Full version: Squash,
telli
Vi har haft två squashplantor i en pallkrage i sommar. Jag hade förväntat mej MASSOR av squashar. Men de flesta ruttnade i "toppen". Jag har läst att detta beror på att hon-blomman inte blivit befruktad.

Finns det sorter som är mer lätt-befruktade än andra?
Susanne i Linköping
Vad hade du för sort? Var det två av samma sort eller två olika?

Vissa sorter verkar föredra korsbefruktning, det räcker alltså inte med en planta (eller också blommar de inte tillräckligt för att han- och honblomma ska blomma samtidigt), och vissa sorter går inte ihop, tycks det. För ett par år sedan hade jag turk's turban, en enda planta, det gick dåligt trots att jag hade flera andra sorters squash i landet. Året därpå hade jag två "turbaner", då gick det mycket bättre.

Detta var alltså bara mina egna iakttagelser och inga vetenskapliga fakta. rolleyes.gif

Gul zuccinisquash "gold rush" är min favorit, den kan t o m stå ensam och ändå få hyfsat med frukter, även om den då periodvis kan stå tom p g a dålig befruktning (med två plantor eller mer har jag frukter hela tiden, ytterst få ruttnar bort i toppen).
telli
Det var två av samma sort. Just nu kommer jag inte ihåg vad den hette, får hem o kolla på fröpåsen.

Det är iallafall en grön squash som gav traditionella "gurkor" - samma modell som brukar finnas i butiken.
Åsa, mälardalen zon 2
Bra att tänka på är att squashfrön har ganska lång hållbarhet (5-7år)så man kan köpa flera påsar och bara så några frön ur varje påse. Det finns många roliga sorter en del ger stor skörd andra mindre.

Titta i mitt album som heter Squash, Pumpa och Gurka där finns det bild på en del sorter.
Ingrid på Västkusten
CITAT (telli @ 12-10-2005, 10:11)
Vi har haft två squashplantor i en pallkrage i sommar. Jag hade förväntat mej MASSOR av squashar. Men de flesta ruttnade i "toppen". Jag har läst att detta beror på att hon-blomman inte blivit befruktad.

Finns det sorter som är mer lätt-befruktade än andra?

Inte allt ruttnande beror på dålig pollinering. ibland kan man behöva hjälpa till med att ta bort blomman i toppen. Och min ena grannfru som hade squash ett år i skugga och väldans instängt (vinden kom inte riktigt till) råkade ut för samma. Kan hända samma om man har planterat dme för tätt elelr har annat intill.

Så - kolla 'läget' :-)

Och sätt gärna nån sort till - i min erfanenhet är det som förgjort vissa somrar medans andra som rar funkar 'allt' och har man flera sorter så är dte alltid 'nån' som blir bra!

Kan ju tillägga att vi inte fick knappt nån sommarsquash i år (fast av andra orsaker) men badar numera i mängder med vinter-squash istället!

Hälsar Ingrid
telli
Det är möjligt att det både är "trängsel" och själva blomman som är problemet... Annars så står pallkragen i söderläge, lite vandrande skuggor men mest sol. Nästa år får jag satsa på att sätta lite olika sorters squash och hjälpa till både med pollinering och sen att pilla bort själva blomman.

Har ni några bra tips på squashsorter? Turks Turban och gold rush var tipsen från Susanne. Nån annan med tips.

Förresten så verkar det som att min gubbe kommer att få beställning på fler pallkragar till nästa år...!!
Åsa, mälardalen zon 2
Tromboncino är god, och kul, ser ut som gröna ormar. En bild på ung tromboncino kan hittas i mitt album. Tromboncino är likt turks turban slingrande och kräver då mera plats än vanlig buskform ifall man nu inte spaljerar upp rankorna.

Cocozelle, Ambassador och Dark Fog är andra buskvarianter som kanske ser mer ut som traditionell squash (grönaktig och avlång), de brukar ge ganska bra skörd. (bilder hittas i mitt album).

Kan tipsa om Runåbergs sortiment av squash och pumpafröer + deras recepthäfte med squashrecept, de har många kul sorter (+själva frökatalogen är bra odlingslitteratur). Själv har jag varit provodlare åt dem i år av en squashsort som heter White bush lebanese som jag gillade, så förhoppningsvis kommer den in i sortimentet så småningom (när man beställer fröer kan man skriva dit att man gärna vill vara provodlare och av vilka växtslag man vill testa odla, har man tur får man någon/några påsar och sedan skriver man och talar om hur det gick).

http://www.runabergsfroer.se/html/
Susanne i Linköping
Turk's turban är kul på grund av sitt utseende men att äta tycker jag Tromboncino är bättre.

En gammaldags busksort är Black Zuccini, den hade jag i fjol och tyckte då inte den var lika god som gold rush så jag lät frukterna vara och bli jättestora. De mogna frukterna visade sig ha en väldigt god hållbarhet vid lagring, av fjolårets ligger fortfarande en här och skräpar (fast en annan gick hädan för ett par månader sedan). Så länge håller inte Gold rush!

I övrigt kan jag bara hålla med Åsa om Runåbergs fröer!
Ingrid på Västkusten
Kul att de testar libanesisk - jag brukar tjata på dem ibland ;-)

Min bästa sommarsquash är en vanlig 'bonna' Diamant F1 - tråkigt men 'foolprof' åsså förösker jag med nån gul även om d e in e producerar lika mkt hos mig som de gröna.

Vill ha vår igen nu snart massor !

Hälsar Ingrid som längtar efetr ny säsong!
telli
Hmm, F1 - där ringer den nån signal.... Men det kanske finns fler squash sorter som heter nåt med F1!!

Iallafall var det en "F-ett" som inte gav mycket till skörd hos mej i år.
Ingrid på Västkusten
Ja det är itne alla år som F1 d v s hybriderna är bra faktiskt!

Så jag kör blandad kompott alltid är det NÅN som blir bra!

Hälsar ingrid
Magda16
[QUOTE]
Hur många plantor av squashplantor brukar du ha varje år? Det verkar vara en väldans massa och fina är dom smile.gif Jag hade i år 4 plantor och hade mer frukt än vad jag någonsin skulle kunna göra av med, men det blir fin kompost när de förväxer sig rolleyes.gif I dag gjorde jag en lasagne från Jamie Oliver med squash i och den blev jättegod.
Magda16
Jag skulle citera dig Åsa, jag tittade på dina bilder, men ny som jag är blev det jättefel sleep.gif
telli
Har nu kollat fröpåsen och det var mycket riktigt DIAMANT F1 som jag hade.

Till nästa år ska jag nog sätta Diamant F1 och nån annan sort åxå!!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Magda16 @ 23-10-2005, 21:52)
CITAT

Hur många plantor av squashplantor brukar du ha varje år? Det verkar vara en väldans massa och fina är dom smile.gif Jag hade i år 4 plantor och hade mer frukt än vad jag någonsin skulle kunna göra av med, men det blir fin kompost när de förväxer sig rolleyes.gif I dag gjorde jag en lasagne från Jamie Oliver med squash i och den blev jättegod.

ca 10-15 plantor squash (både buskande & rankande) brukar jag ha och ibland har jag någon planta pumpa också ex. nakenfröpumpa gillar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon