Hej!
Jag bara undrar om Julstjärnor kan få röda blad igen. Har en blomma på jobbet som är från förra julen men den har inga röda blad. Kommer de av sig själva eller måste man göra nått först? Tacksam för svar.
Daniel
Den måste kylas förs. Jag har gett upp och har dom som gröna farliga växter.
I en av mina böcker står det att den måste ha tolv timmars TOLTALT mörker under dygnet för att blommma, det står inte hur många dygn. Antar att det är då de röda högbladen utvecklas.
Obesrvera att bara lite ljus från en svag glödlampa kan förstöra mörkerperioden.
Åsa, mälardalen zon 2
13-10-2005, 12:42
Kyla vill inte julstjärna ha, de mår mycket dåligt av kyla och drag. Däremot brukar de behöva kortdagsbehandling. I ca 8-10v måste man se till så dagen är runt 11-12timmar, resten av tiden ska det vara kolsvart, det kan räcka med att det lyser en gatlykta utanför fönstret för att blomningen ska bli dålig eller utebli.
stennie
13-10-2005, 16:52
Hmmm..i vintras satte jag en julstjärna som började se lite tråkig ut i mitt badrumsfönster och den fick då nya röda högblad och även blommor igen...sedan har den stått ute i mitt drivhus hela sommaren och för ett par veckor sedan åkte den in i badrumsfönstret igen...ska bli spännande och se om den får nya röda blad
Till saken hör att i det fönstret kommer inget ljus utifrån på kvällen.Ljus får den de korta stunder då man går på toa eller duschar förstås, men jag hopppas på gott resultat
Jodå. De kan få röda blad igen. Jag har själv haft en julstjärna i flera år och varje vinter så får den massor med röda blad. Grejen är den att den måste få lika mycket ljus som mörker för att de röda bladen ska komma. Kylt ner den har jag aldrig gjort. Däremot ska man inte ha frukt i närheten för det gillar inte julstjärnan. Sen vill den nog inte ha överdrivet varmt heller. Ha lite belysning tänd på eftermiddagen/kvällen så kommer du säkert också att få röda blad. Lycka till!
Vi har haft en julstjärna i fönstret i många år. Den blir för stor ibland och vi har klippt ner den. I år kom det röda blad. Inget extra ljus eller mörker.
anders
GoSatta
25-04-2006, 14:00
värme är inga problem, dom är väldigt populära i asien runt ekvatorn och där är det varmt året runt.
Citrusflickan
25-04-2006, 14:20
Julstjärnor är kortdagsväxter. De kräver en oavbruten mörkerperiod en viss del av dygnet för att blomma och för att anlägga nya högblad. Problemen är alltså inte att den vill ha mer ljus, utan den vill ha det mörkt oavbrutet. Om man börjar belysa mitt i en mörkerperiod stör man dess rytm och den blir ledsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.