KURT
Så var det dags för sista avsnittet av Gröna Rum efter 10 säsonger.
Betty
Det känns förjä----t att de lägger ner det enda riktigt bra trädgårdsprogrammet som sänds på TV. mad.gif Tur att hemsidan blir kvar i alla fall... sad.gif
Maria i Helsingborg
Ja, det känns mycket, mycket sorgligt sad.gif
Men det skulle väl komma en efterföljare?
ninnisky
CITAT (Betty @ 12-10-2005, 16:14)
Det känns förjä----t att de lägger ner det enda riktigt bra trädgårdsprogrammet som sänds på TV. mad.gif  Tur att hemsidan blir kvar i alla fall... sad.gif

Instämmer helt och hållet. Men hemsidan skulle väl tyvärr inte heller få vara kvar längre än året ut, eller hörde jag fel? huh.gif
lolo
Jag kommer att sakna Gröna Rum. Kan man inte få SVT att ändra sig? Tyckte också det sas att hemsidan ska vara kvar till årsskiftet. unsure.gif sad.gif
renate
Ja det var verkligen sorgligt att Gröna Rum är slut för alltid.
Trädgårdsmannen
Visst är det tragiskt - men: det är VI som kan påverka om det blir en efterföljare (som jag kanske inte känner till? eller inte, för vi är ju dom som finansierar hela leverantörens existens, eller... :-)

Ciao
Berith
Det skulle väl bli flera nya serier efter GR? Om jag inte missuppfattade producentens/ansvariges förklaring i TV för ett tag sen. Och nåt av dom programmen skulle ju vara trädgårdsrelaterat.

Och det där med att vi kan påverka... Tror nog att vi har gjort det också, tror nog att t.ex. "Gunnel K" har varit inne här och kikat ibland. Och då säkert också sett vad vi har tyckt om programmen tidigare. Att dom är för korta, att dom avhandlar "fel" ämnen, eller för lite om vissa ämnen. Och så vidare... så nog har vi kunnat påverka.

Missade sista programmet igår (ägnade mej helhjärtat åt killarna i Roomservice wub.gif ), tittade bara in ett par ynka minuter mitt i. Och vem var där om inte Hannu Sarenström! Rena turen. rolleyes.gif wub.gif
Gillan
Ja, Hannu Sarenström är väl bara för härlig.
Och visst är det tragiskt at GR läggs ner.
Har lite svårt att tro på att eventuella efterföljare
blir lika bra wink.gif
Läste att Gunnel var ledsen över att det var slut sad.gif
Ett utomordentligt bra program har gått i graven sad.gif wacko.gif
lilla mamma
Det är klart att det enda som var bra i trädgårdsväg läggs ned.
Keya
förstår inte varför.Tittarsiffrorna lär ju vara bra. Sörjer mitt älsklingsprogram
Boxer
snuffe
Jag är förbannad på SVT och jag tänker maila till dem !

Såg i Allt om trädgård att Gröna rum ska ersättas av ett designprogram (kanske trädgårdsinriktat ??) !!!
Jag har fått nog av design för lång tid framåt .
Är Gunnel kanske för "gammal" för att få vara med längre ?
Det verkar ju som om SVT inte vill ha programledare som är över 35 ; jämför filmkrönikan t.ex.
Befolkningen i Sverige består av människor mellan 0 och 100-nånting år. Har inte SVT fattat det ?

Låt oss protestera direkt till SVT och inte bara diskutera här !

Anna
Viveka
Jag såg också att det skulle bli ett 'designprogram' i stället.

Fy för den lede, säger jag. Förmodligen blir det nånting i stil med det där förfärliga 'Äntligen Trädgård' som sändes på TV 4. Ett par trendiga 'designers' som rycker ut till någons trädgård, river upp allting, rullar ut färdig gräsmatta, och bygger upp stålnätsburar fyllda med sten eller sittbänkar av gräs som förutsätts växa och klippas på de vertikala ytorna också, eller nån annan kufisk idé som råkar vara senaste trend. Jag hatade de där programmen och tyckte synd om de stackars trädgårdsägarna som förväntades vara glada och lyckliga över att få sin tomt skövlad och 'designad'. Ändå tittade jag på dem - förmodligen för att det stod 'trädgård' i rubriken.

När ska programmakarna fatta att det inte är sådant som vi trädgårdsmänniskor vill se? Att anlägga och vårda en trädgård är nånting långsiktigt, något man ägnar sig åt under ett helt liv, något som tar decennier eller till och med sekler och ändå aldrig blir fulländat - inte nånting man gör på en vecka. Till och med Gröna Rum försämrades på slutet, det blev för mycket nyanläggningar och trädgårdstomtar, och för lite verklig trädgårdskonst - och med trädgårdskonst menar jag inte smaklösa trädgårdsprydnader, jag menar verklig hortikultur, att arbeta med växter och jord.

Jag vill se reportage från vackra, gamla, uppvuxna trädgårdar i Norden och England. Trädgårdar som man kan inspireras av och få idéer av. Sådana som program som Helges Trädgårdar eller Annes Trädgård, eller de där två trädgårdsmästarna som åkte runt i England och tittade på vackra anläggningar, vad nu programmet hette. Och det bästa trädgårdsprogram jag någonsin sett var det där som handlade om ett gammalt par och deras trädgård i Lund, med en fantastisk kullerstensgård som var en blomsteräng. Varför? För att det var gjort med kärlek, till både trädgården och människorna.

Jag vill också ha konkreta tips om odling och växter, det må vara grönsaker eller rosor, men det ska handla om växter. Jag skulle också vilja se mer pedagogiska instruktioner om förökning; inte bara frösådd utan sticklingsförökning, avläggning och ympning. Tips om beskärning av olika typer av växter, hur man anlägger och sköter naturdammar, och exempel på vackra material för markbeläggning och murar är också oftast intressant att se. Men snälla - inga snuttifieringar - och framför allt inga fler program av typen Äntligen Trädgård.

Ge oss Gröna Rum tillbaka - men satsa på fler långa reportage från verkligt sevärda trädgårdar, gärna som en serie över alla årstider. Gud ska veta att det finns tillräckligt många fantastiska anläggningar som man kan titta på om och om igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon