Full version: Ampellilja
LadyG
Jag har flera krukor med plågade sticklingar från en ampellilja som jag är väligt förtjust i (det var den första blomma jag fick av min man) och i somras under värmeböljan trodde jag hettan tog dem. Inga blad, bara vissna strån. Hur det nu blev så åkte vi på semester och blomvakten vattnade alla kruokrna, även de döda sticklingarna.

Fast så döda var de ju inte.

När jag kommer hem ser jag små, små gröna saker mitt bland allt det bruna.

Nu har alla de jag trodde dött hämtat sig, från att bara ha varit torra amplar och vissna blad till fem sex små späda gröna blad. Så länge det finns liv i rötterna kan man inte ta död på en ampellilja, men den kan tydligen stanna i växten och börja sura.

Och nu till mitt problem: De växer inte. Nu har de stannat i växten, tror jag. Ska en ampellilja ha någon speciell näring? De hänger i alla möjliga fönster, men mest i norr och söder.

Vore tacksam för råd och tips.
KURT
Ampellilja är ett ogräs som man i princip inte kan ha död på! Vanligaste felet med krukväxter är ju att man vattnar ihjäl dem, då finns det sällan någon återvändo. Ta det lite försiktigt med vattningen, om ampellijan får det alltför torrt, eller om det är ont om näring så brukar bladen bli bleka. Men den är verkligen tålig och kräver inte mycket näring.

Fast jag tror inte att ampellija tillhör de växter jag skulle välja som present! (men det är ju en helt annan sak)
LadyG
Till saken hör att mina talanger när det gäller växter var ohyggilgt dåliga när han och jag träffades. Dittils hade ingenting överlevt hemma hos mig vilket jag sörjde, för jag älskar växter. Så då fick jag en ampellilja som överlevde mot alla odds. Sen dess har det blivit både hoyor och pelargoner, fikusar och palmer - med den allra första plantan som överlevde hemma hos mig, det var den stora ampelliljan wub.gif
Utan den hade jag aldrig vågat skaffa alla de andra blommorna smile.gif

Tror du ampelliljan bryr sig om att det är höst? Ska jag vattna den lite mindre då, eller är årstid likgiltigt för den? Näringspinnar för gröna växter kanske? Eller blir det för koncentrerat för små sticklingar?
Lady Hamilton
smile.gif Jag tycker att du ska fortsätta o vattna som vanligt. (gärna ge bladen en dusch ibland)

Plantorna kommer att ta sig om än inte bli lika vackra som förut, men ta bort alla bruna blad o övrigt som är torrt. (kolla om det finns mycket rotknölar i krukan, isåfall kan du klippa bort "överflödet")

När sedan "stänglarna kommer" kan du ta tillvara på de nya små plantorna (jag brukar klippa loss dem ganska tidigt o lägga dem i en bunke med vatten och låte ligga där tills de har fått rötter)

Små plantorna kan du sedan plantera i nya krukor ( sätta flera tillsammans om du "fortare" vill ha en stor planta)

Och min erfarenhet är att ampelliljan inte bryr sig om vilken årstid det är.

Lycka till!
LadyG
Tack, då fortsätter jag som om ingenting hänt. Det ser fint ut i krukorna i övrigt, jag sticker ner fingret i jorden så jag vet om det är fuktigt eller ej, för ytan torkar ganska fort, även om rötterna har fukt. Men ingen näring då, utan bara vanligt vatten och lite dusch ibland.

Tack för hjälpen wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (LadyG @ 12-10-2005, 14:04)
......Men ingen näring då, utan bara vanligt vatten och lite dusch ibland.

Tack för hjälpen wub.gif

smile.gif Ärligt talat har jag aldrig gett mina ampelliljor näring............
Men vissa har jag måsta planterat om flera ggr på ett år, och det är klart att då har de fått ny fräsh jord.
LadyG
Fast när de nu äntligen lyckas skjuta nya blad vore det väl nästan taskigt att plantera om dem tongue.gif
carol
Jag gav mina ampelliljor näring i somras tillsammans med de andra blommorna och dom blev så glada att dom blommade! wub.gif Söta vita blommor, riktigt skoj var det. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon