Full version: Miniväxter
Sulawesii
Vill skaffa mig ett akvarium att ha växter i. Har tänkt att det ska vara minisar. Och då undrar jag om jag kan få hjälp med vad det finns för miniväxter? Det finns ju minisaintpaulia och minisinningia, men det är allt jag kommer på för tillfället.
Gertie
Det finns ju massor av suckulenter.
Kolla den här sidan:
http://www.echeveria.freeserve.co.uk/lesli...ucculents01.htm
Alexander-VG-zon3
hur ska du ha det som odling eller som ett med växter och jord för då ka du ju köpa valiga växter sen klippa er dom till midre sen även små bergpalmer och pilea
Sulawesii
Jag har tänkt mig att göra ett arrangemang, så de ska vara kvar där. Men, jag vill ha äkta minisar i det.

Underbar sida, Gertie! Denna var ju helt underbar!!
Jag har tänkt mig en miljö som har hög luftfuktighet, men nu blir jag sugen på en lite torrare också.... smile.gif
GoSatta
dom flesta Stapelia blir rätt stora och trivs utmärkt i vilket söderfönster som helst. Ska du köra akvarium skulle jag fortfarande sattsa på växter som vill ha det fuktigt. Finns många små orchideer, ormbunkar etc. som trivs där. Jag har också mina nattens drottning i mitt "skåp" men dom ska snart ut efter som dom börjar bli för stora.

Stapelia är dock väldigt trevliga så sånna borde du köpa ändå smile.gif . .
Sulawesii
Har köpt och bytt till mig tre nu i höst smile.gif . Föll handlöst för dem! Vet du någonstans där de har stort sortiment till salu av dessa?
GoSatta
Min första fick jag 1992 och den lever fortfarande i ca 6 olika hem, bara iår har min blommat med över 40 blommor.

Fick upp ögonen för dom igen förra året och beställde 10st från Paul Shirley (http://www.paulshirleysucculents.nl/) och köpte hans mix pack med 10 stycken. Leveranstiden var flera månader efter som han var mitt i en flytt då men när dom väl kom så såg det bra ut. Alla rotade sig förutom en dock var det rätt sent på sommaren så dom har inte vuxit så mycket. Självklart lyckades jag vattna sönder alll namnlappar så jag vet inte heller vad jag har smile.gif ..

köpte även regnskogskaktusar och ceropegia av honom och nästan allt överlevde.
Sulawesii
40 blommor... wow....

Ska kolla det där med ormbunkar.
Gertie
CITAT (GoSatta @ 13-10-2005, 19:55)
dom flesta Stapelia blir rätt stora och trivs utmärkt i vilket söderfönster som helst. Ska du köra akvarium skulle jag fortfarande sattsa på växter som vill ha det fuktigt. Finns många små orchideer, ormbunkar etc. som trivs där. Jag har också mina nattens drottning i mitt "skåp" men dom ska snart ut efter som dom börjar bli för stora.

Stapelia är dock väldigt trevliga så sånna borde du köpa ändå smile.gif . .

Jag är också pigg på att testa Stapelia, men jag har inget söderfönster.
Har däremot ett uterum med 3 stora fönster åt söder, 2 åt öster och
4 meter glasdörrar åt väster.
Kan man ha Stapelia där på sommaren, och i lysrörshylla på vintern?
Tänkte passa på när jag ände ska beställa från Paul Shirley.
wolkenkrabber
jag har aldrig lyckats med stapelia... jag har fått dem att trivas och växa, nån gång har jag fått föraningar till blomknoppar som vissnat bort, men ingen blomma som slår ut sad.gif

om de andra säger skulle jag sattsa på små orbunkar och orkidéer du sklle kunna testa Ficua pumilla med fast den skulle du behöva beskära... men den tror jag skulle passa perfekt, fin är den med smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon