Skatmor
CITAT
13årige Måns mobbades till döds

LERUM. Måns, 13, drömde om att bli musiker.
Men drömmen gick aldrig i uppfyllelse. Han tog sitt liv efter sex år av ständig mobbning.
- Om vi ska se någon mening med att Måns är död måste vi se till att sådant här inte upprepas igen, säger pappa Claes Jenninger.
Mobbningen av Måns Jenninger finns dokumenterad på ett kusligt sätt av de två skolorna där han gick, Almekärrsskolan och Torpskolan i Lerum
utanför Göteborg. Nästan 100 sidor fulltecknade med beskrivningar hur den verbala och fysiska misshandeln gick till.
- Detta fick vi inte ta del av förrän Måns var död, säger
Claes Jenninger.
Måns Jenninger blev 13 år gammal.  
"Tänkte sekretessbelägga"
- De hade tänkt att sekretessbelägga hela saken så vi var tvungna att anmäla skolorna till skolverket.
I går fick Lerums kommun svidande kritik av skolverket för att de inte tagit Måns lidande på allvar.
- Skolverket säger ju att det inte var något fel på Måns utan det var skolan som gjorde fel. Han har fått lite upprättelse, säger Claes.
Redan i andra klass började mobbningen. En av de kamrater han tvingades gå till skolan med lämnade honom inte i fred.
- En dag kom Måns hem och berättade att kompisen hade beskrivit 18 olika sätta att avrätta honom på, berättar Claes.
Bara de första åren berättade han hemma om sitt helvete.
- Men de sista året såg han att inte ens vi föräldrar kom någon vart med skolan. Sen sa han inget, säger Claes.
- Han ville skydda oss hela tiden.
Både han och hustrun Anne-Marie Axelsdotter Jenninger går sjukskrivna sedan den 25 april i år, dagen då Måns inte orkade mer.
Hittar ingen tröst
Som så många andra föräldrar till barn som har begått självmord känner de en enorm skuld. De bor med sonen Kasper i ett vackert gammalt hus i Lerum.
Det ångrar de i dag.
- Vi skulle ha flyttat för Måns skull. Vi sökte andra skolor men han fick ingen plats.
Ännu har familjen inte hittat någon tröst i tillvaron. Det hjälper lite grann att prata om vad som har hänt. Och även att läsa hur andra föräldrar mist ett barn på samma sätt.
- Men tomheten och saknaden blir ju bara värre. Han är död varje morgon när jag vaknar, säger Claes Jenninger.
Något som är svårt för Claes och Anne-Marie att förlika sig med är att skolan inte accepterade Måns.
- De tyckte inte om honom. Det var Måns som skulle ändra sig.

Vid läsningen om denna tragiska händelse när ett barn tar sitt liv på grund av mobbning under flera år så kan man bli rasande och djupt upprörd när det framgår att skolledningarna tydligen suttit med händerna i kors och låtit mobbningen fortgå år efter år utan att lyfta ett finger för att hjälpa den mobbade 13-åringen. Eftersom mobbningen finns dokumenterad på de två skolorna så borde det väl dyka upp i medvetandet hos skolledningarna att de borde och hade skyldighet att åtgärda och stävja mobbningen.
Eller är det så bedrövligt och djävulskt att den som blir mobbad i dagens skola får skylla sig själv ??
mad.gif

Expressen
Gillan
Det är ju bara så fruktansvärt.Det värsta är
att det inte är första gången det händer. Och
förmodligen händer det igen.

Det finns ju hur många mobbade elever
som helst som sökt hjälp, men skoorna slår ifrån sig
med att det inte är så farligt.Eller : Att dom
har inget sett.

När ska skolorna lära sig att ta sitt ansvar wacko.gif mad.gif
Castea
Får mig att tänka på många saker:

* Mobbade barn tvingas bli vuxna i förtid för att kunna försvara sig.
* Just detta att han aldrig sa något till sina föräldrar eller någon annan vuxen. Jag gjorde samma sak som barn och mobbad, knep igen och log och sa att allt var perfekt när mina föräldrar frågade om jag var mobbad.
* Jonas Gardells "En komikers uppväxt" - om ett barn som begick självmord p g a mobbning.
* Befogat att införa straffrätt för minderåriga???
* Friends

Rör upp mycket inom mig, som sagt.
birgitek
Det är så förfärligt att jag saknar ord. Kan helt enkelt inte förstå varför dom vuxna på skolan inte gjorde något
Birgit Ek
Gillan
CITAT (Castea @ 12-10-2005, 15:19)
.
* Just detta att han aldrig sa något till sina föräldrar eller någon annan vuxen. Jag gjorde samma sak som barn och mobbad, knep igen och log och sa att allt var perfekt när mina föräldrar frågade om jag var mobbad.

Rör upp mycket inom mig, som sagt.

Och varför gjorde du inte det?
Har du frågat dig det?
Var det för att skydda dina föräldrar,
eller var det för att du "visste" ; att om
du skvallrade skulle det bara bli värre?

/Evgeni
Castea
Självklart sa jag inget till mina föräldrar för att skydda dem från bekymmer. De hade redan sådana stora bekymmer med min syster så jag föll automatiskt i rollen som duktiga "osynliga barnet".

Man har väl ofta svårt att berätta för någon att man inte duger som man är i andras ögon också? Skamkänslor.
Hannele
CITAT (Skatmor @ 12-10-2005, 15:06)
Eftersom mobbningen finns dokumenterad på de två skolorna så borde det väl dyka upp i medvetandet hos skolledningarna att de borde och hade skyldighet att åtgärda och stävja mobbningen. L]

Föräldrarna till mobbarna visste det också. Vad gjorde de? Pratade med sina barn? Ibland vill skolan flytta mobbarna, men mobbarnas föräldrar sätter sej ofta på tvären och skyddar sina barn. Skolan kan inte göra något i ett sådant fall. Det är alltid den som är mobbad, offtet, som får flytta.
Gillan
Det är ju ännu värre när inte mobbarnas
föräldrar tar på allvar, vad deras barn håller
på med mad.gif. Det är ju ialla fall dom som
har störst schans att göra någonting.
Jag menar, vad bryr sig mobbarna, i fall
deras egna föräldrar inte bryr sig mad.gif

Jag blir så arg så jag vet inte vad jag ska säga.
Det är ju vi som föräldrar som har det yttersta
ansvaret för våra barn. Och om inte vi gör nåt
åt saken? Vem ska då lyckas med att göra det?
mad.gif mad.gif wacko.gif
Lars-Olof Arvids
När jag var mobbad skolelev var jag inte direkt rädd för att prata med vuxna om saken. Jag minns till och med en gång då vi diskuterade mobbing i klassen. Men vad hjälpte det? Mobbarna och deras kompisar var ju i majoritet - ingen vågar ta den mobbades parti, för då riskerar man ju att själv bli mobbad och utfryst. Och majoriteten har ju alltid rätt, eller hur?

Olle
Castea
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-10-2005, 16:36)
Och majoriteten har ju alltid rätt, eller hur?

Ja, tyvärr är människan ofta som djuret: stöter ut den avvikande ur flocken.
Gillan
Ok, jag blev också mobbad. Ända upp i sjätte klass.
Då kom en dag då måttet var rågat.
Jag blev anklagad för stöld och de som anklagade
mig visste inte om att jag hörde vad de sa.

Men jag såg efter sex år av trakasserier helt enkelt
rött wacko.gif mad.gif . Och då menar jag riktigt rött.

Jag slog, och jag slog blint. Det fanns ingen hejden på
mitt raseri. Det var flera lärare som fick ta bort mig
från de stackars offren ohmy.gif .

När de frågade mig vad jag höll på med svarade jag bara
att jag gav igen för de sista sex åren och att det fick
vara nog nu.

Jag kan lätt återuppleva det raseri jag kände som om det
var igår.
Men det var ALDRIG nån som gav sig på mig igen.
Och det var heller ingen som mobbade någon i min
närhet.
Så arg har jag aldrig mer behövt bli. Bara synd att
jag inte blev det tidigare.
Mobbing är så fruktansvärt så det finns inte ord.
Och det är allas vårat ansvar att det inte händer.

Tack för ordet, från en mycket upprörd
wacko.gif wacko.gif mad.gif mad.gif
Evgeni
Björken
Blev också mycket ledsen när jag läste om Mäns i tidningen.
Har ett barnbarn som blev mobbad hela sin mellanstadietid utan att någon från skolan tog ett ordentligt tag i det.
Föräldrarna påpekade flera gånger för skolan att något inte var ok, men inget gjordes. Det var ju med honom som så många andra har sagt att han talade inte om själv hur illa det verkligen var hemma. Men lillasyster berättade det hon såg och försökte vid flera tillfällen hjälpa honom.
En morgon när mamman kom hem från sitt nattjobb hade han och lillasystern haft en uppgörelse om att komma upp ur sängen i tid och han var ledsen och upprörd över att hon inte skyndade sig. Då sa mamman men snälla Lucas du behöver inte ta på dig det ansvaret, du är alltid så snäll och gullig mot alla.
Då brast allt inom honom och han grät hejdlöst och sa att "hur kan ni tycka så mycket om mig, jag som är så äcklig". Sedan forsade det ur honom allt som hänt.
Mamman försökte förmå honom att stanna hemma från skolan den dagen för att hon skulle hinna ta kontakt med skolan än en gång och påpeka att nu får det vara nog.
Men han ville inte stanna hemma, han tyckte att det var hans plikt att gå till skolan för det är där man lär sig en massa. Arma barn!
Min dotter ringde mig och berättade allt och då tog det hus i h-vete helt enkelt. Jag tog kontakt med både rektor, skolledning och utbildningsnämnden för att klargöra att det faktiskt var deras ansvar att göra något åt det. Skolledaren reagerade kraftigt och gick på rektorn för skolan och talade om att det låg på hennes ansvar att ta tag i detta.
Men vad hände, jo visst, mamman följde med Lucas till skolan och det blev en massa diskussioner fram och tillbaka, det togs upp i klassen där mamman berättade allt för dem. Mobbarna fanns i hans klass. När hon träffade rektorn var rektorn mycket upprörd över att jag hade som hon uttryckte det gått förbi henne och talat med skolledaren hon t o m sa att och jag som tyckt så bra om din mamma.
Det blev bättre men inte bra och det var inte så lång tid kvar på mellanstadiet och här är det så att man byter skola när man kommer till högstadiet. Vår förhoppning var att det skulle bli bra när han kom dit med nya klasskamrater mm. Vad tror ni då händer, jo då sätter de honom i samma klass som hans mobbare och trots livliga protester från föräldrarna så är det enda de får till svar att jo men vi ser hur det går, alla har ju blivit lite äldre.
När jag frågade Lucas några dagar innan han skulle börja högstadiet hur han tyckte att det skulle bli att komma till högstadiet fick jag det mest hemska svar som jag kan tänka mig; Mormor, det är ju bara 3 år sedan är det över.
Mycket riktigt det blev som vi befarade, han hann inte mer än komma dit förrän det var igång igen.
Men denna gången var vi själva ju mycket uppmärksammade på det och tog direkt kontakt med skolan och klargjorde för dem att gör ni inget nu så kommer vi att plocka ut från skolan. Tack och lov var man av en annan syn på högstadiet mot mellanstadiet, där man hela tiden förnekade att man hade problem med mobbning, och de tog tag i det på en gång och han fick visserligen lov att byta klass, vilket egentligen inte är riktigt att offret ska behöva byta, men i detta fallet var det bra.
Mobbningen slutade, han fick kompisar som ställde upp på honom, och vi hoppas att det inte satt allt för djupa spår i hans liv.
Sulawesii
Det gör mig så ont att inte mobbing tas på allvar.... Varför gör det inte det?
Den grundskola jag gick på accepterade inte mobbing. Visst förekom det någon gång ibland (sällan), men då det uppdagades hände det saker! Det var ingen bemedlad skola eller så, bara en massa engagerade lärare med en sträng, empatisk och ännu mer engagerad rektor.
Björken
Det är som du skriver Sulawesii att det kräver engagerad personal. Det är ju alltid lättare att blunda, då behöver man inte ta i skiten. Jobbar på en skola som lokalvårdare och ser dagligen detta hos vissa lärare. Nu är det tur för det finns lärare där som verkligen tar tag i saker när det händer.
Gillan
Jag blir så stolt över vuxna som agerar
som du Björken wub.gif wub.gif
Björken
Tack det värmde gott Evgeni.
lolo
Jag instämmer med alla föregående talare, ni har alla rätt! Och imponeras även av dem som visar praktisk handling i detta istället för att stoppa huvudet i sanden likt strutsen.

Mobbing kan förstöra en människas liv (självmord, men även ge svåra sår som sällan eller aldrig läks), så det är väldigt viktigt att alla engagerar sig och att man från ledningshåll i praktisk handling visar att man inte tolererar mobbing. Tyvärr är mobbing vanligt även i vuxenvärlden, med sjukskrivningar bl.a. som följd. Tänk vad både den enskilde och samhället skulle tjäna på om vi alla visade empati och omtanke om varandra. Varför har detta blivit en bristvara?
Skatmor
CITAT
Mobbing kan förstöra en människas liv (självmord, men även ge svåra sår som sällan eller aldrig läks), så det är väldigt viktigt att alla engagerar sig och att man från ledningshåll i praktisk handling visar att man inte tolererar mobbing. Tyvärr är mobbing vanligt även i vuxenvärlden, med sjukskrivningar bl.a. som följd.

Tyvärr förekommer det ju mobbning även här på Odla då och då, tycker jag. Och orsaken till att det kan fortgå är nog densamma här som på andra ställen... att man från ledningshåll inte i praktisk handling visar att man inte tolererar mobbing.
mad.gif
Reserv
CITAT (Skatmor @ 13-10-2005, 20:29)
Tyvärr förekommer det ju mobbning även här på Odla då och då, tycker jag. Och orsaken till att det kan fortgå är nog densamma här som på andra ställen... att man från ledningshåll inte i praktisk handling visar att man inte tolererar mobbing.
mad.gif

Det är en tolkningsfråga, din tolkning. Så länge såna komentarer håller sig undan i forat så är det lugnt, eller tycker du kanske att det är för lugnt just nu? Att skylla på forumledningen när överkänsliga vuxna människor skriker om mobbning i tid och otid, sånt förstör stämningen här inne, men det inser ni säkert inte ens själva. Jag har haft många mycket trevliga stunder framför datorn med många underbara människor härifrån odla, men det är slut på den tiden nu, p.g.a. såna som dig som endast skriver för att racka ner på nån eller gnälla på forumledningen. Jag för min del tycker att Ingemar gjort ett enormt bra jobb och han arbetar vidare för att unvika fler bråkstakar, sluta gnälla på forumledningen, vi är väl vuxna människor. Och är det så att vi vuxna inte pallar trycket så är det bara att vandra vidare till andra forum, ingen tvingar oss kvar här. Nu har jag suttit på båda händerna i en vecka, faen va´skönt att äntligen få lätta på arslet och låta fingrarna fladdra över tangentbordet. Får väl sitta på dom en vecka till nu rolleyes.gif
Skatmor
CITAT
Mobbing kan förstöra en människas liv (självmord, men även ge svåra sår som sällan eller aldrig läks), så det är väldigt viktigt att alla engagerar sig och att man från ledningshåll i praktisk handling visar att man inte tolererar mobbing. Tyvärr är mobbing vanligt även i vuxenvärlden, med sjukskrivningar bl.a. som följd.

mad.gif
birgitek
CITAT (Skatmor @ 13-10-2005, 20:49)
[

mad.gif

Here we go again.....
Känner igen kommentaren från en tidigare debatt om mobbing, dock då från en annan signatur.
Jag blir lika rasande nu som då, hur i all världen kan man bara vara så patetisk att man jämför lite käftande mellan vuxna människor som frivilligt går in på ett internetforum med den fruktansvärda händelse där ett barns enda utväg för att slippa från sina plågoandar var att ta sitt liv.
Tycker att ditt inlägg är fruktansvärt osmakligt.
Birgit Ek
Snöflinga
Det är väl en himla skillnad på mobbing bland anonyma människor på forumet ( fast jag inte upplevt det så) Vuxna därtill !!!!!

I jämförelse med barn, som inte har något val..... Vi kan låta bli att läsa medan ungarna är skolpliktiga och måste vistas i en, för dem, utsatt miljö.

Ansvaret ligger på oss vuxna och nu menar jag alla...... Skolpersonal, föräldrar, fritids, ja alla vuxna som ser att någon far illa ...

I skolan där jag arbetade förut, gjorde vi tidigt en arbetsplan mot mobbing. Alla barn fick en ritning över skolområdet, där de fick pricka in de ställen som de tyckte att det förekom mest bråk på. Anonymt, givetvis. Det hjälpte oss när vi gick rastvakter att vara extra observanta just där. Pratade också mycket om mobbing i klasserna, spelade rollspel o.s.v.

Skolan är barnens arbetsplats, undrar hur många vuxna skulle tolerera den miljö som de måste leva i blink.gif
Skatmor
Snöflinga Skickat den 13-10-2005, 21:40
CITAT
Det är väl en himla skillnad på mobbing bland anonyma människor på forumet ( fast jag inte upplevt det så) Vuxna därtill !!!!!

Förstår inte varför man skulle förneka att mobbning förekommit såväl på Odla som på andra ställen i samhället, även om den tragiska händelsen med Måns som berört många människor djupt, inte kan jämföras med vuxenmobbningen i alla dess former. I skolan är det ofta den mobbade som förflyttas till en annan skola eller klass och vid sådana fall kan man fråga sig varför det är mobboffret som skall förflyttas? Det vore väl mer relevant att mobbaren blev förflyttad. Den elev som är hård och okänslig får således stanna kvar i sin invanda skolmiljö men den som är mest utsatt får flytta på sig. Dessutom löser det väl problemen för skolledningen då mobbföräldrarna säkert motsätter sig skolflytt på grund av deras barns mobbbeteende. I en intervju i Expressen med föräldrarna till Måns, framhöll de att skolan inte accepterade Måns- "De tyckte inte om honom. Det var Måns som skulle ändra sig".
Han misshandlas, blir retad och får sina glasögon krossade.
Gång på gång dokumenterar skolan kränkningarna mot Måns.
Dokumenten ger en skrämmande bild av den verklighet Måns tvingades leva i. Trots det ansåg inte skolan att han var utsatt för mobbning.

http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly...ly.jsp?a=451564

Expressen
pejori
CITAT (Skatmor @ 13-10-2005, 20:49)
mad.gif

du är bara för mycket mad.gif mad.gif mad.gif
det enda du skriver om är olykor och katastrofer mad.gif
du måste älska att frossa i andras olyckor, som du dessutom spär på med elaka komentarer. mad.gif
att du bara orkar wacko.gif
Snöflinga
Skatmor, jag vidhåller att JAG inte upplevt någon mobbing, i ordets rätta bemärkelse här ......... och att sedan påstå att jag förnekar det är väl något magstarkt mad.gif

Jag är en vuxen individ och vet mycket väl vad jag tycker, det är som Reserv skriver s.a.s. en tolkningsfråga, lusläser man svaren och tolkar dem som fan läser bibeln så hittar man säkert ett och annat att känna sig kränkt av......

Anser att detta är ett forum för olika åsikter, har någon en avvikande mening så kallas det; diskussion... ej mobbing wacko.gif
zaaritha
Mobbing; det är allvarligt o ger sår i själen för all framtid! Man kan aldrig reagera "normalt" på sociala möten!!
Man undrar alltid: "Vad tänker hon (han)???
Bobbo
Tror mycket handlar om föräldrarna till de barn som mobbar. Det är deras ansvar att uppfostra sina barn, inte skolorna.

Visst har lärarna ett ansvar när barnen är i skolan det är inte det jag menar.
Men i dagens samhäller har inte föräldrarna tid och intresse för sina barn och det visar sig nog mycket i skolan.

Vill poängtera att jag inte menar att ALLA föräldrar inte har tid för sina barn men det är många.

Har en bror som blev mobbad under hela sin skolgång och det har påverkat hela hans liv. Idag är han lärare! smile.gif *stolt*

Detta är min uppfattning och jag vill inte att någon ska ta illa upp! wub.gif
Skatmor
CITAT
Skickat den 15-10-2005, 20:49
--------------------------------------------------------------------------------
Tror mycket handlar om föräldrarna till de barn som mobbar. Det är deras ansvar att uppfostra sina barn, inte skolorna.

Men i dagens samhäller har inte föräldrarna tid och intresse för sina barn och det visar sig nog mycket i skolan.

Jag håller med dig om att föräldrarna har en stor inverkan på sina barn men att de ofta inte "tar på allvar" att deras barn är mobbare, man vill helst inte tro att så är fallet utan man förnekar att det egna barnet utsätter andra barn för mobbning Det är mycket olyckligt när så är fallet för på så sätt kan mobbingen fortsätta år efter år, och när då inte skolorna tar ansvar och försöker lösa mobbproblemen utan bara dokumenterar vad som hänt och undanhåller fakta för föräldrarna , ja då blir det hela olösligt och den som är mobbad känner inget stöd från skolan vilket ju resulterade i depression och i Måns fall med att han tog sitt liv. Man frågar sig om det inte fanns någon skolpersonal i de två skolorna som såg att Måns behövde hjälp och stöd och fanns där ingen som"såg" att det handlade om ren mobbing och inte bara " bråk och konflikter" som det står i den undanhållna dokumentationen där Måns var inblandad.
I vuxenmobbningen som är mer sofistikerad, kan också den som blir utsatt för de hårdhudade mobbarna som ofta dominerar och bestämmer umgängestonen på arbeten och i andra sammanhang, bli deprimerad och satt ur spel, ofta med sjukskrivning som följd. Där härskar också förnekelsen från mobbarnas sida och de känner sin styrka med att de är i majoritet. Denna typ av mobbning sker ofta på ett utstuderat sätt. Enligt expertis så är mobbaren en person som inte fått utveckla sin kreativitet tillräckligt och som därför inte kan hantera sina besvikelser och frustrationer på annat sätt än att utsätta andra för kränkningar av olika slag. Mobbare är människor som söker göra sin situation hanterbar genom att skaffa sig makt via mobbningsrädsla över sin omgivning.
Enligt fakta från Lärarnas Riksförbund "så kan den som drabbas av mobbning komma in i en allvarlig livskris som i grava fall kan leda till total utslagning från gemenskapen och arbetslivet, förstörd hälsa eller självmord. SCB har beräknat att närmare 250 000 personer mobbades av arbetskamrater eller chefer under det gångna året. För eleverna är siffran ca 100 000 per år enligt Barnombudsmannen. Många av dessa upplever sig mobbade av sina lärare. Ca 200-300 personer begår årligen självmord på grund av mobbning".
Dessa dystra siffror talar sitt eget språk.

http://www.stina-thorin.se/lararforbundet.html
Lärarnas Riksförbund
Annkina
CITAT (Bobbo @ 15-10-2005, 20:49)

Vill poängtera att jag inte menar att ALLA föräldrar inte har tid för sina barn men det är många.

Har en bror som blev mobbad under hela sin skolgång och det har påverkat hela hans liv. Idag är han lärare! smile.gif *stolt*

Detta är min uppfattning och jag vill inte att någon ska ta illa upp! wub.gif

Håller med dig. Jobbar inom skolan och reagerar varje gång något sånt här kommer upp.
Självklart är det fruktansvärt tragiskt det som hände med Måns. Allt som dokumenterats mm från skolorna, men ingen som gör något. Fast vet VI att skolan inte gjort något. De har tystnadsplikt, får inte prata, det får bara föräldrarna och att de är hatiska mot skolan är naturligt. De har förlorat sin son.

Största ansvaret ligger på mobbarnas föräldrar, inte på skolan. Dagens samhälle väntar sig att skolan ska ta hand om allt, när togs föräldrarnas ansvar bort?

Nu ska jag inte försvara hans skolor för de vet jag ingenting om. Kan bara se till de skolor jag arbetat på. Där hade det inte bara gått förbi. Men vad kan man som personal göra mer än att prata, prata och åter prata? Det finns utarbetade mobbingplaner som är bra, mobbingteam som har gått utbildningar för att veta hur de ska handla, men om det ändå inte hjälper. Vad gör man?

Sedan är det som om mobbing bara finns inom skolan. Mobbing finns i hela samhället. Skola, fritid och inom våra arbetsplatser. Det är inget fenomen som bara finns i skolan.

Avslutar med att säga att det är FRUKTANSVÄRT att en 13 åring ska må så dåligt att den enda utvägen är att ta sitt liv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon