns ju alltid nyplanterat  Har jag gott om kodynga+ bark tar jag det om det frusit i marken .. man får ta det man har
Vilken bra ide, stt köpa påsjord till att täcka med, behöver inte passa nån tid, vilken lättnad, Jag har mest härdiga rosor oxå, men jag har ganska många nyplanterade och lite andra växter som behöver lite täckning, det blev ju en barfrostvinter här i fjol, ingen snö förrän i februari, så många perenner visade sig inte förrän i juli- augusti, inge kul, det kan ju bli samma i år och då tänkte jag vara lite mera förutseende.
Lena zon 4
Saturnus
13-10-2005, 11:29
Et råd jeg fikk en gang av en gartner: Bruk grov grus eller lecakuler oppover stammen, så et lag med mold eller kompostjord over. Skulle ikke bruke bark eller løvdekke. Det blir for tett og kompakt.
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-10-2005, 08:05) jag brukar köpa några säckar,- 5 för 100 kr- jord som jag förvarar i garage till det är dags för roskupning .. om jag skulle missa den där -dan innan minus heladygnet ..... Det där var intressant information Kerstin! Jag har funderat på hur länge det ska vara kallt innan man täcker och hur man ska veta att jorden har frusit till. Så det räcker med ett dygns minus alltså? Jag fick rosjord över när jag planterade i våras så den kan jag ju använda till att kupa med. Undras om jag behöver sätta dit vinterväven också? Det borde väl inte vara nån risk att de ruttnar under sån täckning iallafall?
kerstin z5-6
13-10-2005, 12:16
nej de ruttnar inte rosor kan begravas ... men ingen väv ... blir bara sorkbo -lägg på den senare -helst i vår .. och ja -du ska vara rätt säker på att det kommer att vara minusgrader även dagtid fortsättningsvis -när du jordar dem .. så det är lite för tidigt än ..känns det som
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-10-2005, 13:16) nej de ruttnar inte rosor kan begravas ... men ingen väv ... blir bara sorkbo -lägg på den senare -helst i vår .. och ja -du ska vara rätt säker på att det kommer att vara minusgrader även dagtid fortsättningsvis -när du jordar dem .. så det är lite för tidigt än ..känns det som  OK, jag måste ha missuppfattat vad den där väven skulle vara till. Jag köpte både vinterväv (ser ut som fiberduk fast svart) och säckväv som jag satt på till våren. Ja visst har vi varmt fortfarande!  Det är ju inte lägre än +5 på nätterna ens men imorgon skulle det slå till och bli kallt hörde jag.
CITAT (Kajsa @ 12-10-2005, 21:31) Trädgårdsavfallet i komposten är inte kväverikt, tvärtom. Har mängder av löv i den och det jag klipper från växterna under sommaren, det är lite grovt varje höst men det spelar ingen roll, maskarna drar ner det till våren. Jag behöver dom ca 15 skottkärror jag får ut att kupa med. Har även matkompost, men det gräver vi ner i grönsakslandet, i den komposten är det lite krut däremot  aha jag trodde du menade matkompost
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|