Full version: Litet akvarium
lilla mamma
Jag har ett litet akvarium jaginte anvnder till fiskar. Jag har gruset kvar och en ljusramp, vad kan jag odla i det, kan jag ha kvar gruset i? Gr det att odla gesneriseer?
flaxss
du kan odla det mesta som krver mindre ljus hg fuktighet och vxer lngsamt annar som du har e vxte som gillar det andra men vxer frt s bler den fr stor du kan ven ta vittmossa som marktckande och ska du plantera s behver du jord ska du
bara odla i det kan du ha grusen dr och se bara stlla kruukorna p grusen fyll lite med vatten lggg p m,ossa s kommer dom vxa upp sen bara ta ut
dom som krukvxt i fsterkarmen
lycka till rolleyes.gif smile.gif
lilla mamma
Men om jag stter lgenergilampor i rampen d? borde inte det ge mer ljus.
Lady Hamilton
Jag har inte prvat men som jag har hrt r lgenergilampor vldigt bra att anvnda som vxtljus smile.gif
pejori
odla hoyasticklingar smile.gif smile.gif
GoSatta
jag krt epifytiska kaktusar, ormbunkar och orchideer i mitt mini akvarium med lgenergi fungerar utmrkt. nda man mste tnka p r att ha en flkt i akvariumet s inte luften str still fr d blir det mggel.
Maria i Helsingborg
CITAT (pejori @ 12-10-2005, 19:35)
odla hoyasticklingar smile.gif smile.gif

hear, hear tongue.gif
flaxss
snna lampor funkar ng bra
fr jag har ju mitt sexkantiga som ett plantering som jag byggt upp med sten,mossa,rtter m.m
tror jag ng vill dra det till odling istllet lter mer itresanttt laugh.gif smile.gif rolleyes.gif unsure.gif
Carex
Bli orkidbiten!
lilla mamma
Flkt? Men om jag inte lgger p tckglaset?
GoSatta
om du inte lgger p tckglaset s r ju hela meningen med att odla i ett akvarium borta = den hga luftfuktigheten, utan blir det mest en anorlunda kruka. men det gr ju det ocks.

Ska du kra med tckglas och flkt s kr jag och dom flesta andra med skp vanliga dataflktar som gr att kpa billigt p alla databutiker. Flkten ska vara innuti akvariumet och bara skapa cirkulation, den ska inte suga in eller blsa ut luft ur akvariumet.
pejori
CITAT (lilla mamma @ 13-10-2005, 07:55)
Flkt? Men om jag inte lgger p tckglaset?

jag lgger p tckglas, men har ingen flkt i mitt wub.gif wub.gif
inga mgelproblem dr. smile.gif smile.gif
iofs. lyffter jag p glaset ofta, d jag kollar om det r rtter, eller stter ner nya sticklingar rolleyes.gif
bra med fukt, inget mgel smile.gif
peppci
Jag har tckglas med lite hl i. blir fuktigt i akvariet men hoyan ovanfr stor trivs ox.
lilla mamma
Tack fr tipsen
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon