Full version: Soptunnebås
Nicke i Tranås
Hej på er alla !

Har fått i uppdrag av hustrun att göra nåt åt den fula soptunnan.
Ska just till att gjuta en platta med nåt enkelt staketliknande runt om.
Kunde vara kul att få nåt tips . rolleyes.gif
AndreasBlomquist
Gör ett par stolpar i hörnen och sätt fast ett armeringsnät mellan dessa och ovanför som ett tak. Sen kan du ju plantera ett par klängväxter som Klematis, Humle eller något annat snabbväxande som täcker in och döljer det hela. Pipranka kanske?

Var i Tranås bor du Nicke?
Nicke i Tranås
Tack för tipset.

Klängväxter är ju jättebra, men det ser lite trist ut på vintern.
Men det kan ju växa på ett enkelt spälstaket också.
Jag bor brevid sjukhuset nära hamnen.
Jag har lite problem med att lägga in bilder, då jag har fel format.
Hur ändrar man det? Jag är kass på datorer.

MVH Nicke
Gåsis
Det kanske inte syns så bra på bilden men det är byggt med gammalt hässjevirke som spikats lite glest. Nu slingrar dessutom en klematis där på sommaren.

/Åsa
karjo
Välkommen hit!

Jag kommer också från Tranås, och jag är inte den enda här som gör det. Kul! smile.gif

Ang. filformat. Det bästa är att ha ett bildprogram tex photoshop och öppna bilden där och sedan välja att spara den som ett annat format. Det fungerar oxå i paint! och det har du kanske, det tror jag alla har. Lycka till! smile.gif
Susanne i Linköping
CITAT (karjo @ 13-10-2005, 13:03)
Det fungerar oxå i paint! och det har du kanske, det tror jag alla har.

Nix, inte alla. Inte jag i alla fall. rolleyes.gif Vad är det för konstig programvara som "alla" har, finns det sådan?
Gåsis
Om man har PC tror jag att det oftast ligger med Paint som bassortiment eller vad det kallas. Öppna en bild, högerklicka och välj redigera. Sen går det bra att förminska bilden om du går in på bild. Om du har ett bättre bildredigeringsprogram, välj då öppna med och ta det bättre programmet.

/Åsa
Nicke i Tranås
Så här blev det , lite mörkt när kortet togs. I vår sätter jag en spaljé runt utsidan, sen ska det väljas någon lämplig klängväxt.

AndreasBlomquist
Det blev ju väldigt bra!
mulle
Gåsis, jag gillade din variant massor och tänker utan samvetskval sno idén för att gömma bakre delen av min plastiga fula varmkompost!
Den modellen passar utmärkt här på landet!
Mulle smile.gif
Gåsis
Jag gillar den också, tycker den smälter in bra och kostade bara några spikar att göra. Men det är sig inte längre riktigt likt runt "bingen" det har liksom blitt en lite rabatt med wacko.gif

Nickes blev snygg den med, jag gillar när det är lite glest byggt så att det kan växa lite klättrare.

/Åsa
Nicke i Tranås
Vilken grönska!

Tänk vad mycket fint det går att göra. med lite fantasi.
Längtar redan till våren o sommaren me alla tilltänkta projekt.

Nicke
vihemma
CITAT (Nicke i Tranås @ 13-10-2005, 11:42)
Jag har lite problem med att lägga in bilder, då jag har fel format.
Hur ändrar man det? Jag är kass på datorer.

Hej Nicke och alla andra också.

Här finns ett pyttelitet tilläggsprogram till Windows XP som är alldeles förträffligt att använda:
Image Resizer

Installera det, så är det sen bara att högerklicka på en bild,
välj Rezise Pictures, då får man upp en meny där man kan
ändra storlek(utrymme på disk), format eller bägge och.

Väldigt enkelt och helt gratis.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon