|
Hej! Nu har jag pallkragar!! Och markväv!! Bäva månde nässlorna!!!! Håller på och funderar som bäst på om jag skall göra "den höga bädden" av halv- eller helpall.....  ..... behöver redan fler.....
Gunvor Nilsson
17-04-2003, 21:08
Håller med dej Ina - man blir pallgalen! Gunvor
CITAT (Ina @ 17-04-2003, 22:30) Svårartad pallgalenskap botas lämpligtvis med stödkrage...... Är oxå medlem i PKK nu. Men när jag läser Inas inlägg blir jag lite rädd... Hur blir man sån... nee nu var jag elak. Funderar på vad jag ska kragarna till just nu.
CITAT (Ralf @ 18-04-2003, 11:02) Hur blir man sån... Ralf, man blir inte galen.... det är medfött!!!
Monique
18-04-2003, 17:48
 Kul med en medlem till i Pallkrageklubben. har du bestämt om du skall måla dem ännu, i vilken färg ? Fick tips om en underbar blå färg här på forumet ( S 2565 - R 80 B ) men efter häftiga disskusioner ( maken ) så fick jag ge mig, våra blir vagnsgröna, snyggt men inte häftigt. Ser med förväntan fram emot innehållet. Monique
Hannele
06-05-2003, 21:45
Jag är medlem i FKK... ensam??
Ingrid på Västkusten
07-05-2003, 07:02
Stackars Hannele - vi får starta en insamling åt Dig *LOL* Apropos insamlingar - hur går det med spenderanddet av 50-årspresenterna? Jag har sett en skitkul nördig grunka på www.vattenliv.nu klicka på övrigt - etc etc eller vad sägs om klicka på vattensprutande djur - den där självlysande grodan med ljusbåge kan få vem som helst att gå i taket. Koppla en till en röstbox och en rörelsedetektor så kan Du få det ännu skojigare ;-) http://www.fogelsta-utedekor.e.se/http://www.nlb.se/http://www.mr-bahamas-huvimajat.fi/ruotsi/vihkot.htmSkratt ifrån Ingrid
Trädgårdsmannen
07-05-2003, 10:59
CITAT (Monique @ 18-04-2003, 18:48) Fick tips om en underbar blå färg här på forumet ( S 2565 - R 80 B ) men efter häftiga disskusioner ( maken ) så fick jag ge mig, våra blir vagnsgröna, snyggt men inte häftigt. Den färgkoden har jag för mig att du kom dragandes med Ingrid - fräck som tusan när jag kollade upp hur den såg ut - frun min fick dåndimpen i vanlig ordning...så det blev till att måla med ett "livligt" grågrönt alternativ istället
Ingrid på Västkusten
07-05-2003, 12:16
Jupp I did. Kan man kolla hur den ser ut 'live' på Nätet? Visste jag itne ----wow! Var då?
Jag köpte egen burk färg ;-) men sådana diskussioner har viinte i den här familjen-. Snarare vart vi skall plantera allting *LOL* tror vi är lika goa kålsupare båda två :-))
Glada hälsningar ifårn snart superblåa pallkragsIngrid
Trädgårdsmannen
07-05-2003, 12:29
Sökte bara på din kod - men tog först bort alla mellanslag. Idag gjorde jag det igen för att ge dig adressen, men nu hittade jag en annan sida än förra gången HÄR! Dock har jag för mig att det var mycket bättre DRAG i den sidan jag hittade förra gången, för denna ser lite väl mörk ut. Man kan ha nätet till MYCKET, särskilt om man bildsöker på text i google.com
färger på nätet är inte någon riktigt bra väg bara. Vissa färger ser olika ut i en mac-dator än i en pc, sen så är det också så att skärmen visar färgen i RGB och skrivaren i CMYK, vilket gör så att färgen kan ha en nyans på skärmen och en annan i skrivaren.
Det finns färger som är websäkra dvs att de ser likadana ut i mac som i pc. Sen är där en grej till nämligen inställningen på skärmen. Olika användrare har inställningar vilket gör att färgen ser ytterligare annorlunda ut.
Tyvärr, det är trist att vara den negativa!
Ella
Ingrid på Västkusten
08-05-2003, 06:19
Du har så rätt Ella - färgen är mkt vackrare IRL än å skärm. PC har ju sedan gammelt färgåtergivningsproblems - sitter på en splitterny på jobbet och aldrig har det väl varit värre :-/ Hemma vet jag med MAC att det blir bra och rätt  Hälsar ingrid
Trädgårdsmannen
09-05-2003, 11:15
Ni har så rätt damer, internet kan dock vara bra att få ett hum om vilken färg i färgskalan det överhuvudtaget är. Sedan hur nyansen ser ut, går lätt att beställa genom att rekvirera en RAL-tabell från en tillverkare. Det finns en del sidor på nätet att hitta där man kan få en sorts testbild som på en TV ungefär, genom att kalibrera sin monitor efter den gör man först en grundinställning i svart/vit för kontrastens och svartnivåns skull och därefter kallibrerar man in färgerna. Blir rätt bra, jämfört med grundinställningarna som överlag är för mycket färg och för mycket ljus. Det är ju mycket vitt som används i datorer så därför vill många ha bra drag vilket sker på bekostnad av naturtrogenheten i färgerna. (Har jobbat som TV-tekniker lite grann och vet att det är en djungel...)
En till FKK medlem.  Idag ska jag plantera petunia och campunala, i en gammal hundkorg och så ska jag plantera kryddor i en korg flätad med platt trämaterial! Ska bli så kul!  Ella
Ytterligare en FKK-medlem! Igår planterade jag tio gula penséer i en korg som jag sen ställde välkomnande vid farstukvisten!
Hannele
09-05-2003, 19:50
Kul! Jag vill se bilder! Jag har känt mej så ensam bland all mina korgar... Snart blommar lökarna i min korg, planterade i höstas och korgen har stått ute.
Bildbevis av en FKK-medlem.  Undrar varför bilden blev så liten...??? Det finns en större i mitt album.
Nåt datasnille lär jag aldrig bli... Om jag gör så här då...  ...fast den blev ju lite onödigt stor, hmmm.... som sagt, nåt datasnille blir jag aldrig...!
Det kommer bilder! Frågan är bara när? Jag skulle så gärna vilja ha en digitalkamera men nu när jag är sjukskriven så har jag inte råd. Jag ska ta och plåta i trädgården med den traditionella en dag....scanna...
Tar nog tyvärr en massa tid!
Visst blev hennes korg fin! Men jag skulle också gärna vilja se dina fina korgar Hannele!
Ella
Hannele
10-05-2003, 21:59
Mycket vackrare med flätade korgar än pallkragar!! Dessutom är det mobila!Ella, hav tålamod! Bilder kommer. Sommaren inte här än... Lökväxterna i tvättkorgen blommar inte ännu. Jag ska plantera små sommarblommeplantor i en korg, när frosten är över. Gladiolus och dahlior i en djup korg... mm.
jag hittade en vit cykelkorg på min skogspromenad , något tillbucklad men fullt användbar vände ut o in på en jordpåse o fyllde med jord ner med slingerkrassefrön o så hängde jag upp den kom på att jag hade en svart cykelkorg i vebon o rotade fram den o vips så blev det en till ampel av den också så nu är även jag medlem i FKK men  korgarna är ju inte flätade förstås men de går väl bra ändå lägger in foto då dom börjat blomma
Hannele
27-05-2003, 09:39
Vi får göra ett undantag med icke-flätade cykelkorgar - eftersom jag också har!
Helen i Skåne
27-05-2003, 17:42
Vad ska vi göra som håller oss med zinkbaljor och sopskåp? Ska inte vi ha en klubb!? SKK låter kommunalt och ZKK låter som nåt rock eller nazistgrejs... ska väl vara lite ballare, typ BB (BallaBaljor) kanske?
ja jisses zinkbaljor de har jag också hittat iskogen o dom e såklart fulla med frön häromdagen hittade jag en liten koppar bunke i skogen jag fattar inte hur allting kommer dit,,,  den blev hemskt söt när jag putsat upp den ,den har inga blommor i sej den får stå på köksskåpet me de andra kopparpannorna
Här kommer en till som mest har zinkbaljor och hinkar. Det började med en gammal vattuhink, sen kom en stor badbalja fyndad på auktion osv. Obs! För mej får det bara vara gamla saker. Såna man hittar bakom utehus, i skogen eller på loppis.[COLOR=blue]
Jag har amaryllisar i en gammal kastrull av aluminium (?)... Får det godkänt, tro? Jag har fått den av min kompis när de rensade i hennes morfars sommarstuga efter morfaderns död. Jag fick en balja också...  Sen brukar jag ha blommor i en liten leksaksskottkärra av trä också!
Och jag har penseer i en jättestor aluminiumgryta! Så då får väl jag också vara med  Hoppas jag
Helen i Skåne
28-05-2003, 21:36
Jag har också två gamla spannar! Och en kruka i betong...
Hmmm.... Undrar om det bara är vi tjejer/kvinnor som planterar sådär i lite allt möjligt? Vad kan männen tänkas se som vackert? En 'utfälld' verktygslåda kanske, med blommor i dom olika facken? Eller en nedgrävd motorhuv med vatten och fiskar och vattenväxter? Eller en klematis som slingrar sej över den uttjänta svetsen? Ojojoj! Vilka möjligheter dom har, det är säkert bara fantasin som sätter gränserna! Så killar, fram med kamerorna nu och plåta härligheterna och visa oss andra!
kanske kan dom bara låta all sköns slingerväxter ta över sin plats brevid eller bakom garaget-verkstaden ( där dom ofta ligger i en enda röra(braohasakerna alltså inte gubbarna) ) så att alla samlade braohagrejer försvinner under piprankor bokarabinda o slingerkrasse jag såg det framför mej för jag känner några män som har rejäla samlingar i stora högar för de får inte plats i garaget-verkstaden ,,, mycket bra ide Berith nu väntar jag också med spänning på bilderna "försköna sveriges bakgårdar plantera en slingerväxt " nyt motto för växtälskare o esteter
Hannele
29-05-2003, 22:11
Vackert, Helen!
Ingrid på Västkusten
30-05-2003, 21:47
Ina hallå - hur går det nu? Fick Du mera kragar?
Själv har jag sex styckna splitter nya - nymålade att fudnera ut vart jag skall placera :-) askul nu i bästa tide och allt!
Glada hälsningar ifrån Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|