Full version: Julstjrna
eluro
Hej!

Jag bara undrar om Julstjrnor kan f rda blad igen. Har en blomma p jobbet som r frn frra julen men den har inga rda blad. Kommer de av sig sjlva eller mste man gra ntt frst? Tacksam fr svar.

Daniel laugh.gif
peppci
Den mste kylas frs. Jag har gett upp och har dom som grna farliga vxter.
Carex
I en av mina bcker str det att den mste ha tolv timmars TOLTALT mrker under dygnet fr att blommma, det str inte hur mnga dygn. Antar att det r d de rda hgbladen utvecklas.
Obesrvera att bara lite ljus frn en svag gldlampa kan frstra mrkerperioden.
sa, mlardalen zon 2
Kyla vill inte julstjrna ha, de mr mycket dligt av kyla och drag. Dremot brukar de behva kortdagsbehandling. I ca 8-10v mste man se till s dagen r runt 11-12timmar, resten av tiden ska det vara kolsvart, det kan rcka med att det lyser en gatlykta utanfr fnstret fr att blomningen ska bli dlig eller utebli.
stennie
Hmmm..i vintras satte jag en julstjrna som brjade se lite trkig ut i mitt badrumsfnster och den fick d nya rda hgblad och ven blommor igen...sedan har den sttt ute i mitt drivhus hela sommaren och fr ett par veckor sedan kte den in i badrumsfnstret igen...ska bli spnnande och se om den fr nya rda blad smile.gif

Till saken hr att i det fnstret kommer inget ljus utifrn p kvllen.Ljus fr den de korta stunder d man gr p toa eller duschar frsts, men jag hopppas p gott resultat smile.gif
saF
Jod. De kan f rda blad igen. Jag har sjlv haft en julstjrna i flera r och varje vinter s fr den massor med rda blad. Grejen r den att den mste f lika mycket ljus som mrker fr att de rda bladen ska komma. Kylt ner den har jag aldrig gjort. Dremot ska man inte ha frukt i nrheten fr det gillar inte julstjrnan. Sen vill den nog inte ha verdrivet varmt heller. Ha lite belysning tnd p eftermiddagen/kvllen s kommer du skert ocks att f rda blad. Lycka till! smile.gif
anders
Vi har haft en julstjrna i fnstret i mnga r. Den blir fr stor ibland och vi har klippt ner den. I r kom det rda blad. Inget extra ljus eller mrker.

anders
GoSatta
vrme r inga problem, dom r vldigt populra i asien runt ekvatorn och dr r det varmt ret runt.
Citrusflickan
Julstjrnor r kortdagsvxter. De krver en oavbruten mrkerperiod en viss del av dygnet fr att blomma och fr att anlgga nya hgblad. Problemen r allts inte att den vill ha mer ljus, utan den vill ha det mrkt oavbrutet. Om man brjar belysa mitt i en mrkerperiod str man dess rytm och den blir ledsen.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon