Jill-Ulrika
Nu när mina två amplar med hänglobelia+pelargon och hänglobelia+petunia, sjunger på sista versen, undrar jag om det inte finns något man kan ersätta dem med. Eftersom mina ampelkrukor är så fula måste jag ha något som hänger över kanten som hänglobelian gör.

Har sökt runt lite på odla för att få tips på ampelväxter som klarar hösten och vintern, men utan något egentligt resultat. Det kan kanske bero på att jag inte riktig vet vad jag ska använda för sökord men också att det faktiskt inte finns hängande växter som klarar en vinter utomhus, eller?
cinapuff
Murgröna kanske skulle fungera?
Är inte säker, men har för mig att de sa att de funkade på plantskolan när jag frågade om höst/vinterväxter..
Lady Hamilton
Kanske du kan gå ut i naturen och hitta te.x. enris eller granris som du kan arrangera på något vis? Och sedan "pynta" det efter smak, röda bär eller något. Till Halloween kan du pynta med något orange och till jul kan du använda "julpynt"
wink.gif Ja det är vad jag kan komma just nu smile.gif
Jill-Ulrika
CITAT (cinapuff @ 12-10-2005, 16:15)
Murgröna kanske skulle fungera?
Är inte säker, men har för mig att de sa att de funkade på plantskolan när jag frågade om höst/vinterväxter..

Ja, murgröna låter som en idé. Jag har lite i en blomlåda på balkongräcket som jag kanske kunde plantera om. Frågan är bara om det kan klara en omplantering?
Jill-Ulrika
Äntligen!
Har hittat lite odlingstips som jag tänkte dela med mig av:
http://www.odla.nu/artiklar/krukor_med_hos...stfagring.shtml
http://www.odla.nu/artiklar/hostkrukor.shtml
http://www.odla.nu/artiklar/vinterfint.shtml

Där framgår också murgrönan som ett bra vinteralternativ.Sen fanns det visst nåt som hette Ophiopogon jaburan 'Aureovariegatus' (vad det heter i vardagstal vet jag tyvärr inte, det gör det ju extra lätt att fråga om i plantskolan, NOT) huh.gif
Plister(?) och silvergirland låter också kul att ha i ampeln
Plötsligt, har vinter på balkongen fått en helt ny innebörd rolleyes.gif
Jif
Förra sommaren hade jag en blå sommarblomma i mina balkonglådor som höll sig fin hela vintern! Den dog säkert med frosten men den vissnade inte ihop speciellt mycket och de blå blommorna satt kvar på stjälkarna som eterneller. Visserligen slokade de över kanten men det var bara dekorativt... Jag kommer tyvärr inte ihåg vad de hette.
Jill-Ulrika
CITAT (Jif @ 19-10-2005, 00:06)
Förra sommaren hade jag en blå sommarblomma i mina balkonglådor som höll sig fin hela vintern! Den dog säkert med frosten men den vissnade inte ihop speciellt mycket och de blå blommorna satt kvar på stjälkarna som eterneller. Visserligen slokade de över kanten men det var bara dekorativt... Jag kommer tyvärr inte ihåg vad de hette.

Synd att du inte minns namnet. Fast å andra sidan har jag inte hunnit komma igång med balkongen än. Har för mycket runt omkring mig. Däremot har pelargonerna, murgrönan och konstigt nog en sent blommande klematis hållt sig ganska bra ändå. Utöver det får jag allt skämmas. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon