Full version: Smittad naturgödsel
Gossen Ruda
Man börjar nu inse att den lovprisade nuturgödseln kan bära på olika smittämnen. Kogödsel kan vara Ehec-smittad t.ex. Har nog stått i dom flesta tidningar, här är en länk. Tacka vet jag Blåkorn. laugh.gif

GP
lilla mamma
Gödsel av djur har människor använt i alla tider, det är tur att media kan skrämma upp alla .
I så fall skulle alla som äter ngt odlat på mark gödslat med naturgödsel få Ehec Eller?
KURT
De får skaffa Separett toa åt kossorna!

SVA har också mera information på sin hemsida.
Gossen Ruda
CITAT (lilla mamma @ 13-10-2005, 08:52)
Gödsel av djur har människor använt i alla tider, det är tur att media kan skrämma upp alla .
I så fall skulle alla som äter ngt odlat på mark gödslat med naturgödsel få Ehec  Eller?

Det är inte så att man får Ehec bara för att man använt natur/kogödsel men risken ökas betydligt. I det senaste Ehecutbrottet här i Västsverige var det en salladsodling som vattnats med vatten från en å som blivit smittad av kor i omgivningen. Man skall vara medveten om riskerna och behandla allt "avfall" från människor och djur som potentiella smittokällor. Beträffande att använda människogödsel så har det orsakat många sjukdomsutbrott över världen.
lilla mamma
Det är nog skillnad på skit och skit också.
kerstin z5-6
I såna fal är jord , farligare eftersom den ibland görs av avloppsslam ..
KURT
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-10-2005, 13:28)
I såna fal är jord , farligare eftersom den ibland görs av avloppsslam ..

Letar man i vanlig trädgårdsjord så kan man ju utan problem hitta många farliga bakterier som t ex Clostridium tetani (orsakar stelkramp), Clostridium botulinum (orsakar botulism) och Bacillus anthracis (orsakar mjältbrand). I de flesta fall är det dock så små mängder av resp. bakterie att t o m skulle kunna äta jord utan att bli sjuk. När det gäller den stam av Escherichia coli som orsakar EHEC så kanske den bakterien finns i gödsel, men frågan är hur mycket som finns där och om den verkligen producerar toxin (det gör inte alla EHEC stammar).
lilla mamma
Peta dig i näsan med en provsticka och kolla vad du har där, e-coli och många andra tarmbakterier som nästan bara finns i ändtarm och nedre delarna av tjocktarmen. Hur hamnade de där?

Clostridium-släktet är ett sött släkte, så ehec är bara en lek jämfört med vad de kan göra.
kerstin z5-6
jepp -det är farligare med näsbakterier än kodynga smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kalle Mandelstam
Sedan är det ju lite skillnad på om man sprider ut okomposterad koskit i landet eller om man gödslar med brunnen gödsel...

/Kalle
Ingrid på Västkusten
Nä tacka vet jag häst ;-) och gräsklipp!

Hälsar Ingrid som kommer att använda skit i fortsättningen med
lilla mamma
Skitbra
Gossen Ruda
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 01-11-2005, 17:06)
Nä tacka vet jag häst ;-) och gräsklipp!

Hälsar Ingrid som kommer att använda skit i fortsättningen med

Hmm, och varifrån får du gräsklipp? Jag har sett din stora ( rolleyes.gif ) gräsmatta. biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Snälla grannar donerar (efter påtryckningar!!) så nog får jag en fem sex säckar per år. Lite för lite......men klart bättre än ingenting!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon