Annelie32
Jag har nu köpt på mig en massa blad av Saintpaulior och jag undrar kan man
asså jag har en fyrkantig plåtlåda som jag tänkte fylla med jord och ställa under extra belysning
sätter jag bara ned bladen med skaftet neråt eller ska jag sätta hela bladet under jorden eller ska jag lägga dom i jorden eller ska jag sätta halva bladet i jorden ???????????????

jag tycker det verkar knasigt detta smile.gif
jag har aldrig lyckats med Saintpaulior förut men nu ska jag lyckas
tror jag har vattnat ihjäl dom förut när jag köpt såna på affären.
Gertie
http://web.telia.com/~u33113249/start.htm

Här är mycket bra beskrivning på hur man gör.

PM:ar dig också.
krukan
Jag brukar sticka ner bara skaftet i jorden, och se till så att det inte kommer vatten på själva bladet när jag fuktar jorden. Det kan ta flera månader innan ett nytt skott tittar upp ovan jord, men så länge själva bladet ser fint ut behöver du inte misströsta. Akta bara så det inte blir för blött, då kan alltsammans ruttna istället.

En liten låda med jord duger bra, tänk på att st paulor gillar att ha trångt runt rötterna, så ställ plantorna sedan i en liiiten kruka. Då minskar också risken för övervattning.
Annelie32
TACKAR tackar

men jösses Gertie så fina krukor du gjort själv
hur har du gjort dom ??
så ska jag med göra om du bara förklarar smile.gif hähä dom va superfina
mycket bra info på din sida oxå
jag ska nog följa det som står slaviskt smile.gif
Gertie
Det är INTE min sida.
Det var bara ett tips på var det finns bra beskrivning av hur man gör.
Tittiluringen
hej!
ett enkelt vattningstips för att undvika vatten på bladen... ställ krukan i skål... häll i vatten i skålen , låt dra och häll bort överflödigt vatten.

Kram Titti
smile.gif
Gertie
Ett annat knep är att vattna med varmt (38 - 40 gr.) vatten.
Då blir det inga fläckar på bladen, om de inte står i sol.
lilla mamma
Hemsidan, Annelis santisparadis är livsfarligt på våren.... eller årets tider när hon säljer plant
Carex
Det är bara att peta ner bladen med hela skaftet i jorden och bladet precis ovanför jordytan. Jag har fått massor av blad att ta sig i stora krukor som undervegetation åt andra växter, det är inte så knepigt. Kan man glömma bort dem i en torr kruka och de tar sig ändå, så som jag gör, så kommer du att få ett prima resultat med alla dina omsorger!
Annelie32
jag har nu planterat alla i en fyrkantig form problemet är ju att det inte är något hål underfrån
men den står ljust till så jag ids inte vattna något mer nu då utan väntar till det är kruttort innan jag vattnar igen då lite försiktigt.
så får vi se om jag lyckas denna gång wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon