fjodor
Har möjlighet att tömma ur en trekammarbrunn från grannen... inga längre sträckor så det går med slang...

Tänkte gödsla gräsmattan och blommorna med det..

Men det kanske inte alls är bra???

Trädgårdslandet får vara ifred, denna gång.

Synpunkter???

Grannen har inga konstigheter för sig och använder inte specilellt mycket kemikalier i hushållet. Tvättmedel förståss och diskmaskin.

Fjodor
Gunnar
Är du säker på att grannen inte har något som kan sprida smitta. Du bör nog också kolla med miljö- och hälsoskyddskontoret i kommunen. Jag tror inte att de tycker att det är helt lyckat.

Hälsningar Gunnar
fjodor
Jag känner grannen väl och vet vad han har för vanor (ovanor) inga onydiga kemikalier där inte...

Kanske har du rätt. Därav min fråga.

Men kommunen SKITER jag i.. de skiter ju i oss...'

fjodor
gammelnalle
OM det är som du säger (inga kemikalier ) så har jag svårt att förstå varför man INTE skulle göra det.

Hästskit eller Grispiss , skulle det vara bättre??

Jag känner väl också en viss tvekan till grönsakslandet... men pumpa på du bara!!

b
KURT
CITAT (gammelnalle @ 13-10-2005, 20:48)
OM det är som du säger (inga kemikalier ) så har jag svårt att förstå varför man INTE skulle göra det.

Hästskit eller Grispiss , skulle det vara bättre??

Jag känner väl också en viss tvekan till grönsakslandet... men pumpa på du bara!!

b

Vore det bara piss så vore det inget problem. I det här fallet så skulle jag låta grannen betala för slamtömningen.
stina
Stanken!!!!! Det luktar ju skit nåt nordinnerligt när man tömmer en brunn. Fast det kanske försvinner snabbt....

/Stina
Gåsis
Jag undrar om inte tömning av trekammarbrunnar regleras i miljöbalken, kanske skulle du kolla om man ens får tömma den själv. Men jag vet inte.

/Åsa
KURT
CITAT (Gåsis @ 14-10-2005, 09:16)
Jag undrar om inte tömning av trekammarbrunnar regleras i miljöbalken, kanske skulle du kolla om man ens får tömma den själv. Men jag vet inte.

/Åsa

Eftersom kommuneerna alltid kräver att man har brunn (om man inte är ansluten till avloppsnätet), så är det ju knappast OK att för samla upp skiten och sedan bara punpa ut den!
Lady Hamilton
CITAT (KURT @ 14-10-2005, 09:50)
Eftersom kommuneerna alltid kräver att man har brunn (om man inte är ansluten till avloppsnätet), så är det ju knappast OK att för samla upp skiten och sedan bara punpa ut den!

Om reglerna är lika över landet så är det endast jordbruks fastigheter som får tömma brunnen själva. Och det innebär att även om du "tjuvtömmer" brunnen själv så kommer de ändå att tömma och debitera dig för det.
gammelnalle
Hmm trodde en annan skulle svara här... så mitt svar gäller bara mig!!

Det är INTE för att slippa tömningen av brunnen som han frågar, vad jag kan se, utan för att GÖDSLA sin gräsmatta och nåt mer..

En 3-kammarbrunn blir fort full efter tömning...
och jag vet inte ur vilken av kamrarna som fjodor tar/tänker ta sitt gössel...
men i tredje kammaren är det rätt så avsedimenterat....

Hos mig skötte naturen själv tömningen under ett antal år... INTE kommunen...

Jag vill absolut inte uppmuntra till lagbrott men.... nå´n dj...la ordning får det va (fritt efter CH Hermansson)

Jag hänger på /kapar denna tråd och frågar:

FINNS DET NÅGOT OLÄMPLIGT ur växtsynpunkt att göra som fjodor har tänkt sig??

b
fjodor
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

kapa på du bara nallis.. precis så BORDE jag ju skrivit..

men ingen tycks VETA!!??

så jag har vattnat rosorna i helgen med detta vatten... och inte luktar det "vatten från Köln" precis... men doften försvinner fort..

fjodor
KURT
CITAT (gammelnalle @ 14-10-2005, 19:11)
Hmm trodde en annan skulle svara här... så mitt svar gäller bara mig!!

Det är INTE för att slippa tömningen av brunnen som han frågar, vad jag kan se, utan för att GÖDSLA sin gräsmatta och nåt mer..

En 3-kammarbrunn blir fort full efter tömning...
och jag vet inte ur vilken av kamrarna som fjodor tar/tänker ta sitt gössel...
men i tredje kammaren är det rätt så avsedimenterat....

Hos mig skötte naturen själv tömningen under ett antal år... INTE kommunen...

Jag vill absolut inte uppmuntra till lagbrott men.... nå´n dj...la ordning får det va (fritt efter CH Hermansson)

Jag hänger på /kapar denna tråd och frågar:

FINNS DET NÅGOT OLÄMPLIGT ur växtsynpunkt att göra som fjodor har tänkt sig??

b

Enda problemet ur växtsynpunkt är man naturligtvis bör undvika grönsaker. Samt att om man har det på gräsmattan så vet man inte riktigt hur näringsrikt det verkligen är. Så för att undvika att gräset (eller blommor/träd som man gödslar) bränns så bör man göra det i samband med regn. Så gör man ju också med konstgödsel.
fjodor
Tack för svar!!

fjodor
160kvm stort hus
fast vad gör du om ditt gödselvatten kommer ner i grundvattnet?

När jag studerade på naturbruksgymnasiet funderade vi på att ta våra toa tanakr och använda det som gödsel på åkrarna.

Men det fick vi inte bla pga att människor tex äter p-piller och det är inte bra att dom hormonerna hamnar i marken.
Eller olika medeciner osv.

Jag tycker att dt låter om en dålig idé.

Bara för att andra gör fel betyder det inte att det är fritt fram för resten.
Man kan väl föregå med gott exempel istället?

Mvh G
Annkina
Jag fortsätter med trådkapning om det är ok?

Föräldrarnas granne är bonde. Han tömmer brunnar åt sommarstugeägare och även bofasta ibland. Detta kör han ut på sina åkrar som han har säd på.

Får man göra så?
KURT
CITAT (Annkina @ 18-10-2005, 17:47)
Jag fortsätter med trådkapning om det är ok?

Föräldrarnas granne är bonde. Han tömmer brunnar åt sommarstugeägare och även bofasta ibland. Detta kör han ut på sina åkrar som han har säd på.

Får man göra så?

Det finns generella bestämmelser om spridning av gödsel, men sedan har varje kommun tilläggsbestämmelser. Oftast skall tilläggsbestämmelserna förhindra att boende drabbas av lukt o s v . Sprids detta på vallodling och under "rätt" säsong så är det nog inget hälsoproblem. Att sedan bonden förmodligen tjänar svarta pengar på tömningen av brunnarna är en annan sak!
lilla mamma
Låt bonden känna svart, vad spelar det för roll.
Annkina
CITAT (lilla mamma @ 20-10-2005, 08:55)
Låt bonden känna svart, vad spelar det för roll.

Jag bryr mig inte ett skvatt om att han tjänar pengar på det. Undrar bara som det är så bra för naturen att köra ut så mycket avlopp på åkrarna.
lilla mamma
Bra för naturen, det är så mycket tjafs om bra för naturen.
Ibland suckar jag när jag hör den frasen. Hur bra är konstgödseln i så fall.

Avföring och urin är i alla fall naturligt.

Tänk på alla transporter, råämnesbrytning, kemikalieprocesser och allt som föregår utspridningen.
KURT
CITAT (lilla mamma @ 20-10-2005, 10:00)
Bra för naturen, det är så mycket tjafs om bra för naturen.
Ibland suckar jag när jag hör den frasen. Hur bra är konstgödseln i så fall.

Avföring och urin är i alla fall naturligt.

Tänk på alla transporter, råämnesbrytning, kemikalieprocesser och allt som föregår utspridningen.

Visst är det naturligt. Kan också innehålla naturlig E. coli EHEC, men på friska människor så rensar den ju bara magen.
lilla mamma
Det var inte så jag menade.

Men du Kurt har du nånsin träffat ngn e-coli infekterad pat? Har du sett dig i spegeln, du har dem själv i mun och näshåla och märker inte av det.

Nej, du märker inte av ecoli om du är frisk,

ehec är jag inte insatt i fullt ut så jag tänker inte diskutera det ämnet.
KURT
CITAT (lilla mamma @ 20-10-2005, 12:49)
Det var inte så jag menade.

Men du Kurt har du nånsin träffat ngn e-coli infekterad pat? Har du sett dig i spegeln, du har dem själv i mun och näshåla och märker inte av det.

Nej, du märker inte av ecoli om du är frisk,

ehec är jag inte insatt i fullt ut så jag tänker inte diskutera det ämnet.

Det har betydelse vart man sprider ut gödsel, och det har betydelse om gödseln är färsk eller brunnen:

http://www.sva.se/dok/1110.htm

lBåde salmonella och EHEC är mycket tåliga bakterier som kan finnas kvar länge, mer än ett år i smittad gödsel eller i avloppsslam. Sprids gödsel eller avloppsslam på jord kan smittan likaså finnas kvar länge. Minst 4 månader har EHEC-smitta t.ex. visats kunna finnas kvar på naturligt förorenad betesmark. Men hur länge beror i stor utsträckning på t.ex. klimat och jordart. SVA har pågående forskning om detta.
stina
Så här står det om säckad jord/gödsel på SVA's hemsida. Vad ska man gödsla med egentligen....

"Säckad jord eller gödning för användning i hemträdgårdar blandas ihop av olika material, t.ex. kan det ingå torv, sand, gödsel från djur, avloppsslam och biologiskt avfall. Hur och om dessa fraktioner behandlats för att oskadliggöra smittämnen anges oftast inte. Därför bör försiktighet iakttas vid hantering av dessa och vid skörd från sådan gödslad jord."
KURT
Om man bara undviker att gödsla i direkt anslutning till skörd (och det skall man ändå inte göra), och försöker få välbrunnen gödsel. Så är det inget större problem.
Annlo
CITAT (fjodor @ 12-10-2005, 19:57)
Grannen har inga konstigheter för sig och använder inte specilellt mycket kemikalier i hushållet. Tvättmedel förståss och diskmaskin.

Tycker väl inte det låter så jättehälsosamt för dina växter o övrig natur att hälla ut denna blandning... sad.gif
Även om din granne använder dessa medel med måtta så räcker det nog med rätt lite för att vara missgynnade för vår växtlighet...

Vill du gödsla med "naturliga" medel så sätt dig på en hink vettja'! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon