Full version: Litet akvarium
lilla mamma
Jag har ett litet akvarium jaginte använder till fiskar. Jag har gruset kvar och en ljusramp, vad kan jag odla i det, kan jag ha kvar gruset i? Går det att odla gesneriseer?
Alexander-VG-zon3
du kan odla det mesta som kräver mindre ljus hög fuktighet och växer långsamt annar som du har e växte som gillar det andra men växer fårt så bler den för stor du kan även ta vittmossa som marktäckande och ska du plantera så behöver du jord ska du
bara odla i det kan du ha grusen där och se bara ställa kruukorna på grusen fyll lite med vatten läggg på m,ossa så kommer dom växa upp sen bara ta ut
dom som krukväxt i fösterkarmen
lycka till rolleyes.gif smile.gif
lilla mamma
Men om jag sätter lågenergilampor i rampen då? borde inte det ge mer ljus.
Lady Hamilton
Jag har inte prövat men som jag har hört är lågenergilampor väldigt bra att använda som växtljus smile.gif
pejori
odla hoyasticklingar smile.gif smile.gif
GoSatta
jag kört epifytiska kaktusar, ormbunkar och orchideer i mitt mini akvarium med lågenergi fungerar utmärkt. ända man måste tänka på är att ha en fläkt i akvariumet så inte luften står still för då blir det möggel.
Maria i Helsingborg
CITAT (pejori @ 12-10-2005, 19:35)
odla hoyasticklingar smile.gif smile.gif

hear, hear tongue.gif
Alexander-VG-zon3
sånna lampor funkar någ bra
för jag har ju mitt sexkantiga som ett plantering som jag byggt upp med sten,mossa,rötter m.m
tror jag någ vill ädra det till odling istället låter mer itresanttt laugh.gif smile.gif rolleyes.gif unsure.gif
Carex
Bli orkidébiten!
lilla mamma
Fläkt? Men om jag inte lägger på täckglaset?
GoSatta
om du inte lägger på täckglaset så är ju hela meningen med att odla i ett akvarium borta = den höga luftfuktigheten, utan blir det mest en anorlunda kruka. men det går ju det också.

Ska du köra med täckglas och fläkt så kör jag och dom flesta andra med skåp vanliga datafläktar som går att köpa billigt på alla databutiker. Fläkten ska vara innuti akvariumet och bara skapa cirkulation, den ska inte suga in eller blåsa ut luft ur akvariumet.
pejori
CITAT (lilla mamma @ 13-10-2005, 07:55)
Fläkt? Men om jag inte lägger på täckglaset?

jag lägger på täckglas, men har ingen fläkt i mitt wub.gif wub.gif
inga mögelproblem där. smile.gif smile.gif
iofs. lyffter jag på glaset ofta, då jag kollar om det är rötter, eller sätter ner nya sticklingar rolleyes.gif
bra med fukt, inget mögel smile.gif
peppci
Jag har täckglas med lite hål i. blir fuktigt i akvariet men hoyan ovanför stor trivs oxå.
lilla mamma
Tack för tipsen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon