Full version: Klippa ner!
Tatta
Hejsan!

Vart ju stolt husägare för någon månad sedan.
Nu är det så att framför köksfönstret står det 3 stora buskar som skymmer nästan all utsikt från köket.
Nu är de iochförsig nästan utan blad men jag skulle vilja slippa se nakna grenar hela vintern.

Kan jag klippa ner dem nu eller riskerar de då att dö?
Eventuellt ska vi liks ta bort dessa men är inte säker än & känns dumt att begå mord wink.gif

http://spaces.msn.com/members/tattas/
Big Gardener
Det skulle ju vara bra om du angav vad det var för buskar du tänker klippa ned.
Tatta
CITAT (Big Gardener @ 13-10-2005, 08:00)
Det skulle ju vara bra om du angav vad det var för buskar du tänker klippa ned.

ja du.. om jag visste vad denheter skulle jag gärna det.
Ska se om jag kan få in en bild på den!
Tatta
NU så... kanske ingen bra bild.. men detta är alltså vår husfasad & där buskarna står.

kerstin z5-6
smile.gif fint , men en liten närbild på bladen , vore inte dumt -svårt att avgöra på det avståndet vilken buske det är ....
Tatta
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-10-2005, 08:57)
smile.gif fint , men en liten närbild på bladen , vore inte dumt -svårt att avgöra på det avståndet vilken buske det är ....

Fast nu har busken tappat alla blad *s*

Jisses vad jag är bra på detta wink.gif
Hannele
CITAT (Tatta @ 13-10-2005, 07:46)
Vart ju stolt husägare för någon månad sedan.

Grattis till huset! Om det inte finns några blad, så stör väl inte busken så mycket? Nya husägare ska alltid ta det lite lugnt med såg och sekatör första året, tills de kommit på, hur de vill ha det och lärt sej mer. Det är ganska få buskar man kipper ner helt och hållet, det vanligaste är att underhålla regelbundet, då och då, ta bort några gamla grenar ner till marken och lämna nya friska skott kvar. Vanligaste tiden för det är på vårvintern. Jag tycker du ska ta det lugnt nu, gå till biblioteket och låna lite trädgårdsböcker och drömma om våren i ditt nya hus. smile.gif
(Klipp bort störande grenar, men ta inte bort hela busken.)
Tatta
Huu.. lät ju både lugnt å klokt wink.gif

men du har nog rätt.
Känns bara trist att ha dessa grenar som utsikt varje dag smile.gif

Men.. du har nog ändå rätt !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon